Smart!
Kender I det? I står og nusser med et af Jeres favorit ure, og pludselig opdager i en lille ny detalje ved uret?? Her til aften opdagede jeg, at min GMT 47 også kan stille datoen baglæns. Jeg var med timeviseren "kørt for langt", og da jeg drejede baglæns, fulgte datoen med. Smart!  Icon_Up

Har I opdaget eller genopdaget detaljer/funktioner ved Jeres ure, som I tænkte var smarte/gode/velovervejede? Så post gerne her i tråden. Tak  Icon_Up

Et enkelt foto skal der da lige til i tråden  Icon_blink Uret er i øvrigt nu det ny-køb, jeg i min urtosse "karriere" har haft i længst tid  Icon_flag (I til diskrete ting må lige bære over med tingenes tilstand et øjeblik  Icon_flov )

İmage
De venligste hilsner, John
[-]
  • Claus Tukjær
Svar
Ha ha ............ den er super flot, John - men du har ret .......... diskret er den ikke !!! Icon_lol Icon_lol
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Tilbage on topic, Peter: Smarte funktioner! Icon_blink
[-]
  • pbr
Svar
İmage
Omega Marine Chronometer ST 398.0836, kaliber 1511 (&1516)
- har en smart detalje; i virkeligheden for at kompensere for en anden "usmart" detalje.

Mange ure har sekundstop, dvs. at sekundviseren stopper når kronen trækkes et trin ud, for at stille viserne.

Marine Chronometerets nøjagtighed er så stor, at sekundviseren ikke skal stoppe, f.eks. i forbindelse med justering af dato.
Det vil være helt ødelæggende for eventuel gangstatistik, da uret afviger mindre end ±12 sek/år.
I stedet er MC indrettet således, at når kronen trækkes eet klik ud, så:
# Tikker sekund og minutviser uforstyrret videre.
# Med kronen i denne stilling, kan man dreje timeviseren alene, f.eks. 24 timer frem ved justering af dato.

Med andre ord, MC har ikke "quick set" af dato.
Man må dreje timeviseren et helt døgn fremad/tilbage for at øge/mindske datoen med 1.
Til gengæld letter det justering i forbindelse med ændring af sommer/standard-tid.

Men når timeviseren har været frigjort fra minutviseren, og er drejet 24 timer fremad...
... hvordan genetableres visernes indbyrdes "sync"? - Det er her det smarte findes, nøjere illustreret på nedenstående foto.

İmage
Nederst på billedet ses et lille messing hjul, med 3 blanke metalliske felter.
Dette er magnetkoblingshjulet mellem minut-og timeviser.

Så når man har "spolet en dato frem", skal man ikke bekymre sig om at huske vinklen mellem time-og minutviseren.
Man sætter timeviseren "sådan nogenlunde", trykker kronen ind, hvorefter timeviseren "svupper i sync" med korrekt vinkel i forhold til timeviseren.

Smart - I al det tilsyneladende usmarte.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Fin detalje, Torben  Icon_Up

På min Grand Seiko Springdrive Diver retter værket selv minutviseren ind, så den rammer bang on på markeringen, når sekundviseren rammer 12-markeringen. Har du prøvet et 7750 drevet chrono værk, vil du vide, at det kan være vanskeligt at få til at ramme markeringen præcist. Smart af Seiko  Icon_cool

Her er det lige før....:

İmage
Svar
Jeg synes at Seiko GPS uret er smart.

Altid nøjagtigt. Datoen skifter altid 2 - 3 sekunder efter midnat. Altid passer sekundviseren med minutindex. Går ca. 10 år inden det lysopladelige batteri skal skiftes. Går i dvale efter 3 døgn uden noget lys overhovedet og kan undvære lys og kan gå 2 år, mener jeg det er, for så at indstille tiden præcis igen. Gangreserveviser på uret er der også, som viser om batteriet er ladet helt op eller snart skal lades op. Der skal dig noget til for at dræne batteriet for strøm.  

İmage

İmage

Et andet smart ur er dette Vostok-Europe hvor den digitale sekundtal altid følger den analoge sekund viser. Så uanset hvordan jeg stiller uret er analog og digital sekundvisning altid ens. Uret har også stopur op til 100 timer hvilket jeg bruger når jeg skal finde ud af om et mekanisk ur taber eller vinder tid over en 100 timers periode.

İmage
Svar
Denne har altid korrekt tid og dato. Smart! Så er der noget at stille de mekaniske ure efter Icon_blink

İmage
Svar
Den næste smarte detalje, er ikke entydigt knyttet til eet ur.
Det er i højere grad et princip, som flere mærker har anvendt. Kun få mærker har dog dyrket genren så konsekvent som Omega.

Som grundlag for mit indspark, ligger erfaringerne fra, at have anvendt princippet (gennem 48 år) i min Seamaster Chronostop. (ST 145.0007 kal. 865)
Om Chronostop-urene, kan man læse mere her: Old Omegas-Chronostop

Princippet jeg vil omtale som smart(?), er urets opbygning som en 'Minut Kronograf'
Udseende og funktion fremgår nøjere af nedenstående reviw:

Review'et er desværre skæmmet af, at forfatteren kalder Seamasteren en "Fly-Back kronograf", hvilket er forkert.

For at bringe "op & ned" på plads, vedrørende "Fly-Back kronografen", kan man anvende den franske benævnelse: "Retour en vol".
Betydningen af dette er: "returnering i flugten" eller udtrykt på engelsk "Reset on the fly".
En Fly-Back kronograf kan altså "nulstilles i flugten", med betydningen, at aktiverer man (direkte uden stop) nulstilleren,
springer kronografviseren tilbage til 0 og påbegynder øjeblikkeligt en ny måling.
Det er en disciplin man aldrig, ligesom i ALDRIG - må forsøge på sin almindelige kronograf.

Har man mod på at læse mere om "Fly-Back kronografen", er jeg (selv) blevet ganske betaget af Link: The Other Seiko Vintage Chronograph 7016

I nedenstående video...

... vises service på en Seamaster Chronostop, således at man kan se opbygningen.
Kaliberen (865) er iøvrigt en forenklet kal. 861, der er velkendt fra Speedmasteren, så der "er gode gener i den gamle dreng"  Icon_cool

Jeg er sikker på, at 'Mester' ville anbefale mere brug af en tildannet pudsepind, frem for skruetrækker og korntang til at lirke broer af med.
Men ellers en nydelig film af service på et nydeligt ur/værk.
Den pågældende chronostop har vist(?) været i hænderne på flere urmagere med "fumle skruetrækker", se f.eks. 0:43 hvordan tiretteskruen er hærget.

I filmen omtales Seamasterens kronograf også som, "Stop seconds watch", hvilket er en rimelig benævnelse/beskrivelse.
Andre har kaldt funktionen, "1-knaps kronograf"; men det er ikke dækkende. Mange 1-knaps kronografer har minut (& evt. timeregistre), hvilket Minut Kronografen ikke har.
Den har kun selve (den stopbare) sekundviser og urskivens 60 sekunder at gøre godt med.

Et billede af den gamle "Unbreakable", skal ikke mangle
İmage
Omega Seamaster Chronostop ST 145.0007, kaliber 865

Omega dyrkede princippet meget i slut 1960'erne, som man kan følge her - hos Chuck Maddox 1968: New: The Omega chronostop

Fra artiklens brugervejledning har jeg "sakset" nedenstående illustrationer af forskellige tachymeterskalaer:
İmage
Det ses, at modellen kunne være udrustet med:
# Tachymeterskala
# Pulsometerskala
# Decimalskala
# Telemeterskala

Minutkronografen er IMHO en smart detalje, som jeg naturligvis har været bekendt med i 48 år; men inspireret af Joepete's tråd...
... nu lige ville give et par ord med på vejen.
I de fremhævede links er der masser af beskrivelse og illustrationer, som man kan dykke yderligere ned i (alt efter behov)  Icon_thinking

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Torben.
Nu tvinger du mig jo til at komme på banen, har du talt hvor mange gange han ridser platinen eller broerne, ja eller i det hele taget ridser delene i uret.
Hans brug af skruetrækker har du jo bemærket, ud over at den bliver brugt som koben, så bruger han generelt for lille skruetrækker, hvilket jo også kan medføre netop dårlige kærve i urene, det er nu lettere når man bruger den rigtige størrelse skruetrækker, der skal dog passes på, for ved de store skruetrækkere har man ofte for stort moment, når skruerne spændes. Hvilket kan give knækkede skruer... Icon_e_confused
Og ellers er der jo mange ting der kan skrives om den stump film, kan ikke lide han renser uret med incablokkene monteret, så skal de renses bagefter = bøvl, hvis det bliver gjort... Icon_blink

Så kig du nu hellere på Christians kursus, så er man da på rette vej...  Icon_smil  Icon_smil  Icon_smil  

Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)