20-03-2009, 06:00 PM
Ulrik Torp Skrev:Geodoc’s legetøj ville lige være noget for mig"Tingesten" koster ca. 5K![]()
Hvad koster sådan en tingest ("tidsvægt” eller ”ur analysator”)?
Ulrik Torp Skrev:Jeg har da selv været forbi min lokale urmager og haft både min tidligere Omega og min JLC på "tidsvægten".Ja - Det skal dog bemærkes, at det ikke er selve urets lyd, der høres.
Har din også den funktion man kan høre værkets gang over en højtaler?
I stedet er det et elektronisk "blip" fra instrumentet, som akustisk signal om den rytme apparatet har fundet og foretager sine beregninger på.
Ulrik Torp Skrev:De var faktisk inde op pille lidt ved min Omega, måske var det derfor den gik så præcist og der af nøjagtigt.Apparatet indeholder et program til en sådan måling.
Tager du (Geodoc) også målinger på forskellige positioner og ved forskellige temperaturer?
Det er dog noget jeg overlader til fagfolk, der kan udlede de korrekte diagnoser på dette grundlag.
Ulrik Torp Skrev:Hvis jeg kunne været kommet til Ur-Rally (Hvad jeg desværre ikke kanDer har før været en ur analysator med til ur træf.) ville jeg have opfordret Geodoc til at have taget "tidsvægten" med.
Mon ikke der M.C. Morten kunne lokkes til at stille deres til rådighed???
Nogle bliver glædeligt overraskede over hvor godt deres ur går, og andre det modsatte.
Alle bliver imidlertid forbavsede over hvor stor forskel der er på, om et ur måles horisontalt eller vertikalt.
Analysatoren bekræfter hurtigt, at uret går langsommere i vertikal position.
- Der er nemlig stor forskel på om akselen "står(lodret) i lejet" eller "ligger(vandret) i lejet"
Som Hannover også har bemærket, det bekræfter din metodik til at "jævne" urets gangkonstans over længere tid.
Ulrik Torp Skrev:Min interesse for ure er også fascinationen af det "mekaniske instrument", men for mig bliver det kun mere interessant jo flere komplikationer der er.Med venlig hilsen - Geodoc
Jeg er nok mest fascineret af at man kan lave en mekanisk minutrepetition og vil vildt gerne eje en.
Derefter er det nok evighedskalenderen der fascinerer mig mest.
Men en snak om fascination af komplikation ligger vel lidt uden for dette emne.
Ulrik

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)