24-12-2007, 12:32 AM
hannover_dk Skrev:Limited serier bruges netop af de billigste fabrikker, som hele tiden bare skifter et eller andet ud, og udgiver limited 500 af gangen.
Grunden til disse limiterede serier hos TF er at der som oftest kun er et bestemt antal værker til rådighed til at lave en lille serie ure.
F.eks. PRS-50 der kunne der skaffes 55 NOS AS2063 værker samme som i 1975 BP FF modellen.
Derfor kun 50 ure i en LE serie, og så 5 værker til diverse reperationer hen ad vejen. Det er jo ikke DOXA vi taler om her
Om det så er originalt kan vel diskuteres, men det er der mange ure der ikke er, det er jo umuligt ikke at blive inspireret et eller andet sted fra.
Sub'erman Skrev:med kopi mener jeg i denne sammenhæng, at firmaet slår plat/udnytter et andet Brands popularitet, prestige og design
Jeg synes ikke at man slår plat på noget så længe man oplyser om at det er lavet som en hyldest til et andet ur. Desuden skriver du jo selv at du kun ville købe det for at spare 80% af Panerai'ens pris, men du sparer jo ikke noget for du får jo så ikke et Panerai.
Jeg ville aldrig købe en kopi (ur som udgiver sig for at være en original) for at spare penge, så hellere købe et billigere (mere ukendt) ur med en god kvalitet, det andet hænger ikke sammen.
Desuden så mener jeg ikke at Panerai, Omega eller BP mister noget omsætning på dette, da de folk som køber Precista urene som regel kender de forskellige mærker og vil de have et SM300 eller Radomir så er det det de går efter.
Mvh
Thomas

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)