03-04-2009, 11:14 AM
Sociologen Skrev:Jeg kan godt se, at det ser ’sjovt’ ud med bagkassen på dette ur, men ellers er det vel ikke i sig selv en kvalitet, at værket er stort…?
Man kan vel sige: "Det giver ingen mening at putte et mindre værk i et ur end der kan være"
Alt andet lige, er det lettere at lave et robust, præcist og velfungerende værk i 40 mm diameter og 7 mm højde end at lave samme funktionalitet i et værk der er 25 mm i diameter og 3 mm højt.
Fabrikanterne af fine værker har brugt meget krudt på at lave små fine værker, der er velfungerende - for at supportere behovet for lækre, flade dress ure.
Men selvfølgelig kan disse værker sagtens fungere i en stor kasse - det er kun "hvordan det passer sammen" man kan diskutere.
Hvis vi ser på Omega, har man præces samme værk (fx 1120/2500) i små fine dress ure (35 mm) - som i store ure som PO (45 mm). Det er nok det billigste, men i en stor PO kunne sagtens ligge et større, mere robust og sikkert også mere præcist værk!
Der kunne være større optræks reserve - tungere rotor, bedre stødsikring osv. - men da det er "godt nok" i 1120/2500 vil omkostningen måske ikke kunne retfærdiggøres? Det ville bare passe bedre sammen, synes jeg!
vh Baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)