18-10-2007, 12:34 PM
Baun Skrev:Mads Gjødesen Skrev:Jeg holder også på at det horologiske skal være den bærende faktor. Prisen vægter ædelmetal og sten lige så højt som komplikationer. Det holder jo ikke...Så ville mærker som Jacob & Co jo pludselig være high-endMen prisen kan da også give et fingerpeg om hvor mærkets kavlitet ligger for heldigvis er der da ofte en sammenhæng mellem pris og kvalitet.
/Mads
Det er jo netop derfor jeg siger sammenlign:
Mærkets billigste stål ur med automatik. Så påvirker metal og ædelstene ikke og man får hvad alle "ikke urtosser" vægter. Det vil definere 99% af ur forbrugernes liste.
Baun jeg fik ikke uddybet det godt nok. Problemet er så at mange high-ends som Lange feks ikke laver ure i stål. Desuden er de fleste kompliserede ure i ædelmetal. Det er det hul i hovedet at lave et 500.000 kr. tourbillon i stål når det ville koste 520.000 kr. i guld
Men når materialet er så lille en del af urets pris spiller det vel ikke den store rolle i vurderingen alligevel. Stål eller guld så ligger uret i den fine ende uanset hvad.
Desuden repræsenterer et automatic stålur jo ofte "bunden" af high-end mærkernes modelrække. Breguets stål kronografer ligger feks en niveau eller to under Breguets almindelige ure og dermed repræsenterer de ikke mærket på "fair" vis i en vurdering. Så ender det med at man sammenligner topmodeller med bundskrabere.
Der kan laves 50 forskellige lister afhængigt af hvad man vægter højest. Også derfor jeg pointerede at ovenstående var MIN liste med de kvaliteter jeg vægter højest og uden historisk aspekt.
Det er umuligt at opstille en række parametre som kan lave EN liste som dækker alt. Så on ikke vi bare skal have hver vores liste
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)