Når man ejer en timegrapher
#1
Er man så forpligtet udover bare at tjekke et ur og hvordan vil du bruge data ??

Efter jeg modtog min Timegrapher, så var jeg godt klar over at det ville medføre lidt mere end bare tjek af mine ure, så nysgerrighed driver min krøllede kogle.

Jeg har som første step tjekket alle de ure der var plads til i holderen på det nye måleinstrument og selvfølgelig skulle de være med mekanisk-værk drevet af en fjeder.

Der er ingen tvivl om at når du får mulighed for at tjekke et ur for +- sek. i døgnet så hurtig som en timegrapher melder tilbage, så skal du leve med den viden og vil du gøre noget ved det. Jeg har valgt at prøve næste step, nemlig at justerer uret, så da jeg fik denne timegrapher lå det allerede i drejebogen "der skal justeres et billigt ur".

Mine tanker er også omkring hvor mange ville kaste sig ud i at skrue bagkassen af sit ur og med den største forsigtighed regulere den holder der har indflydelse på + - antal sek. i døgnet og hvor svært på en eller anden skala er denne justering.

Jeg vælger at beskrive hvordan jeg har justeret et ur og senere vil jeg nok forsøge at strikke en video sammen omkring emnet.

Før jeg går i gang med justeringen tjekker jeg uret i alle positioner på timegrapheren og finder ret hurtigt ud af at der på dette Seiko værk NH35 ( ligger i rigtig mange ure i den billige ende) varierer temmelig meget alt efter position.

Så skruer jeg bagkassen af med et værktøj beregnet til opgaven og det sidder ikke særlig fast så bagpladen er hurtig skruet af.

Uret placeres med værket op og jeg har taget forstørrelses briller på så jeg kommer helt tæt på værket.

Finder et værktøj fra mit urmager sæt som har en stump ende og har ingen ide om hvad den ellers skulle bruges til, men med et sikkert støtte og jeg kan skubbe den lille holder en mikro mm til - siden da uret vinder 35 sek. i døgnet. Selvom jeg næsten ikke har rørt den lille justerings-arm, så kommer uret ret hurtigt ned på -4 sek og så rører næsten ikke på et skub mod plus og lander på + 6 sek.

Jeg vælger at smørre pakningen og monterer bagpladen så den kun lige strammer ganske lidt og sætter uret på timegrapheren og tjekker i alle positioner. Jeg ligger nu fra -2 til + 6-7 sek. og vælger at stoppe med den indstilling. Bagpladen strammes atter og på ingen måde overspændes den, men man har alligevel en fornemmelse af at det er passende. Hvis man voldspænder vil man ødelægge pakning og bagkasse.

Nu sidder jeg tilbage med en fornemmelse at det var da egentlig såre enkelt og fedt med denne målemaskine  Icon_Up 

Men nu til det store spørgsmål....Turde du gøre det...altså hvis du fik en timegrapher, ville du så gå vejen og justerer dine egne ure, uden nogen form for urmager uddannelse ??

Hvad siger en urmager til den operation....jeg tænker at det må være det mest enkle for en uddannet urmager at justerer et ur så det ligger fornuftig på + - sek. i døgnet, ja jeg vil gå så vidt, som til at sige følgende - det er ikke svære end at skifte et batteri eller er det lige provokerende nok.

Husk nu på at jeg taler ikke om fejlfinding men blot en simpel justering.

Inden jeg nu bliver skældt hæder og ære fra, så vil jeg da godt understrege at dette er kun for mig noget der sker på et gammelt billigt Seiko ur eller hvad man nu har liggende, jeg kunne aldrig finde på at justerer mine nye ure eller for den sags skyld mit fine og værdifulde Maurice Lacroix......eller kunne jeg  Icon_blink

İmage

İmage
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Henrik A, longbear
Svar
#2
Fedt, jeg ville elske at have sådan en maskine og selv justere. Du har givet mig blod på tanden.

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
[-]
  • Miwes
Svar
#3
Selvfølgelig er det fedt at kunne inspirere andre velvidende at ikke alle og enhver vil kaste sig ud i denne lille øvelse.

Når det er sagt skal jeg også lige melde at der er brugt mange timer med videoer fra forskellige urmagere der justerer ure med en timegrapher og det er selvfølgelig på eget ansvar, at man kaster sig ud i at prøve kræfter med maskinen og et gammelt ur.

Selvfølgelig er der ofte i mine indlæg tale om en lidt crazy tilgang til vores hobby, men det må der vel også være plads til Icon_cool

Jeg har lige tjekket uret for nøjagtighed og det har vundet 1 sek. her 12 timer efter justeringen og det viser jo lidt forskelligt alt efter position og det er jo netop hvad uret oplever på armen, så mon ikke at jeg når at holde mig indenfor 3 sek. i døgnet.

De to ure blev indstillet på sek. og de vandt nogenlunde det samme, så min justering altså +1 sek. og det andet har nu på samme tid vundet 14 sekunder...det har så altså ikke været på armen, men tror ikke at det ville gøre så mange sekunders forskel.

Jeg fulgte med i dem der havde været på urmagerkursus og der må man vel også have leget lidt med justering til sidst på kurset og det kunne være sjovt at høre om hvor nøjagtige deres ure går.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#4
Vil lige som en afslutning af mit lille indlæg nævne, at oplevelsen er som jeg oplever det og uden den store viden er der en masse usikre parametre.

Et er jo at regulere i en position og med et "billigt" værk, som kan svinge lidt forskelligt og hvordan det så forholder sig op mod virkeligheden.

Her til morgen ligger uret stadig på sekundet og passer perfekt, så selvom der er plus 5 - 6 sekunder og minus 1-3 sekund at måle i de forskellige positioner, så kommer urets regulering perfekt ud. Hvis jeg nu havde gjort dette rigtig mange gange, så var det lidt sejt, men jeg kunne nu også bare være lidt heldig.

Ligemeget hvad, så skal jeg da den vej i hobbyen og det er måske også meget sjovere end blot at blive ved med at bytte ure rundt....tænk bare hvis man en dag kunne servicere sine egne ure Icon_lol
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • doxa300
Svar
#5
Jeg har altid været fascineret af urværker, men primært "på afstand" Icon_blink

Urmagerkurset var sjovt og gav da lidt blod på tanden, men skal jeg være ærlig, så vælger jeg nok at holde mig til urmagere på alle andre ure end netop det vi selv samlede på kurset. Mht. kurset så blev urene testet/justeret sidst på dagen, og mit gik så fint at en justering ikke var nødvendig og det er stadig tilfældet. Ham der samlede det må sgu have været skrap Icon_lol
[-]
  • Miwes
Svar
#6
(14-03-2019, 02:23 PM)KimT Skrev: Jeg har altid været fascineret af urværker, men primært "på afstand" Icon_blink

Urmagerkurset var sjovt og gav da lidt blod på tanden, men skal jeg være ærlig, så vælger jeg nok at holde mig til urmagere på alle andre ure end netop det vi selv samlede på kurset. Mht. kurset så blev urene testet/justeret sidst på dagen, og mit gik så fint at en justering ikke var nødvendig og det er stadig tilfældet. Ham der samlede det må sgu have været skrap Icon_lol

Det er meget forståeligt Kim  Icon_Up

Jeg vil på ingen måde gå ind og "rode" i mine ure, men tror jeg har flyttet mig angående regulering af ure for "sjov", som kun har været i nogle få ure indkøbt til formålet og det ville jeg aldrig tro at jeg turde.

Det er vel ikke meget anderledes end at nogle selv roder med bilens motor eller skifter lidt hukommelse i computeren.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#7
Jeg kan godt forstå at du finder det interessant og så længe man er lidt forsigtig, kan man jo altid blive reddet af sin urmager… skulle man kvaje sig Icon_lol Og vores interesse for ure er jo ikke nødvendigvis den samme, hvilket er fint. Jeg glæder mig i hvert fald til at følge med fra sidelinjen.
Svar
#8
(14-03-2019, 03:38 PM)KimT Skrev: Jeg kan godt forstå at du finder det interessant og så længe man er lidt forsigtig, kan man jo altid blive reddet af sin urmager… skulle man kvaje sig Icon_lol Og vores interesse for ure er jo ikke nødvendigvis den samme, hvilket er fint. Jeg glæder mig i hvert fald til at følge med fra sidelinjen.

Helt sikkert og rart at ha en urmager i baghånden  Icon_not

Jeg købte som sagt nogle ure til formålet og velvidende at garantien smutter når man "piller", men det er jeg afklaret med, så uret her klare sig nu indenfor +2 sek. i døgnet det er jeg svært tilfreds med.

İmage
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • KimT
Svar
#9
Jeg kunne ALDRIG finde på at justere ure selv og da slet ikke spritnye ure! Jeg skifter ikke engang batterier selv. Alt dette lader jeg urmageren om.

En timegrapher er i øvrigt slet ikke præcis nok til at justere efter. Jeg har mange gange målt unøjagtigheder på min, hvorefter Halse har tjekket på deres sindsygt dyre maskine og fundet uret 100% i orden.

En timegrapher er legetøj, ikke urmagerværktøj!
Svar
#10


Jeg har døjet med meget tykke dykker ure hvor den kan svinge lige fra - 20 og til + 20 sekunder inden for 10 til 40 sekunder, så der er den ikke altid god, og jeg må måle uret over en 24 timers periode hvor det ligger fladt ned. Men mellemtykke, om jeg må kalde dem det, og tynde ure har passet fornuftigt nok synes jeg. Det afhænger en del om position, og kun COSC ure har jeg fået til max at svinge med 10 sekunders forskel uanset position. Derimod Seikos NH 35 /4R15, kan svinge helt op til 40 sekunder i forskel, men jeg måler nu mest ud fra når uret ligger fladt ned. Det synes jeg er et godt udgangspunkt.  Jeg havde lige sådan et værk den anden dag og det vandt + 2 sekunder på 24 timer hvoraf det lå 18 timer på en winder og 6 timer på håndleddet. Timegrapheren sagde + 5 sekunder fladt ned og - 3 sekunder krone op.

Ellers ville jeg aldrig indstille dyre ure selv som Miwes skriver, for desværre ved jeg ikke hvad der ville ske hvis man bøjede justerings/regulator dimsen på et dyrt ur. Jeg kunne godt forestille mig at man ikke bare skifter den lille dims men skal skifte et helt mondul i uret og det koster. Derudover  kan et ur jo godt have fået magnetisme så det må man jo sikre sig inden indstilling. Hvis et nyt ur vinder + 30 sekunder i døgnet var jeg taget til forhandler med det for det er jo en garanti sag. Så vidt jeg ved koster en maskine til at fjerne magnetisme mindst 4.000 kr for en super en, selv om de kan skaffes for 500 kr på nettet. Tror ikke de kan fjerne stærk magnetisme, men jeg ved det ikke.

Min første timegraph var en Frederique Constant Analytics. Den var kun god til tynde ure.

Jeg skifer generelt heller ikke noget selv eller justere selv. Kun da jeg gjorde det til hverdag i urbutikken, men da det er over 10 år siden er jeg lidt rusten. Det gælder ihvertefald om at have værktøj der helt præcis passer til formålet og så tørre/børste den bagkasse af da jeg nogle få gange har set det skidt der kan falde ned i værket når man tager bagkassen af. Det værste jeg har set er rigtig tit at folk bruger skruetrækker da lige er lidt unøjagtige til de skruer de skal have ud og ind i lænken. Da de så har brugt skruetrækkeren nogle gange til at skifte led med er kelven halvt ødelagt i skruen.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)