En uge på armen - Nomos Zürich Weltzeit
#1
For en uge siden oplevede jeg endnu en fantastisk ting ved vores fælles urhobby. Et af de andre medlemmer herinde havde lagt mærke til min lille indlæg fra Nomos-eventen i Illum hos Bucherer - OG han havde lagt mærke til at jeg havde rost Zürich Weltzeit modellen. Så han skrev til mig og spurgte om jeg havde lyst til at låne det kvit og frit i en uge.

http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=...omos+illum

Efter lige at have sundet mig - og tænkt lidt over om jeg selv ville have tilbudt det samme til en vildtfremmed - sagde jeg da selvfølgelig ja tak. Min erfaring er, at ure du går og kigger lidt på kræver at du prøver dem på for at se om magien holder i det virkelige liv. Her fik jeg en uge med en model, som jeg har kigget på i en del år - uden at skulle sidde i en urbutik med et ladt Dankort i lommen.

Sådan en test-uge giver mig også en god undskyldning for at kigge nærmere på Nomos som firma og selve modellen inden jeg kommer med mine subjektive vinkler på uret.

Nomos er stiftet i 1990 og er ifølge dem selv, den største producent af mekaniske ure i Tyskland. Nomos fabrik og hovedkvarter ligger i Glashütte i Tyskland - den samme lille by som også rummer A. Lange & Söhne, Glashütte Original, Moritz Grossmann og Mühle-Glashütte. Det er en sjov by at besøge, da de forskellige firmaer ligger næsten ovenpå hinanden. Nomos har siden startet fokuseret på at lave ure inspireret af Bauhaus designfilosofien, som fokuserer på effektivitet, eliminering af overflødige detaljer og brugen af så få forskellige materialer som muligt.

https://www.dezeen.com/2018/11/01/bauhau...re-design/

Uret er en af Nomos’ 13 forskellige modelserier, nemlig Zürich-serien. Serien indeholder 4 forskellige modeller, hvoraf 2 af dem er Weltzeit-modellen med hhv. hvid og blå skive. De to andre er hhv. timer/sekunder og timer/sekunder/dato.

https://nomos-glashuette.com/en/watches/...ich-models

Weltzeit-modellen er 39,9 mm i diameter og knap 11 mm højt. Det er kendetegnet ved sin tidszone-funktion, dvs. at den kan vise tiden i to tidszoner på samme tid. Du indstiller din hjemmetid (‘Heimat’ på billedet) og så kan du bruge knappen ved kl. 2 til at finde tiden i en anden tidszone/by i verden. Skiven med bynavne/tidszoner drejer fremad for hvert tryk på knappen. På trods af designet med de mange bynavne og modelnavnet er uret ikke en world timer, der på samme tid viser hvad klokken er over hele verden. Det er i virkeligheden en GMT-model, der kan holde styr på to tidszoner. Værket er Nomos’ eget in-house værk. Det startede med at være Xi-værket, men i ca. 2014 opgraderede de værket med ny Swing System escapement, så det nu hedder DUW 5201. Det har 42 timers gangreserve.

Uret koster fra nyt DKK 37.200 med hvid skive og 38.200 med blå, ifølge Nomos hjemmeside.

Der er masser af anmeldelser ude på nettet, hvis I skal have flere detaljer om teknik mv. Nu giver jeg lige min egen mening om uret efter en uge på armen.

İmage

Der er også masser af alternativer derude fra nærmest alle brands. Der er mange forskellige tilgange til GMT-funktionen fra Rolex og Tudor med deres separate viser til f.eks. Jaeger-LeCoultre, der på deres Geographic-model nedenfor også viser dag/nat for hver af de to tidszoner samt power reserve og dato. Hometime-modellen fra JLC er endnu en variant med en ekstra viser, der kan vise den anden tidszone. Denne viser kan gemmes under den normale timeviser hvis du ikke vil køre med to zoner. Desuden viser uret dag/nat på den 2. tidszone samt sekunder.

İmage

Hvordan er det så at gå med? Første indtryk er, at det sidder rigtigt godt på armen. Størrelsen er rigtig og trods den lidt monochrome skive, så er helhedsintrykket flot. Hornene er på den lange side, men slanke og flotte. Fed dybde i skiven med de forskellige ‘lag’

İmage

Knappen man skifter tidszone med virker bare på lækreste vis. Den er fast og god at trykke på, ingen mærkelige fornemmelser her. Når man vender uret om ser man gennem glasbagkassen ind på et veldekoreret værk. Stilen er rimeligt tysk og nøgtern og vi er i sagens natur ikke oppe i de helt vilde finisherings-niveauer, men det er godt nok pænt.

İmage

Hvis man vender det om igen og kigger nærmere på skiven, så begynder der at dukke sjove ting op. Uret er jo nu engang fra Tyskland, så enkelte elementer af teksten er på tysk. Der står f.eks. HEIMAT der hvor andre ville skrive noget i stil med home time. Moskva staves MOSKAU og ikke Moscow. For mig er den slags små detaljer klart med til at give uret karakter. Det er så kun noget man finder på de tidlige udgaver af modellen. De nuværende - både hvide og blå skiver - kører med et hus-symbol for hjemmetiden og engelsk stavning af byerne.

İmage

Remmen er en superlækker - men også meget enkel - Horween Cordovan rem, der passer godt til urets lidt kolde look. Det kunne være sjovt at lege lidt med remme her for at se om f.eks. en ruskinds-rem ville passe til.

Alt i alt et godt ur at have på armen. Det er også forbløffende letlæseligt trods alle de informationer Nomos har fået med på skiven. At uret ikke har en dato gør ikke mig noget - det gør looket mere enkelt.

Jeg ville nok købe den blå version, da der er lidt mere liv i skiven - omvendt mister det også lidt af den kolde tyske nøgternhed.

İmage

Kan lide: Størrelsen på armen, lagene i skivens opbygning, GMT-funktionen er for cool og den virker bare perfekt, kvaliteten på skive, kasse, værk giver fornemmelsen af værdi for pengene, det enkle og stringente tyske look som bare virker på mig og sidst men ikke mindst de tyske sprog-detaljer.

Virker ikke for mig: Skiven er i mine øjne for bleg, der mangler en anelse ekstra ‘visual interest’ i form af farver eller lignende.

Hvis jeg skal give et pro råd til dig, der overvejer modellen, så find en tidlig model med hvid skive, der har de tyske sprog-finesser med.

Og her tilsidst: En stor tak til ejeren, der turde låne et af sine dejlige ure ud til mig!

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar
#2
Fedt, fedt, fedt....

Og jeg er vild med den blå version.
[-]
  • cfnissen
Svar
#3
Tak for indlægget og virkelig storsindet at låne sit ur ud i 1 uge! Det er et superflot ur og til en rimelig pris. Det billigste på Chrono24 (og det har endda de tyske detaljer) oigger på knap 23K. Det er sjovt nok reserveret - er det én herinde fra? :-)

İmage


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
#4
Fedt ur som jeg overvejet kraftigt inden jeg sprang på mit DB,
WT kan bare noget fedt syntes selvom jeg nærmest aldrig ville få brug for det. Icon_blink

Jeg ville også gå efter en blå hvis det var, sjovt fangede skiven heller ikke helt mig på billeder,
IRL kan være noget andet.

Super flot tilbud omkring at låne et. Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
#5
Flot indlæg, og stor thumps up til udlåner!

Jeg bliver så glad når jeg læser om sådan et tilbud!



Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#6
Ja, det var vildt storslået. Jeg har holdt ham anonym. Så må han selv bestemme om han vil stå frem. Men ligemeget hvad, så var det en fed gestus. 

Claus

[-]
  • Avantismo
Svar
#7
Ja det er super fedt at den slags kan lade sig gøre. Rigtig god stil og tak for fortællingen :)
[-]
  • cfnissen
Svar
#8
Fedt at læse om din oplevelse med Zurich WT. Det er absolut også et mine ynglings ure.
Super stil at låne sit ur ud.
[-]
  • cfnissen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)