Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Det er praktisk og nemt og forlænger levetiden for remmen som nævnt, men jeg synes heller ikke det passer på et vintage ur (før 1970 ca). Hvornår kom foldespænder egentlig frem?
Jeg har det faktisk på en Eterna mariage sag med strudserem
vh
•
Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 858
Jeg fik i 1970 et Tissot T 12 Seastar med en meget lækker sort croco-lignende rem med foldespænde (tang-type(?)) med Tissot-logo.
Det absolut eneste sted jeg har set dette ur afbilledet er på "Old Omegas" i flg. katalog: "An Italian Catalogue 1968". Billedet er til venstre på siden med Tissot under mærket BT 168. Det har muligvis Ref.# 46558, Cal. 794? Prisen (med lænke) er reletiv høj: L 40000. Prisen for mit ur (med rem) var i 1970
kr. 507,- hos A.M. Berg i Odense.
Året efter jeg fik mit ur, altså 1971, ødelagde en klassekammeret den fine rem og jeg fik en org. lænke monteret for kr. 84,-.
Desværre gemte jeg ikke rem/spænde. Jeg har stadig uret og har fået det renoveret for et halvt år siden med nyt glas. Det minder meget om et Rolex Datejust m.h.t. størrelse og vægt (Rolex: 89g, Tissot: 90g).
Kender nogen noget til Cal. 794?
Som et pudstigt sammentræf står et Omega Dynamic Geneve, som jeg købte NOS-lignende sidste år, to sider efter i samme katalog (til L. 48000).
Tilbage til svaret: I 1970 (måske 1968) var der et ur på markedet med læderrem og foldespænde!
•
Svar: 1,453
Tråde: 119
Modtaget Likes: 538 i 177 svar
Givet Likes: 533
Tak for de mange fine svar, ser ud til at det er noget jeg roligt kan kaste mig ud i.. Så må jeg se, om jeg ender med et dobbelt eller enkelt udgave.. Eller begge
Mvh Henrik A
•
Svar: 5
Tråde: 0
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har for nyligt sat sådan et på et 60'er Tissot. Jeg bestilte først et med to led, men måtte returnere det. Jeg har smalle håndled og spændet er asymetrisk så det pressede remmen ud indefra og var generelt ukomfortabelt. Jeg byttede til et med tre led som jeg er virkelig glad for. det er dog lidt besværligt at spænde når man skal stoppe spidsen ind under holderen.
Håber det hjalp lidt. ville gerne vise billeder, men jeg har hverken kamera eller uret i nærheden.
•