Nyt ur - Furlan Marri
#1
Tilbage i marts i år støttede jeg et nystartet urbrand, Furlan Marri, på Kickstarter, stedet hvor nye produkter og brands kan hente startkapital.

https://www.kickstarter.com/projects/and...an%20marri

Brandet er startet af to unge entreprenører, begge med baggrund i urverden.

Uret er en chronograph i ultra-klassisk design og værket er et Seiko meca-quartz.

Jeg bestilte en af de 5 varianter, der var at vælge imellem, varianten ‘Tasti Tondi’

Uret kom i dag - og overraskede mig positivt i forbindelse med unboxing og første tid på armen. Længere nede finder I prisen - men inden da, så kig lige på billederne.

İmage
Lækker emballage


İmage

Flot
İmage
God stil - også med ekstra rem i læder.

İmage
Selv dokumentationen er old-school


İmage
Klassisk look

İmage
Lækker detalje med referencenummer mellem lugs.

Jeg gav CHF 305 for uret inkl. forsendelse. Jeg må sige, at det føles som værdi for pengene. Emballage, ekstra rem og dokumentationen er der kælet for - selvom man godt kan mærke at det ikke er en box fra et af de dyrere mærker, men de giver f.eks. Tudor kamp til stregen mht. box mv.

Selve uret er utroligt smukt (i mine øjne) med mange old-school detaljer. Det har (i mine øjne) referencer til Datograph, diverse vintageure fra Patek og andre.

İmage


Man er dog ikke i tvivl om prisen når man spænder det på. Det vejer næsten ingenting - men det sidder utroligt godt på armen, bl.a. som følge af den klassiske størrelse på 38mm. Glasset er hvælvet, viserne til chrono-funktionen er blånede.

Alt i alt et lækkert og prismæssigt overkommeligt ur, der trækker på tidligere tiders design.

Furlan Marri har flere ure på vej, bl.a. arbejder de også på en model med rigtigt mekanisk værk. Lad os se hvad det bliver til.

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Brisle, onkeldunkel, PHO
Svar
#2
Det ser godt ud.

Jeg tror også du vil kunne finde noget ved Dan Henry du kan lide.
https://danhenrywatches.com/collections/vintage-watches
[-]
  • cfnissen
Svar
#3
(26-08-2021, 04:16 PM)tg Skrev: Det ser godt ud.

Jeg tror også du vil kunne finde noget ved Dan Henry du kan lide.
https://danhenrywatches.com/collections/vintage-watches


Det er helt rigtigt. Der er nogle gode modeller dér!

Tak,

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
#4
Fedt når man kan få en fin oplevelse ud af et relativt billigt ur. Icon_Up
[-]
  • cfnissen
Svar
#5
(26-08-2021, 08:48 PM)MichaelA Skrev: Fedt når man kan få en fin oplevelse ud af et relativt billigt ur. Icon_Up


Præcis - jeg kan kun være imponeret. De har hentet inspiration fra de tungere mærker.

Smiler stadigvæk.


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
#6
På den negative side : De vinder ikke en design pris - eller hvis de gør kan de sende den videre til Patek ( 5170 ) eller Roger Dubuis ( H34/H37/H40 kronograferne ) og boksen er da vist noget PP fra de senere 60ére eller tidlige 70ére.
På den positive : Dit opslag giver mig lyst til at gå benhårdt efter den Roger Dubuis kronograf ( H37 ) jeg har drømt om på det sidste.

Det er sgu svært om man skal være positiv eller negativ. Designet er super super fedt!!!!! Prisen det samme. Men tror bare ikke jeg kunne få tankerne væk fra at det er noget kopi noget. Før I hænger mig op i træet skal jeg lige sige at jeg faktisk har en Ventus Mori - og der kan man jo sige det samme ift Rolex - synes bare at den har et twist med bronzen og så lidt anderledes design.

Nyd uret Claus.
[-]
  • cfnissen
Svar
#7
Hej Morten,

Ingen tvivl om at de har brugt ‘steal with pride’-tilgangen i designet af uret.

Og hos mig er det klart i ‘for sjov’-kategorien sammen med andre ure jeg har af den kaliber (haha).

Men der må nu også gerne være lidt sjov i det her ursamleri, som mange steder er ved at gå til i mærkefokus, værdistigningskonkurrencer, hysteriske krav til papirer og bokse og alt det andet der er lidt træls (for mig) at høre på.

Derfor synes jeg det her er lidt sjovt - og at det (i mine øjne) samtidigt er smukt og den samlede pakke er ganske godt skruet sammen, så har det opfyldt sin mission so far.

Så frem med smilene - og hvis det kan piske dig til at realisere dine drømme, så har det da gjort endnu mere godt!

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • En_Nissen
Svar
#8
Tak for snakken, Morten!

Fandt billeder af Roger Dubuis’ Hommage modeller.

Noget af inspirationen kommer nok herfra, ganske rigtigt. Sjovt når Dubuis benytter sig af samme ‘trick’ - Hommage betyder jo hyldest.

Læs mere her https://revolutionwatch.com/the-story-of...er-dubuis/

İmage
İmage
İmage


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
#9
Og så bliver man klogere. Jeg fik langt om længe googlet ‘tasti tondi’ som er navnet på denne variant af Furlan Marri uret.

Og hvor jeg tidligere tænkte at Furlan Marri havde mixet træk fra gamle dages smukke kronografer er jeg nu lidt i tvivl om de er tættere på kopi end på ‘hommage’ til en tidsalder og en stil.

Se her, hvor de har hentet inspirationen

İmage

Læs mere her.

https://italianwatchspotter.com/the-pate...i/?lang=en

Og her

http://theonlyvintagemagazine.com/patek-...-elegance/

Og så kommer den klassiske diskussion - hvornår er man over grænsen til ren kopiering?

Anyway, uret er stadig smukt og lige nu tænker jeg hommage/hyldest.

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • En_Nissen, KOP
Svar
#10
Du skal blive ved de tanker Claus,
Jeg forstår ikke den diskussion kommer op hver gang ure som disse kommer frem på nærmest any forum.

Ingen ejer design inspiration , det svarer jo til at sige at kun et firma må bygge funkis villaer.

Det er da kun fedt at disse ure laves så længe man bruger sit eget navn/logo på produktet.

Det er ikke alle der har råd til at der f.eks. står patek på skiven og so what, måske der ikke engang er ure nok til salg fra de gamle mærker til mængden af købere, og mange af dem hvis ikke alle ser ikke skyggen af normalt afslappet brug.

Så når man ved at der er et forretnings grundlag for produktet og alt forgår åbenlyst, hvad er der så at "bøvse" over?

Tilykke med endnu et fedt ur Claus,
Jeg har selv kig på noget micro som har lavet en niche, tilsat træk fra old school.
(Har også kigget på Henry)

Peace



Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)