07-12-2007, 01:26 AM
Mads Gjødesen Skrev:Tja Benny er nu ikke helt kørt af sporet. Med det nye cal. 8500 skulle jeg mene Omega har et mindst lige så velfungerende og ovenikøbet flottere værk end Rolex cal. 31xx.
Meeen så tror jeg heller ikke der er mere krudt i Omega-bøssen når vi taler high-end. De klarer sig super godt i den øvre middelklasse som også er deres primære strategi tror jeg. Men hvem ved!? Måske om 15-20 år har Omega minute repeaters, Perpetual calenders og grand complications på programmet. Ind til videre går rygterne på et in-house kolonnehjulskronograf med co-axial konstrueret a la cal. 8500, som gerne skulle komme senest 2009. Det værk i et Planet Oceon/BA chrono og vi har en meget seriøs konkurrent til Daytona´en![]()
/Mads
Hej Mads
Det er nu ikke helt rigtigt efter hvad jeg har læst/hørt til 8500 caliberen.
I oktober/2007 af Watchtime er omtalt at cal. 8500 er en basis-caliber, og at der vil komme forskellige udgaver bl.a. annual calender (lugter lidt af PP, når jeg læser det), second time zone, big date, day and date, ladies version (mindre diameter?).
Serien af varianter afsluttes om 3 år i forbindelse med de olympiske lege i Vancouver (hvor Omega er officiel timekeeper - surprice!) med en chronograf med cal. nr. 9300.
Ligeledes er det tænkt at cal. 8500 og alle varianter af denne cal. i løbet af en kort årrække skal erstatte alle/næsten alle de værker omega anvender i dag. Så det er farvel til den nuværende udgave af co-axial, eta 7750, eta 2892 med lagkage kronograf mf. Det eneste der overlever vil jeg tro er FP 1185 baserede kronografer, Lemania 1861 (speedmaster) og muligvis enkelte andre not-inhouse værker.
Det bliver spændende at se hvad tiden bringer.
/Tommy

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)