Ur-værker og deres kvaliteter, hvad ved jeg om det
#11
(24-01-2022, 05:50 PM)Avantismo Skrev: Jeg har det underligt med urværker.

På den ene side er jeg meget fasineret af ure med synligt værk og flot finish.

På den anden side skal det bare virke.

Om urværket er fra ETA eller ej betyder ikke det store for mig.

Jeg synes mit Omega seamaster værk er pisseflot.

Men nogle vil sige at det slet ikke lavet med samme finish som et Lange.

Jeg kan så fint følge dig Kim...det er nemlig bare noget der skal virke og så gør det jo heller ikke noget at det er smukt at se på.

Det betyder jo også noget når det kommer til hvad er indenfor den økonomiske rækkevide og jeg må da i den grad sige at Omega laver nogle smukke værker der kan nydes.  Icon_Up

Jeg kommer nok aldrig til at eje et A. Lange, men det er helt fint og nyder så bare de smukke ure jeg har og kan sagtens nøjes med at kigge på billederne af de flotte værker der er at finde i de dyreste mærker.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#12
Jeg elsker også at se på de smukke urværket som bliver vist her inde.

Men i sidste ende ønsker jeg et ur der kan bruges dagligt, ser fedt ud, virker lækkert med et pålideligt, rimeligt præcist urværk. En af årsagerne til jeg valgte ORIS med deres nye værk kaliber 400 er deres tilgang til dette værk. Det skulle være stabilt, nemt at reparere, lange serviceintervaller (selvom jeg ikke har mine ure særligt længe).
Selvfølgelig har prisen også en betydning.

Men igen, det dejlige ved dette Forum er den store diversitet i tilgangen til ure.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jacob
İmage
[-]
  • cfnissen
Svar
#13
(23-01-2022, 08:53 PM)willy Skrev: The caliber in a watch is a part of what makes watches so interesting.I personally like
the handwork and tradition built into a great caliber.No one can dispute that a workhorse
caliber that sits in over 90 % of all watches can be just as reliable as say a caliber that
sits in say a Lange or other high end brands.I do not like everything to be machine finished,
i like a little bit of soul ,and art built into the watches i wear.And to be honest i hate to
wear anything that millions of others wear if i can avoid it.But i must admit some of the greatest
watches ever made ,like the Speedy or the Sub have machine made workhorse calibers
inside them.
                       But if i had the choice between a machine made caliber,or a hand finished
caliber,i would pick the hand finished everytime.

heldigvis lidt for enhver smag - får jeg chancen vil jeg vælge et u-modificeret værk - basic standard - "Skelettering" "perlage" og alt det gøgl gør ikke noget godt for et værk.
 In Switzerland, they had brotherly love, they had five hundred years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock.”
Svar
#14
Selvfølgelig behøves der ikke at være pyntet værk, men mange af de ure der bliver solgt af tvivlsom kvalitet også selv om uret ligner en "million" så når det kommer til værket er det enten svinet til med olie eller også er der mangel på smøring, så mister jeg troen på disse ure og gider det ikke mere.

Noget andet er den jungle hvor uret er produceret i Kina og så bliver samlet andet steds, hvor det så får et bedre stempel på sig som Swiss made, men hvem kan gennemskue denne handling.

Ikke fordi jeg tror at bare fordi det er lavet i Kina, så bliver det noget skidt, men de kan da sikkert godt producerer okay og hvad så med samlingen af urene.

Jeg har haft ure der er samlet af en bedstemor i et køkken (blot en fornemmelse) og har da også åbnet ure og kigget under mikroskop, hvor det var tydeligt spor af fremmedlegemer der ikke havde noget at gøre i et ur-værk.

Trods meget blandede oplevelser, må jeg sige at der har været mange gode oplevelser med de ure jeg har købt gennem tiden og når alt kommer til alt, så er det rart at have en god urmager i baghånden og ikke mindst en god og ansvarsfuld forhandler der sørger for service, hvis der er noget med uret under garantien.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen
Svar
#15
Jeg har altid, helt tilbage fra lommeurene, været glad for at se på værket. Jo bedre finish, jo sjovere er det at studere. On det så er baseret på et Unitas, andet ETA, er som tidligere nævnt, måske kun en fordel, da se så er nemmere at servicere. Begrebet inhouse er et ret udefinerbart og dækker over en del, fra værker, der er designet fra bunden, til variationer over et standardværk, hvor man producere e vis procentdel af delene selv. Det er måske blevet mere interessant i lyset af coronasituationen, hvor det pludselig kan være et problem at have leverandører langt væk.

Mvh

Lars

Sendt fra min SM-A525F med Tapatalk
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#16
(26-01-2022, 11:12 PM)Larsb Skrev: … Begrebet inhouse er et ret udefinerbart og dækker over en del, fra værker, der er designet fra bunden, til variationer over et standardværk, hvor man producere e  vis procentdel af delene selv. …

Sendt fra min SM-A525F med Tapatalk

Amen!

Det er så rigtigt, Lars. Som altid skal man lige trække vejret når marketingmaskinerne går i omdrejninger. 

In-house handler måske dels om marketing og dels om forskellige andre forretnings-/produktionsmæssige overvejelser som fx. leverancesikkerhed, kontrol over kvalitet, muligheden for at beholde en større del af profitten in-house (sorry…) osv. 

Som et eksempel kan man jo tage Tudor, der de seneste år har gjort en del ud af fortællingen om deres skift til in-house. Det var bla. en del af historien om Black Bay 58 modellen, som jeg selv ejer. 

Tudor får - så vidt jeg forstår - produceret deres værker af en partner kaldet Kenissi, som så også leverer til Breitling, Chanel mfl. 

Her er en artikel, der berører det samarbejde. Som så igen får en til at tænke ‘hvad er in-house egentlig?’ Og derefter ‘hmmm, er det overhovedet vigtigt for mig?’

https://reference.grail-watch.com/2020/1...d-norqain/

Anyway, verdenskrige er startet på lignende diskussioner. 

Personligt må jeg erkende, at jeg ikke kan min værkhistorie godt nok til at kunne gennemskue om en producents værker er baseret på 100% egen indsats eller på ETA og lignende? Og hvor meget forarbejdning og forbedring skal der til før et ‘eksternt’ værk bliver in-house?

Men man skal nok være en anelse opmærksom når ordene ‘in-house værk’ dukker op i ens egne mentale overvejelser om køb af et ur.

Claus

Svar
#17
Inhouse er ihvertfald ikke hele historien for mig.

Case 1: Mit Speedmaster har cal 1861. Jeg kan godt lide tanken om, at det ikke findes i alverdens andre ure, men at det tilhører Speedmasteren.

Men: det mere eftertragtede 321 findes i andre chronografer, og det trækker ikke ned.
Men: 1861 (861) er mig bekendt baseret på et Lemania værk.

Så 1861 opfylder kriteriet at “høre til” Speedmasteren men ikke i puritansk forstand inhouse.

Case 2: Mit Nomos Metro har en caliber baseret på et Peseux værk. Det er nu modificeret af Nomos og udstyret med deres egen-udviklede escapement.

Så den caliber er også delvist inhouse og ikke at finde i alverdens andre ure. Men Peseux-værket er og nogle af dem synes jeg det er sjovt at være i familie med.

Case 3: mit Oris har en klon af et Eta 2824. I skrivende stund blank på hvad det hedder. Nå, men et ret generisk værk fundet i alverdens ure i alverdens prisklasser. Men det giver sig ikke ud for at være andet. Det er ikke “inhouse” selvom rotoren er malet Oris-rød.

Case 4: valjeux 7750. Findes i mere eller mindre modificeret form i ure fra Oris, Fortis osv til Omega, IWC. Det er jeg umiddelbart ikke så glad for.
Men: Jeg synes fx. IWC chrono er fin og så lever jeg egentlig gerne med, at det ikke er “inhouse”. Igen i mest puritansk forstand. Måske, måske ikke IWC alligevel gjort lidt ekstra ved det.
Værket er robust, driftsikkert, kan serviceres (ret mig gerne, hvis jeg tager fejl) og så har det sin idiosynkratiske og charmerende wobble. Disclaimer: Har ikke et!

Jeg kunne skrive to-tre cases mere, men min pointe er at det ikke er sort og hvidt, det med inhouse.

Spændende tråd!
[-]
  • cfnissen, Larsb, Miwes
Svar
#18
(24-01-2022, 08:06 PM)royalduck Skrev:
(23-01-2022, 08:53 PM)willy Skrev: The caliber in a watch is a part of what makes watches so interesting.I personally like
the handwork and tradition built into a great caliber.No one can dispute that a workhorse
caliber that sits in over 90 % of all watches can be just as reliable as say a caliber that
sits in say a Lange or other high end brands.I do not like everything to be machine finished,
i like a little bit of soul ,and art built into the watches i wear.And to be honest i hate to
wear anything that millions of others wear if i can avoid it.But i must admit some of the greatest
watches ever made ,like the Speedy or the Sub have machine made workhorse calibers
inside them.
                       But if i had the choice between a machine made caliber,or a hand finished
caliber,i would pick the hand finished everytime.

heldigvis lidt for enhver smag - får jeg chancen vil jeg vælge et u-modificeret værk - basic standard - "Skelettering" "perlage" og alt det gøgl gør ikke noget godt for et værk.
Ask any good watchmaker if finishing does nothing for the function of a watch caliber.
Why do you think that some of the greatest watch brands in the world finish their
calibers to a high standard? If you think they do it just for show,you have a lot to
learn about watches.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#19
Jeg er overbevist om at dette er en smule mere nuanceret end blot sort og hvidt.

Noget er sikkert for at vise håndværk /formåen. F.eks. Skelettering (tænker jeg)

Andet giver helt sikkert performancen.
F.eks. polering / bearbejdning af værket.

Polering / fokus på detaljer kan gøre meget det ser man også på motorer f.eks. Indvendig polering af dele.

Uanset hvad så er jeg personlig vild med dette Eye candy så længe det ikke har en negativ effekt i forbindelse med brug af uret.



Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#20
Jeg er nok blevet lidt kræsen. Der er løbet en del vand i sandet siden Bo Mølbak solgte mig et Omega fra 1945 som startede det hele.
Mit hjerte er som nogen ved faldet på Vulcain selv om de kæmper med økonomien. Desværre er deres værker ikke helt som jeg kunne ønske og så har de pt. for mange ure med "lånte værker" som de så får tilpasset. Men jeg elsker stadig mærkets historie og deres Cricket, nye som gamle.
Rolex, Omega, JWC osv. i den boldgade taler ikke til mig mere da det er massefremstillede ure/værker der gør hvad de kan og skal men det er bare ikke mig at gå den vej.
Nej jeg kan mærke at mit sind og hjerte falder mere og mere på nogle af de mange uafhængige mærker som selv laver alt eller det meste. Selv Lange som jeg jeg ellers forguder for deres håndværk i ædle metaller og German Silver, vel og mærke af rette type er med årene blot nu en del af Richemont i mit sind. (men det ville jeg nok heller aldrig få råd til)
Noget af det jeg er forelsket i er F.eks Schwarz Etienne som laver stort set alt selv. Deres ure og ikke mindst værker er dælme lækre.
De koster dog en del, men at jeg en dag kunne få råd til et ROSWELL 08 er ikke helt umuligt.
https://www.schwarz-etienne.ch/en/watch/...2ss21aa-a/

PS: Hvis nogen af jer har lyst til at følge og høre mere fra de uafhængige urmagere, så skal i indhalere "In The Metal".
Der er fede, sjove ting og høre og meget at lære. Der ligger pt. 45 afsnit med over 60 timer også et med Christian Lass!
Værter er Johnny McElherron og Dan Spitz!
https://www.inthemetalpodcast.com/episodes
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)