Nyt ur: Maurice Lacroix Pontos Day Date Automatic
MaxB Skrev:Okay Mads! Godt at høre Icon_e_smile

Jeg var også nervøs for hvordan det lå og var i en ur entusiast's øjne.

Men har læst artiklen og det ser jo ganske godt ud Icon_e_smile

Det er virkelig fedt at de laver deres egne urkasser. noget du ved om det er en sjælenhed for schweziske urhåndværk? Plejer de at få dem andre steder fra? (kasserne)

Og hvad er mekanismen i uret? Noget manualt/automatisk eller hvordan? Har hørt i er meget glade for manuelle urværker? Hvordan er det her i forhold til?

Mvh

Velkommen til dette "Urtosse forum"

Først og fremmest tror jeg du skal væbne dig med tålmodighed.

Det første "rigtige" ur du køber skal være helt rigtigt. Du skal i urforretninger og prøve dig frem og du skal følge med her - læse på forum og evt. bruge søge funktionen til at finde specielle informationer. Der er en "informationsskat" det handler bare om at finde det!

Vi har en passion herinde for mekaniske ure. De kan være enten med automatisk optræk "Automatiske" eller med manuelt optræk "Manuelle" - vi synes ikke at quarts ure er "rigtige" ure med sjæl - men selvfølgelig kan de også være dejlige.

Når vi taler værker - og ure i den prisklasse du kigger på, er næsten alle nye ure uanset mærke udstyret med et værk købt fra en underleverandør. Disse værker er gode stabile værker oftest fra ETA: Der er 2 værker der bruges mest - begge automatiske 2824 og 2892.

ETA 2824 bruges oftes helt som den er, i ure som skal holdes nede i pris - eller hvor mærket ikke lægger så meget vægt på værket. Det er et ordentlig værk som vil fungere i mange, mange år, men det er ikke noget "fint" Et dyrt ur (fx. 6-10K)med det værk tyder ofte på at det er brand og design der betales for. Mnes et billigt (3-6 K) er mere fornuftigt!

ETA 2892 er nummeret bedre og dyrere. Den bruges i rigtig mange gode mærker som ofte også "forbedrer" værket - det kalder vi Finishere" værket.

IWC og Omega er nogle af de mærker, som bruger dette og hvor det forbedres meget. Omega bygger fx co-axial på og IWC skifter vistnok visse dele ud med bedre dele.

Hvis du køber nyt Automatisk ur vil der 95% sansynligt ligge et af disse 2 værk i uret.

Jeg mener de fleste laver kasse og skiver selv, men underleverandører er der sikker også her.

Jeg vil anbefale dig at lede efter et brugt ur (du sparer nemt 40% ifht. ny pris). Du skulle kunne finde et Tissot, Certine, Eterna, Longines og måske et Omega indenfor din prisramme.

Meget lettere bliver det dog (økonomisk), hvis du kigger efter et Vintage ur. Her får du meget mere for pengene. Fx. en Omega fra 60'erne med et af de super gode caliber 5xx in house automatiske værk - en Seamaster til fx. 4 K er flot. Men skal de være moderne look (og det skal det vist kan jeg forstå) så duer det jo ikke.

Brug 1-2 måneder på at finde ud af hvad du faktisk kunne tænke dig. Når du ved det så gå igang med at finde det til en god pris.

Hvis du vil se Vintage Omegaer så er du velkommen til at besøge mig i Nyborg!

vh Baun
Svar

Beskeder i denne tråd
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 27-11-2007, 10:11 AM
[Intet emne] - af MaxB - 27-11-2007, 10:36 AM
[Intet emne] - af baun - 27-11-2007, 01:53 PM
[Intet emne] - af MaxB - 27-11-2007, 02:53 PM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 27-11-2007, 03:23 PM
[Intet emne] - af GTwatch - 27-11-2007, 03:55 PM
[Intet emne] - af baun - 27-11-2007, 04:12 PM
[Intet emne] - af Mads Gjødesen - 27-11-2007, 05:17 PM
[Intet emne] - af MaxB - 27-11-2007, 05:44 PM
[Intet emne] - af Peter - 28-11-2007, 03:59 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)