Automatic ure generelt. 3-5K klasse
Hej Byfoged

Det var præcist det spørgsmål du burde stille. Du er nemlig inde på det helt væsentlige når man skal tage stilling til hvad man køber.

Tør man købe brugt? Tør man købe på auktion? Tør man købe Vintage?

Langt de fleste af de ure jeg har solgt, har jeg netop solgt fordi der gives en vis tryghed ved at handle med en samler der "kender sit mærke" - dvs. står inde for originalitet, kvalitet og ærligt kan sige noget meningsfuldt om de ure han sælger.

Samme - eller bedre - fornemmelse kan man få ved at handle med Mølbak og Krognos - og der oven i købet garanti.

Nyere brugte ure man køber privat, kan man jo altid aftale at lade en urmager verificere inden køb, hvis man vil være sikker.

På auktioner er risikoen generelt størst - men det er besparelsen jo også, hvis uret viser sig at være ok og i fin stand indvendig.

Jeg kalkulerer oftest med at der skal være plads til service, nyt glas og ny krone ved auktionskøb. Og man skal være meget heldig/dygtig for at gøre et decideret røverkøb - der bliver ikke solgt en Omega Railmaster på Lauritz til 3-5K - der er samlere der holder øje .

Man kan være heldig at køve en Seamaster 30 der under al skidtet er som ny - for fx 2000 kr - På Vintage ure ville jeg forvente at give 3500 for sådan et ur!

Jeg købte 5 sortskivede Omega Constellations på Lauritz, før jeg fik en der ikke var noget galt med.
  • En havde en skive med patina - og derfor troede jeg den var Original - men det var den ikke.
    En havde et værk der ikke var COSC - cal 562
    En havde en kasse hvor det pågældende værk ikke burde være i
    En havde tydeligvis været vandskadet/gammel rust i værket

Det endte med at denne var ok. Den kostede vel 4-5 K. Dertil skal jeg jo så lægge alle "lærepengene" (det koster jo 2-500 kr hvergang man retunerer et ur, oveni!

İmage

İmage

Andre gange har jeg været mere heldig, men på auktioner skal man være enten heldig eller dygtig for at købe godt!

vh Baun
Svar

Beskeder i denne tråd
Automatic ure generelt. 3-5K klasse - af byfoged - 24-02-2008, 12:17 AM
af de omtalte .... - af baun - 24-02-2008, 12:57 AM
[Intet emne] - af Sub-erman - 24-02-2008, 04:58 AM
Automatic ure generelt. 3-5K klasse - af byfoged - 24-02-2008, 09:39 AM
[Intet emne] - af LFlex - 24-02-2008, 01:05 PM
Automatic ure generelt. 3-5K klasse - af byfoged - 24-02-2008, 03:46 PM
Det var lige det spørgsmål vi skulle bruge..... - af baun - 24-02-2008, 04:01 PM
Automatic ure generelt. 3-5K klasse - af byfoged - 24-02-2008, 04:48 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)