Førstegangskøber af luksus-ur
#1
God aften, 

Ny bruger på urdebatten med nyslået interesse i mekaniske ure:

Jeg har kastet min kærlighed på et nyt Zenith til salg på chrono24. Sælger er en forhandler i Monaco.

De sidste par uger har jeg holdt så meget øje med uret, at jeg har erkendt at jeg nok ikke får rist eller ro før uret er anskaffet.
Det bliver så mit første mekaniske ur, og da salgsprisen - ifht. min pengepung, ikke er uvæsentlig, vil jeg gerne gå ind i købet med åbne øjne.

For det pågældende værk oplyser Zeniths hjemmeside at et delvist service anslås at koste 1.400 DKK, et fuldt service anslås at koste 3.500 DKK (Det er så minimumspriser og excl. forsendelse).
Af hjemmesiden ser jeg ikke at Zenith angiver intervaller for hverken delvist eller fuld service, men jeg antager at et fuldt service bør gøres hver 5.-6. år. 

Spm:

- Ville du sende et ellers velfungerende ur til delvis service, og i så fald hvor ofte?

- Er der forskel i pris & kvalitet på at sende sit ur til service, delvis eller fuld, hos en velrenommeret dansk urmager fremfor den lange vej til et autoriseret Zenith-servicecenter i Europa?

Modellen produceres ikke længere af Zenith, den fremgår i hvert fald ikke længere af deres hjemmeside. Dvs. at det konkrete ur jeg ønsker at købe jo så er x antal år gammelt når jeg tager det i brug. Skal det tænkes ind ifht. tidspunkt for første service? (levetid på værkets smøremidler).

Told og moms: I en gl. tråd her i forummet skriver en bruger at Monaco regnes som en del af EU i afgifts-sammenhæng. 

- Holder det stik? Kan jeg regne med at købspris + forsendelse er den endelige anskaffelsespris? 

Håber I har holdninger og erfaringer at bidrage med, lytter gerne!

Mvh Anders
Svar
#2
(13-01-2020, 09:56 PM)Anders Pedersen Skrev: Spm:

- Ville du sende et ellers velfungerende ur til delvis service, og i så fald hvor ofte?

- Er der forskel i pris & kvalitet på at sende sit ur til service, delvis eller fuld, hos en velrenommeret dansk urmager fremfor den lange vej til et autoriseret Zenith-servicecenter i Europa?

Modellen produceres ikke længere af Zenith, den fremgår i hvert fald ikke længere af deres hjemmeside. Dvs. at det konkrete ur jeg ønsker at købe jo så er x antal år gammelt når jeg tager det i brug. Skal det tænkes ind ifht. tidspunkt for første service? (levetid på værkets smøremidler).

Told og moms: I en gl. tråd her i forummet skriver en bruger at Monaco regnes som en del af EU i afgifts-sammenhæng. 

- Holder det stik? Kan jeg regne med at købspris + forsendelse er den endelige anskaffelsespris? 

Håber I har holdninger og erfaringer at bidrage med, lytter gerne!

Mvh Anders
Velkommen til Urdebatten. Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål, men bemærk venligst at der er meget forskellige holdninger til service intervaller.

Jeg ville ikke sende et velfungerende ur til service.

En dygtig urmager i Danmark kan sagtens servicere sådan et ur. Med de lave priser du nævner fra Zeniths hjemmeside må jeg tror, at det ikke er en chronograph du har kig på. Hvis der skal bruges reservedele i forbindelse med servicen, kan det være nødvendigt at sende uret til fabrikken.

Urets alder har selvfølgelig indflydelse på behovet for service.

Monaco skal i momssammenhæng behandles som Frankrig. Det betyder, at prisen, som formentlig er annonceret uden moms, tillægges den franske momssats, som er 20%.

Held og lykke med anskaffelsen

JK
[-]
  • MichaelA
Svar
#3
Hej JK,

Tak for svar.
Du har helt ret mht. pris på service - uret har ingen komplikationer.
Jeg vil skrive til forhandler og spørge ind til momsen, 20% oven i er også en slags penge.
(Men de brænder nu stadigvæk i lommen)

Mvh Anders
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)