25-06-2008, 09:35 AM
Joepete Skrev:Du har utvivlsomt ret, Baun. Jeg har ikke din erfaring eller ekspertise. Dine argumenter ved jeg jo godt holder, så tak for at dele dine erfaringer med mig.
Ville dog rigtig gerne se et par billeder af ure, som du mener er best buy for en nybegynder som jeg (under 5K). Omega Constellation har jeg kigget på nogle gange. I første omgang har jeg dog ikke haft økonomisk mulighed for at købe et ...
I øvrigt, så røg Zenith uret ret højt op i pris, og ud af min favn. Jeg droppede både Cortebert og Benrus uret. På sigt har jeg dog lyst til at finde et Cortebert: Kan godt lide et par af deres enkle ure, historien og så det at få et ur, som ikke alle lige samler på.
Der rigtig, rigtig mange flotte Omegaer til under 5K der er samlerværdige - og dermed, hvis prisen er rigtig, Best buy.
Lad mig prøve at illustrere:
Du kan købe et smukt Constellation af mig til fx. 3800,00 kr - det ser rigtig pænt ud (jeg sidder i Stockholm og kan ikke lige lægge et billede ind). Det har en smuk two tone skive end nydelig 34.5 mm kasse med god højde, så det er pænt stort (alting er relatrivt) på armen. Men desværre ligger der et "ombytningsværk" i uret. Der skulle jo gerne ligge et COSC 551 - men der ligger en 552.... Så selvom det kunne ligne et "Best buy" er det det ikke - i hvert fald ikke udfra et samler synspunkt! Det kan være et ok og flot ur til en der bare vil have et smukt klassisk Omega - og her er prisen jo ok!
Du kunne også købe en Seamaster 30 fra tidlig 60'er. til samme pris eller måske en anelse mindre. Du vil kunne finde mange Seamaster 30, der er billigere, men her er man inde i detaljerne. Er værket pænt og ok uden skader? Er kassen stort set poleret? Er skiven og visere originale og uden fejl? Hvis du kan svare ja til de 3 spørgsmål vil dette Seamaster 30 - som ikke virker billigt i 3500,00 kr alligevel være "Best buy" - for her har du en klassiker i flot og original stand!
Hvis den nu var NOS... og kostede 6K -ville det måske være endnu bedre.
Morale: "Best buy" er ure i perfekt stand også selvom de ved første øjekast ikke virker billige! I efterspurgte mærker!
Det med mærket er lidt vigtigt også: Du kan købe en Certina automatic i massiv guld i mint stand til samme pris. Men efterspørgselen (mangel på) gør at selvom det kan synes at være rasende billigt, er det mere et sats. Hvis Certina får flere tilhængere (samlere) har du gjort et kup, fordi uret er mint - hvis ikke, har du bare et flot ur til pengene!
Lad mig pege på et andet ur - et helt varmt og konkret eksempel. Se den Constellation Pie Pan i stål fra 1961 jeg netop har taget af siden - som solgt!
Det kostede 4900,00 kr ikke billigt - men heller ikke dyrt. Det gode er:
- Det er stål - 75% af Constellation fra den tid var Guld på stål. Stål er mere efterspurgt og mere sjælden
Kassen er stort set upoleret. Kanterne er fine - man kan polere så det står perfekt, men man kan også bruge det som der er
Uret er nyserviceret og værkets stand er ok
Bagsiden er "den bedste" dvs med logo i guld
Skiven har smuk jævn patina - al skrift står perfekt og den har det eftertragtede Cross Hair. Skiven kan formentlig rengøres hvis man ønsker det
- Viserne - især sekundviseren er patinerede - men de kan jo skiftes hvis man synes (gem så de originale)
Det samlede udtryk . Den lidt gule skive, patinerede visere og den ikke polerede kasse.... trækker umiddelbart ned..... men det er jo derfor det kan købes for under 5K selvom uret egentlig står 100% originalt og er en af de mere eftertragtede modeller!
vh Baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)