Foldespænde til læder rem
Jeg synes, det er aldeles mislykket. Hvis man ser designmæssigt på remmen, så skal der rettes et' af to punkter. Enten skal remmen være "født" til foldespænde dvs. uden huller, eller også skal "låsepinden/spændet" være påmonteret. Jeg synes det ser ud som spændet er istykker/mangler.
Svar
lavall Skrev:Jeg synes, det er aldeles mislykket. Hvis man ser designmæssigt på remmen, så skal der rettes et' af to punkter. Enten skal remmen være "født" til foldespænde dvs. uden huller, eller også skal "låsepinden/spændet" være påmonteret. Jeg synes det ser ud som spændet er istykker/mangler.

Hej lavall

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår, hvad du mener med; et af de to punkter skal rettes.

Kan du måske via et billede illustrere hvordan "låsepinden/spændet" er påmonteret?

For min rem med huller, kommer den fra fabrikken med det viste foldespænde med "låsepinden/spændet".

İmage

Er det denne del af spænde, som ser ud til at være i stykker/mangler?

Under den del af spædet hvor der står JL, er "låsepinden" til at justere remmens længde.

De bedste hilsner
BobT
Svar
Hej BobT

Jeg mener, den lille metalstift der normalt går igennem hullet for at "låse" remmen i spændet. Det er jo derfor der er huller Icon_e_biggrin Gav det mening.

Derudover synes jeg ellers, det ser super cool ud med med den rem.

Lavall
Svar
Hej lavall

Ja så er selv jeg også med Icon_mrgreen

Når der er huller i remmen burde der selvfølgelig være en synlig metalstift gennem hullet.

Jeg har aldrig set foldespænder til remme uden huller, men i så fald måtte den da lave mærker i remmen, der hvor spændet pressen sammen for at holde remmen fast.

Er denne løsning, hvor spændet ikke liger et traditionelt spænde så mere din stil:

İmage
Billedet er sakset fra nettet Icon_redface

De bedste hilsner
BobT
Svar
smukt Icon_e_biggrin
Svar
BobT Skrev:Jeg har aldrig set foldespænder til remme uden huller, men i så fald måtte den da lave mærker i remmen, der hvor spændet pressen sammen for at holde remmen fast.

Tag Heuer har lavet nogle stykker uden huller i remmen! låsen "napper" bare remmen og holder faktisk temmelig godt fast. Men den ender næsten altid med, at nappe remmen over, så den kun hænger i syningerne Icon_e_sad
İmage

İmage
Svar
hannover_dk Skrev:Det er praktisk og nemt og forlænger levetiden for remmen som nævnt, men jeg synes heller ikke det passer på et vintage ur (før 1970 ca). Hvornår kom foldespænder egentlig frem?
Jeg har det faktisk på en Eterna mariage sag med strudserem Icon_redface
vh

Cartier fik patent på et foldespænde i 1909. Og stod egentlig fint til deres Santos og Tonneau-modeller, fra 1912 ligeledes Tortue og Baignore-modeller og fra 1917 ikke mindst deres Tankmodeller. Foldespænde og samtlige ovenstående modeller naturligvis fremdeles i produktion, se det er ikoniskt design der vil noget.
Svar
Isbjørn Skrev:Tag Heuer har lavet nogle stykker uden huller i remmen! låsen "napper" bare remmen og holder faktisk temmelig godt fast. Men den ender næsten altid med, at nappe remmen over, så den kun hænger i syningerne Icon_e_sad

Ja så vil jeg da bestemt foretrække et foldespænde med skjult metalstift til hullerne. Icon_e_wink
Svar
som dette?
det ligner da ihvertfald ikke et almindeligt spænde, der har tabt dornen.
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)