21-12-2007, 11:19 AM
LFlex Skrev:... hvis du kigger på det link som jeg indsat ovenfor, vil du bemærke at der er masser af quartz entusiaster
Selvfølgelig er der det, og sådan må det naturligvis være. Jeg valgte mine ord ovenfor med omhu - og jeg vil gerne præcisere, at jeg vil hævde (og jeg er meget sikker på, at jeg har ret), at de fleste ur-nørder herinde på dette forum har deres interesse næsten 100% omkring mekaniske ure. Og det gør altså ikke et quartz ur mekanisk, at man sætter en dynamo på. Det er ubestridt godt fundet på af Seiko - men ur-nørder herinde vender sig ikke om efter det.
Man kan vel også anlægge en anden synsvinkel: Hvis man gerne vil have noget "interessant", "spændende" eller "anderledes", så skal man ikke vælge mainstream, ikke vælge det, som kan købes i enhver by, eller et hvert shopping center. Så skal man forsøge at vælge noget, som - omend ikke unikt - dog ikke er noget, man ser overalt. Og jeg ved ikke, om det ur Jesper overvejer at købe findes i enhver forretning, der har Seiko i vinduet, men hvis det gør, fortæller det jo, at det netop ikke er "noget særligt". Og tilsvarende er omkring 3000 kr for et ur vel trods alt et beløb, de fleste vil kunne anvende, og ure i den prisklasse er der masser af i netop stort set enhver urforretning.
I virkeligheden virker denne diskussion om den vi også har haft flere gange herinde, om hvad der gør et ur til "Luksus" eller "High-End". Nogle ser mest på prisen, andre mest på urværket, andre på mærket, andre på mængden af ædelmetal, osv. osv. - og vi kan naturligvis ikke blive enige. Men en ting er nok sikkert: jo mere luksus/klasse/high-end, jo færre steder er der mulighed for at købe det.
Så for lige endligt at svare Jesper igen - herinde er der ikke megen interesse for det, du har i kikkerten. Der findes åbenbart - naturligvis kan man vel sige - andre websites, hvor netop denne type ure diskuteres, og disse diskusioner er sikkert så spændende, som dem vi har her. Og hvis du køber det, og omtaler det entusiatisk her, vil du helt sikkert også få flere med i den snak og diskussion.
Glædelig jul til alle,
Bjørn.
Bare en flok Rolex'er - plus det løse! - seneste billeder på https://www2.hapsengewesen.net/bjorn_e58/

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)