Forslag til nyt herreur til ca. 8.000 kr.
Godmorgen Hans.

Først vil jeg lige sige, at jeg selv er medejer af Junkers ure i dk. Dog vil jeg prøve herunder, at give dig det mest objektive svar som det nu engang er muligt.

Det skal nævnes, at jeg skrev dette svar til Hans før han fik svar i denne tråd. Jeg vover pelsen, og skriver indlægget her i tråden, da jeg blev opfordret til dette.

Først lidt om Junkers urene:

Begge værker på de to modeller du nævner er bygget på ETA's topserie af værker ved navn 7750.

Junkers 6218 model er udstyret med et værk fra serien der hedder Valjoux som blev introduceret i 1973. Valjoux er kendetegnet ved deres præcisions kronografer, hurtig energioplagring og lange gangreserve på 46 timer. Denne ETA serie blev hurtigt førende indenfor schweiziske urværker, og har bevaret sin status lige siden. Skal man ud og have noget bedre end det, så er det når bl.a. IWC modificerer sine egne ETA-værker, ved at bruge en masse håndarbejdstimer på hvert værk.

Junkers 6660 er en del af den nye (2007) Iron Annie serie. Man har givet uret blå skruer, slanke buede visere og cirkelpoleringer. I denne model sidder endnu et af ETA's topværker, nemlig et Valgranges som har en lidt større diameter (altså på værket), men ellers har alle de samme egenskaber som Valjoux værket har. Valgranges model A07.161 er nummeret for den udgave af Valgranges, der er indbygget med "power reserve indicator", og som altså viser hvor meget gangreserve der er tilbage på uret.

Longines uret du linker til, er en del af deres Master serie. Umiddelbart ved jeg at værket er et såkaldt L619, og som kun Longines bruger i deres ure, men kan med næsten 100% sikkerhed sige, at det også oprindeligt er et ETA-værk. Desværre er selve værket ikke nævnt i produktbeskrivelsen på urvaerket.dk, men du kan evt. skrive et indlæg her på forummet eller prøve at skrive til Urvaerket og spørge dem.

Longines benytter sig i stor stil af ETA-værker, og kan kun tro, at det er et modificeret et af slagsen, der derved opnår status som et af deres egne. Et bud kunne være, at de har taget et ETA 28xx værk, som er ETA's standardværk. Dette er et godt og grundigt værk, som absolut ikke fejler noget, og med modificeringer bliver bl.a. finish opgraderet en hel del. Hvis nogen ved mere om L619, så skriv endelig i tråden her.

Historien gentager sig med Tag heuer uret. Igen er der desværre ikke nævnt noget om værket i beskrivelsen, men så vidt jeg ved, benytter denne aquaracer model sig af værket TAG Heuer Calibre 5.
Også Tag Heuer benytter sig i stor stil af ETA-værker, og man må formode, at denne model også er en "forklædning" af et sådan værk.

Generelt kan man sige, at når det kommer til ure og værkets kvalitet, får man ikke altid hvad man betaler for. Når det kommer til udseende og brand-værdi, er det op til den enkelte at bedømme forholdet. Men hvis man f.eks tager et Calvin Klein ur eller lignende, betaler du stort set kun for mærket. Selve urværket er ofte et Quartz-værk, ofte fra Kina eller lign., og gør levetiden væsentlig kortere.

Når man vælger et ur til mange penge, skal man gøre sig klart fra starten hvad man går efter. Det vigtigste er at det er et ur man synes er pænt, og i mine øjne et ur du kan have i mange år. Helst hele livet.

Jeg håber min beskrivelse har hjulpet dig lidt, og hvis du har nogle spørgsmål er du meget velkommen til at skrive til mig her eller på <!-- e --><a href="mailto:info@ur-tid.dk">info@ur-tid.dk</a><!-- e -->.
Ellers post i forummmet, der er rigtig mange der ved en hel masse om ure her.

Med venlig hilsen

Flemming Gjeraa
Svar

Beskeder i denne tråd
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 27-02-2008, 04:23 PM
[Intet emne] - af GTwatch - 27-02-2008, 04:43 PM
[Intet emne] - af Aabling - 27-02-2008, 05:47 PM
[Intet emne] - af hannover_dk - 27-02-2008, 05:57 PM
[Intet emne] - af Aabling - 27-02-2008, 07:23 PM
[Intet emne] - af Tukjær - 27-02-2008, 08:19 PM
Min stemme går til Longines - af Michael B - 27-02-2008, 10:24 PM
[Intet emne] - af hannover_dk - 27-02-2008, 10:59 PM
[Intet emne] - af Stenbukken - 27-02-2008, 11:19 PM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 27-02-2008, 11:53 PM
[Intet emne] - af hannover_dk - 28-02-2008, 12:05 AM
Certina - af Marklund - 28-02-2008, 12:29 AM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 28-02-2008, 12:58 AM
[Intet emne] - af Flemming G - 28-02-2008, 08:12 AM
Når du nu alligevel er i tvivl... - af baun - 28-02-2008, 09:38 AM
[Intet emne] - af GTwatch - 28-02-2008, 10:39 AM
[Intet emne] - af Aabling - 02-03-2008, 03:38 AM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 02-03-2008, 12:43 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)