27-03-2008, 10:14 PM
Cal. 918 er så vidt jeg ved en videreudvikling af cal. 916 fra 1969. Så den vej rundt kan værket godt betragtes som "gammelt". Men jeg vil nu ikke mene det er så slemt. Der benyttes den dag i dag masser af værker med 30-40 år på bagen, og faktisk blev mange af de horologisk smukkeste værker udviklet dengang. I dag er der meget fokus på produktionsvenligheden i udviklingsfasen. Værket skal være let og billigt at producere, og det tages der højde for i udviklingsfasen. Det resulterer i at der indgås kompromisser. Tilbage i 50-60´erne var indstillingen en anden og arbejdskraft var billigere. Derfor blev disse produktionsfaktorer ikke indfattet i udviklingen dengang og man konstruerede værkerne 100 % efter den bedste funktionelle løsning.
Så jeg ville ikke se det som en bagdel at grundkonstruktionen er 40 år gl. Værket skal være trukket lidt op for ikke at "klinge" når hånden bevæges. Det behøver ikke at være slået til for at undgå dette.
Værket kom på gaden i 1994 og findes i Master Reveil fra samme år og fremefter til det udgik.
/Mads
Så jeg ville ikke se det som en bagdel at grundkonstruktionen er 40 år gl. Værket skal være trukket lidt op for ikke at "klinge" når hånden bevæges. Det behøver ikke at være slået til for at undgå dette.
Værket kom på gaden i 1994 og findes i Master Reveil fra samme år og fremefter til det udgik.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)