Afstemning: Måler du dit urs præcision ?
Ja, jeg måler altid på sekundet !
Tjo, jeg opdager det jo hvis det går for upræcist !
Næ, jeg skifter hele tiden/går ikke op i det !
[Vis resultater]

Præcision
Spændende & mangfoldig tråd.
Det er også interessant, at bemærke de forskellige holdninger og indfaldsvinkler til begreberne nøjagtighed og præcision.

For mit eget vedkommende er jeg en stor ynder af nøjagtighed, og af den dermed opnåelige præcision.
Min ur inkarnation tager afsæt i fascinationen af ”Det gode instrument”, eller ”Den pålidelige og robuste tidsmåler”.
Det må også gerne være et ur, eller et (mekanisk) værk, der fortæller en interessant historie eller udvikling.

Det betyder, at jeg har mindre interesse for ”De ædle ure”, der har meget fornemme værker, eventuelt med komplikationer – eller for den sags skyld er forarbejdet i ædle metaller.
Tilføjelser til uret, der ikke forbedrer dets grundydelse: ”at levere information om korrekt tid”, har ikke i så høj grad min interesse.

Modsætningsvis betyder dette ikke, at jeg ser skævt til sådanne ure, eller samlere af denne type.
Et hvert gedigent ur, der ”bringer smilet frem på sin ejers ansigt” har såvel min respekt, som anerkendelse.

Mine ure har nu fået en så ubekvem fordeling mellem manuelt optrukne og automatic, at jeg ikke kan holde dem alle i gang, og dermed ikke kan konstatere deres nøjagtighed/præcision.
Derfor er jeg gået en anden vej, og har anskaffet en ”tidsvægt” eller ”ur analysator”.

Nedenstående billede viser, hvad der kan få smilet frem på mit ansigt, og selvfølgeligt(?) medføre hovedrysten hos andre.

İmage

Uret har en amplitude på 287º, en nøjagtighed på +1 sek/døgn og halter 0,1 ms.

Amplituden angiver hvor meget balancen svinger fra yderstilling til yderstilling. Det er et mål for hvor kraftigt uret slår. 287º er overordentligt tilfredsstillende, navnlig for et 40 år gammelt ur.
At uret svinger kraftigt er også af betydning for, hvor præcist man kan få det til at gå.
Nøjagtigheden beregner ur analysatoren ved at ”lytte” til urets ganglyde. Analysatoren finder selv ud af hvor mange taktslag uret slår. I dette tilfælde 21.600 slag/time.
Haltning angiver symmetrien i urets taktslag. Hænger man f.eks. et pendul ur skævt op, kan man med det samme høre at det halter. 0,1 ms haltning er ubetydelig, og det ville et helt milli sekund såmænd også være.
Min gamle Flightmaster går således både nøjagtigt og præcist.

Ca. en gang i kvartalet kommer mine ure på analysatoren, og resultatet noteres i hvert urs logbog.
For mange ville omkostningen til en ur analysator være ude af billedet.
Men jeg ser på det på den måde, at det ikke er mere underligt, end at en frimærkesamler har forstørrelses apparater og UV lys, til at ”dykke ned” i sine frimærkers kvalitet.
Man kan også stille det op i en af de ulidelige ”Cost Benefit”, således: Dersom ur analysatoren 2 gange forhindrer køb af en fuldt service krævende kronograf, så er pengene rigeligt hjemme.
Men den måde at se på det, er ikke nær så sjov.

Med venlig hilsen – Geodoc

HAVE YOU EVER WORN A PRECISE WATCH
İmage
Ω Constellation Marine Chronometer. -0,029 sek/døgn. (-10,7 sek/år)
Svar

Beskeder i denne tråd
Præcision - af jonaszoega - 18-03-2009, 09:17 PM
Re: Præcision - af Joepete_phpbb3_import15783 - 18-03-2009, 09:55 PM
Re: Præcision - af Tukjær - 18-03-2009, 10:06 PM
Re: Præcision - af Mortenkoch - 18-03-2009, 11:32 PM
Re: Præcision - af jacob jensen - 19-03-2009, 12:37 AM
Re: Præcision - af ChronoMaster - 19-03-2009, 01:19 AM
Re: Præcision - af Stefan Garvig - 19-03-2009, 01:36 AM
Re: Præcision - af hannover_dk - 19-03-2009, 01:47 AM
Re: Præcision - af DonWerner_phpbb3_import15776 - 19-03-2009, 07:47 AM
Re: Præcision - af ChronoMaster - 19-03-2009, 11:36 AM
Re: Præcision - af Ulrik Torp - 19-03-2009, 11:42 AM
Re: Præcision - mening eller volapyk? - af Geodoc - 19-03-2009, 12:10 PM
Re: Præcision - af baun - 19-03-2009, 01:15 PM
Re: Præcision - af Ulrik Torp - 19-03-2009, 02:09 PM
Re: Præcision - af Stefan Garvig - 19-03-2009, 03:22 PM
Re: Præcision - af hannover_dk - 19-03-2009, 06:26 PM
Re: Præcision - af Geodoc - 20-03-2009, 06:00 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)