18-10-2007, 11:22 AM
Mads Gjødesen Skrev:Jeg holder også på at det horologiske skal være den bærende faktor. Prisen vægter ædelmetal og sten lige så højt som komplikationer. Det holder jo ikke...Så ville mærker som Jacob & Co jo pludselig være high-endMen prisen kan da også give et fingerpeg om hvor mærkets kavlitet ligger for heldigvis er der da ofte en sammenhæng mellem pris og kvalitet.
/Mads
Det er jo netop derfor jeg siger sammenlign:
Mærkets billigste stål ur med automatik. Så påvirker metal og ædelstene ikke og man får hvad alle "ikke urtosser" vægter. Det vil definere 99% af ur forbrugernes liste.
Så kan vi jo lave vores egen liste bagefter, men den vil i mine øjne se helt anderledes ud fordi jeg vægter historien over mange andre ting. Sådan en liste, tror jeg aldrig, at samlere ville kunne blive enige om.
Når man så også siger, at for samlere er "blærerøvseffekt" ligegyldig, bliver det da helt umuligt! Og - for samlere (i hvert fald mange) er det vel næsten mere interessant, hvordan urene har været op gennem tiderne end hvad de laver idag.
Hvis man skal lave sådan en (ursamlernes liste) udfra økonomiske kritterier, må det vel være auktionspriserne der er afgørende.
Problemet med snart sagt alle andre målemetoder (end pris) er, at de ikke samler alle relevante faktorer. Det gør kun prisen. Og stadig, for at tage metal og ædelstene ud, må man sammenligne :
Fx. en basis stål Chronograf fra samme tid fx. en 80'er fra de forskellige mærker - og så se på auktionspriser:
Omega Speed master
Zenith El primero
Rolex Daytone
Tudor ???
Tissot ???
Certina ???
AP ???
PP
Tah Heuer
ikke noget fosøg på at lave listen, blot hvad man kunne sammenligne priser på!
Igen - det er let nok at finde argumenter imod, men kom med en bedre målemetode der medtager ALLE aspekter. ???? jeg har ikke set er seriøst bud på dette endnu.
Mads har været tæt på med en ganske detaljeret version, hvor han først lister og beskriver hvilke aspekter der tæller og hvor meget de vægtes hver for sig. Det var spændende læsning Mads. jeg husker den tydeligt!
Men enkelt er det ikke - og noget vi kan blive enige om - slet ikke! Jeg vægter fx. historie mere end komplikationer i værket. Det gør Mads vistnok ikke! Jeg vægter også "Blærerøvs effekten" mere end de fleste urtosser tilsyneladende gør. Derfor er Omega, Rolex, IWC også blandt mine favoritter - dem kender en hel del dog.
Mens en PP lidt er "som at blinke til en smuk pige i mørke" - lidt spildt. Det var kun mig der vidste det - og det har jeg ikke de store chancer for at score på - med mindre, at netop den ene pige ud af milionen er blind og kan høre at jeg blinker
vh Baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)