Wabi sabi
Baun Skrev:Jeg har tidligere oponeret imod sammenligningen mellem gamle biler/motorer og Ure/værker. Og det er fordi jeg mener, at der er langt mere bøvl med 20 - 50 år gamle motorer (generelt) end med tilsvarende gamle urværker.

Der er nok også undtagelser, men generelt virker de gamle urværker fra 50'erne og frem jo helt perfekt og uden problemer - vi taler service hvert 5. år eller langt sjældnere.

Mit kendskab stammer jo primært fra Omegaer - og der kan vel være visse andre mærker/værker, som ikke har samme stabilitet - men mit generelle indtryk er faktisk, at problemer er den sjældne undtagelse - og at utrolig stabilitet og funktionalitet er reglen.
vh Baun

Hører også til dem der skifter ganske meget - og jeg vil gerne bakke op om opfattelsen af kvaliteten i mekaniske ure fra 1945 til ca 60.

Naturligvis findes der billige ure, men langt hovedparten og ikke kun Omega og andet kendt - klarer sig glimrende idag og langt frem, hvis bare de får lidt olie. Jeg har en del af de billigere typer - fordi de måske havde en sjov motor eller skive, eller gangreserve eller vækker, og de af dem som går pænt - lader jeg ikke servicere - og de holder tid udemærket og svigter ikke.
Den var aldrig gået med en userviceret bil fra 1950. Jeg tror ure fra den tid var af meget god kvalitet for pengene.

Jeg ved godt de er sundt med lidt olie, men omvendt, så er der faktisk en del ure jeg har set, som ikke er blévet så meget bedre ved at være hos en stresset urmager, mærker i skruekærve og andet kan vidne om det.
(er det et "dyrt ur" eller et der får megen tid på armen får det service, ellers ikke før jeg synes det begynder at vise tegn selv)

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
Wabi sabi - af Jacob_phpbb3_import15736 - 28-12-2007, 09:32 AM
[Intet emne] - af Peter - 30-12-2007, 03:58 AM
[Intet emne] - af Jacob_phpbb3_import15736 - 01-01-2008, 07:25 AM
[Intet emne] - af RunesS_phpbb3_import15750 - 01-01-2008, 02:07 PM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 02-01-2008, 02:29 PM
Det er helt klart en smags sag - af baun - 02-01-2008, 03:05 PM
Re: Det er helt klart en smags sag - af hannover_dk - 02-01-2008, 06:22 PM
Derfor valgte jeg et nyt ur - af Michael B - 02-01-2008, 11:02 PM
[Intet emne] - af hannover_dk - 02-01-2008, 11:19 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)