SKX "Batman" ;-)
#1
Nu da Seiko desværre har aflivet SKX serien af iso certificerede "value for money" dykkerure og erstattet det med en myriade af "mode-ure" i deres "5-serie", der har samme kasse, lynette osv. men uden skruekrone, syntes jeg at det var på tide, at jeg fik anskaffet mig mit første SKX (ja, du læste rigtigt !).

Jeg har ganske vist en Scuba Diver 7002-7000, der er tæt på, men ikke en klassisk SKX, så............denne her kom med posten i dag fra en meget behagelig privat sælger i Portugal - Seiko SKX007J fra 2008, tydeligvis modded med et "Batman" lynetteindlæg og et ganske fint domed safirglas (hvor der af producenten er forsøgt graveret en "Rolex" krone på indersiden ved klokken 6  Icon_smil

Uret kom med det originale sorte lynetteindlæg, det originale hardlex glas og ekstra led til lænken, samt den originale gummirem.

Der er stor forskel på lumen mellem viserne og skiven, idet uret har fået skiftet visere - lumen på skiven er temmelig svag. Lænken er med massive led med "split pushpins", hule endestykker og med "Seiko" graveret på låsen.

Jeg har målt uret på min timegrapher og det klarer sig ganske fint med en OK amplitude for et ur fra 2008 (konsistent over 210).

Alt i alt er jeg ganske tilfreds - og batman lynetteindlægget har overrasket mig positivt. Dog har jeg stadig planer om at føre det tilbage til det originale indlæg eller skifte det til et Coke (sort & rød), som jeg har bestilt.

Prisen var ganske fair, men ikke "vildt billig"  Icon_blink

Så hvad er "folkets dom" - er skiven original ? Ser uret ud til generelt at være originalt, når man tager "moddingen" i betragtning osv. ?

url=https://flic.kr/p/2irYEao]İmage[/url]

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#2
Det ser godt ud.

Jeg var ude og spise frokost på en restaurant i weekenden. Ved bordet ved siden af sad en mand i et selskab der havde et ur på hver arm. Ikke hver dag man ser det, så jeg blev nysgerrig. Ikke nok med at han havde dobbelt ure på, de var begge seiko skx der lignede nogle der havde oplevet verden.
Du kunne dog nøjes med at mixe den med din 7002-7000

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
[-]
  • pbr
Svar
#3
(11-02-2020, 09:20 PM)tg Skrev: Du kunne dog nøjes med at mixe den med din 7002-7000


Tror jeg ville miste balancen, hvis jeg skulle have et ur på hver arm - har forresten prøvet det, sammen med et Apple Watch 1st gen., men det blev aldrig helt godt ! 

Har godt nok en Garmin Vivosport på det andet håndled - hvis du spørger hvad forskellen er, så er jeg ikke helt sikker på, at jeg kan give et fornuftigt svar  Icon_lol
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#4
2 x ur.. Hmm ja hvorfor ikke.

Jeg kan godt forstå de er SÅ populære de SKX'er. Det er virkelig godt design, flot sports dykker


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#5
Hej Peter

Svært at undgå din entusiasme for Seiko de sidste par år...! :-)

Jeg har en 7002-700A Pepsi diver fra start 90'erne
Den er helt original - viser - skive - faded pepsi lynette...
Den trækker fint nok op med god reserve - dog vinder den konsekvent 5 sek/ timen så den skal nok reguleres eller have lille service af en art!
Krone røret(gevindet) er også pænt slidt så man skal lige ramme det rigtige sted for at skrue kronen fast!
Glasset er også brugt... :-)

Når det så er sagt så må du få den for ret tæt på kroner 0!!
 = en kop kaffe eller en fadøl en dag når du kommer til KBH!

Præcis den klokke her som i Fratello review:

https://www.fratellowatches.com/tbt-seik...w-vintage/

Smid mig din mail i en PB så kan jeg sende dig et par billeder af den! :-)

//J
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
#6
Whow !! Tusind tak - du har lige reddet min dag........ seriøst  Icon_party 

Jeg har den sidste times tid siddet og bøvlet med Batman SKX, idet jeg sådan set blot ville skifte lynette-indlægget fra den sort/blå til den originale sorte, der fulgte med. 

Det viste sig, at sælger vist ikke helt har fået sat safirglasset ordentligt i uret, idet glasset fulgte med, da jeg tog lynetten af !!  Icon_e_surprised 

Så jeg måtte kæmpe lidt med at få glasset sat på igen, ved hjælp af et billigt presse-værktøj som jeg har købt på Amazon ........... tror vist jeg nu har slået fast én gang for alle, at jeg ikke skal satse på urmagerfaget, når jeg engang trækker mig tilbage fra Forsvaret !!!  Icon_e_biggrin1 

Men nu sidder glasset fast igen efter et par forsøg - og jeg fik da også linet chapter-ringen ganske godt op med resten af skiven (bedre end Seiko fra fabrikken gør det normalt  Icon_blink ) Fik skiftet lynette-indlægget og sat en ny gummiring i lynetten og presset den på - men det ser ud til, at safirglasset er lidt stort til lynetten eller også sidder det en my skævt, idet lynetten ikke vil dreje rundt (det ville den godt uden lynette-indlægget).

Så alt i alt, så tror jeg at min SKX skal en tur forbi en urmager og blive "rettet op", når det Coke lynette-indlæg, som jeg har bestilt ankommer !! Jeg er færdig med DYI på det ur ............ og det er nok også sidste gang, jeg køber et ur, som en anden har moddet, medmindre jeg ved at det er gjort af en professionel !

Jeg tager meget gerne og med stor taknemmelighed imod din 7002-700A Pepsi og skal garantere, at den får et rigtig godt hjem i min urboks og på mit håndled !! Den sorte 7002-7000 som jeg har er ikke original idet både lynette-indlæg, skive og visere er skiftet, så selvom den er flot, så er den ikke "rigtig", hvis du forstår !   Icon_blink 

Det er rigtigt, at jeg har kastet min kærlighed på Seiko (og Citizen) de seneste par år - simpelthen fordi jeg ikke længere har økonomi til at kunne være med i det hypede marked omkring de dyrere ure .......... og især Rolex og Rolex vintage, som jeg ellers holder meget af og har haft mange af. 

Men jeg står helt af, når jeg f.eks. ser en helt "normal og sædvanlig" vintage stål Rolex sportsmodel som f.eks. 5513, GMT Master eller lignende til priser fra 75.000kr. til langt over 100.000kr. - for få år siden (6-7 år) kunne jeg købe de samme ure til det halve og måske endog lavere endnu - husker at jeg gav omkr. 35.000kr. for mit 5513 !!  Icon_e_confused  Det fortæller mig at markedet er stukket helt af og er totalt ude af proportioner !

Seiko tilbyder stadig ure til en relativt beskeden pris, men med voldsom "value for money", selvom de også er på vej til at hoppe med på vognen og lukker ned for deres klassiske fornuftigt prissatte modeller, blot for at relancere dem i lidt ændrede udgaver til dobbelt pris !  Icon_e_surprised  Se bare på den klassiske SKX iso certificerede dykkerserie, der nu forsøges videreført i 5-serien, med et lidt bedre værk, men uden skruekrone og med et udvalg af varianter og farver, der konkurrerer med mode-ure segmentet !! 

Så er det, at jeg bliver lidt træt af hele gamet og i stedet går efter de gamle klassiske ure fra Seiko og Citizen, der trods alt stadig (endnu) er til at finde til priser, der gør at man kan være med ! 

Nå, slut med min tirade ............ din 7002-700A har gjort mit humør og min dag, langt bedre !! Og jeg giver helt sikkert gerne både øl og kaffe, når vi får mulighed for at mødes i København, forhåbentlig inden alt for længe  Icon_smil Jeg er faktisk på Svanemøllens Kaserne i næste uge fra tirsdag til torsdag, måske kunne vi finde ud af noget dér ? Tirsdag aften skal jeg dog mødes med min søn og hans kæreste  Icon_smil 

Jeg sender dig lige en pb med min email adresse.

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#7
OK, jeg ved godt, at jeg sagde det var sidste gang jeg forsøgte mig med DIY på SKX, men da jeg kom hjem fra at have handlet ind i dag, så lå det Coke lynette-indlæg som jeg havde bestilt i postkassen  Icon_cool

Så endnu en gang af med lynetten og i den forbindelse fik jeg så identificeret årsagen til, at den ikke kunne dreje - det sorte lynetteindlæg var simpelthen for smalt i den indre diameter til at kunne bevæge sig frit rundt om glasset. Grunden til at jeg opdagede det var, at glasset endnu en gang kom af, da jeg vippede lynetten af !!  Icon_e_surprised

Da jeg målte efter kunne jeg se, at det nye Coke indlæg ville have samme problem - så efter at have presset glasset i endnu en gang (og denne gang med betydeligt større succes end før), så gik jeg i gang med en diamant-fil rundt i den indre omkreds på lynette-indlægget, indtil det frit kunne lægges ned over glasset.

Det har så resulteret i, at jeg nu har en SKX med fuldt fungerende lynette og med Coke lynette-indlæg, samt et glas der nok sidder en del bedre end før (idet jeg dog nok ikke kan/vil garantere for at uret er vandtæt til 200 meter !!  Icon_e_biggrin1 ) Jeg vil stadig en tur forbi en urmager og få glasset tilpasset ordentligt engang, men nu er det ikke så presserende (no pun intended)  Icon_drool

Man kan, hvis man ser godt efter, godt se at den indre kant af lynette-indlægget er blankt og ikke sort - men jeg er egentlig ganske tilfreds med resultatet. Hvad værre er, at det i min sammenbidte fummelfingrethed er lykkedes mig at ridse kassen et par steder. Det må jeg så enten leve med eller få pudset op med en Scotchbrite svamp, engang jeg har lynetten afmonteret alligevel (evt. hvis urmageren kan gøre det for en rimelig betaling).

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)