Jeg har ofte set urforretninger skrive "Privatsalg" under garanti i deres salgsannoncer, nogle gange "sælges for kunde". Dette er vel ikke ok? Skal man ikke altid yde 2 års reklamationsret?
Man kan vel ikke som professionel forhandler, dække sig ind under privatsalg?
Nogle skriver også "1 års garanti".....
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Tukjær Skrev:Jeg har ofte set urforretninger skrive "Privatsalg" under garanti i deres salgsannoncer, nogle gange "sælges for kunde". Dette er vel ikke ok? Skal man ikke altid yde 2 års reklamationsret?
Jo jeg mener man som proff handler skal yde reklamationsret - som jo ikke er en garanti - derimod ikke egentlig garanti for brugte ting. Reklamationsretten siger blot at i 2 år efter en handel er sælger ansvarlig hvis det kan påvises, at fejlen var latent i produktet ved købet. 1 år garanti på noget nyt er derimod købeloven.
Ved nethandel - også med brugte sager, er det vigtige for mig også, at hos en egentlig handler - skal der ydes 14 dages returret - uden begrundelse. Jeg ved det kan misbruges, men det giver samtidigt så megen mere tryghed ved at handle hos egentlige handlere via nettet - at jeg tror den sikkerhed giver merhandel der langt overvejer besværet for sælgerne
vh
•
Svar: 157
Tråde: 4
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Tukjær Skrev:Jeg har ofte set urforretninger skrive "Privatsalg" under garanti i deres salgsannoncer, nogle gange "sælges for kunde". Dette er vel ikke ok? Skal man ikke altid yde 2 års reklamationsret?
Det er min forståelse af reglerne at butikken/nethandleren skal yde 6 mdrs garanti og 18 måneders reklamations ret. (Bevisbyrde er forskellen på de to).
Jeg kan ikke forestille mig et "sælges for kunde" er nok til at omgå den regel hvis der opstår en tvist.
De fleste handlende skriver nok dette for dels at indikere at varen måske ikke er til omgående fremvisning, at de ikke har fuld kontrol over prisen - eller lignende.
I de par år jeg handlede ure professionelt havde jeg måske 3-4 reklamations sager. Den ene var en 3-4 uger gammel breitling der hverken ville det ene eller det andet - den havde Breitling fabriks garanti tilbage. De andre var gaaaamle Rolexer der havde problemer med balancen eller en rotor der var slået skæv. Generelt småting der blev fikset uden de store costs.
Men det er klart at garanti problematikken stiger i takt med at prisen på uret falder. Der er ikke meget ved at smide 3k på en reperation hvis uret er 10.000 værd. Hvis uret er 100k værd er det oftest en kalkuleret risiko.
FH
•
Svar: 242
Tråde: 20
Nej da, FH - der er ikke lovmæssigt 6 mdr. garanti (men sælger må da yde al den garanti han/hun har lyst til).
Der er per automatik 2 års reklamationsret ved forbrugerkøb, heraf er de første 6 mdr. en formodningsperiode, hvor forbrugeren er stillet bedre end i de resterende 18 mdr.
Hvis en vare sælges fra en forhandler (butik eller net), kan reklamationsretten ikke på nogen måde fraskrives.
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
•
Man kan altså ikke fraskrive sig reklamationsretten ved at skrive "sælges for kunde" og "privatsalg"?
•
Claus: hvis en brugtvare sælges i kommission, er det sælger, der er ansvarlig - altså ikke formidleren.
Hvis en forhandler reklamerer med "privatsalg", kan han/hun ikke slippe for reklamationsret. Det vil være en vurdering, men hvis det er en annonce, hvoraf navn og/el. diverse links fremgår, hæfter vedkommende.
Hvis en forhandler foretager "privatsalg", skal det være privat - altså i vedkommendes eget navn og uden henvisning til virksomheden
(og heller ikke firmaets adresselabels ved evt. forsendelse osv.).
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
•
Svar: 852
Tråde: 124
Modtaget Likes: 5 i 5 svar
Givet Likes: 32
Tukjær Skrev:Man kan altså ikke fraskrive sig reklamationsretten ved at skrive "sælges for kunde" og "privatsalg"?
Hej
Ja og nej.
Hvis du sælger et ur i kommision, hvor betalingen er et mellemværende mellem den originale sælger og dig og den originale sælger er ukendt for køberen, så kan du ikke fraskrive dig reklamationsretten. Hvis du derimod formidler en handel, hvor kvittering eller slutseddel er påtrykt den originale sælgers navn, adresse, beskrivelse af urets tilstand og detaljer omkring handlen + underskrift og eventuelt at pengene er modtaget af CT-Watches på vejne af den originale sælger, så vil udestående mellemværende være imellem den originale sælger og køber. Du har heller ikke mulighed for at lave et kommercielt salg der fritager dig fra reklamationsretten, ved fx et nedslag i prisen, men kan med købers accept beskrive uret på kvitteringen/slutseddelen som værende defekt med specifike detaljer om hvilken ting på uret som er defekt.
Ved kommerciel køb har køberen mulighed for at henvende sig til forbrugerklagenævnet. Ved uenighed ved privat køb, har køber kun mulighed for at benytte sig af en advokat, medmindre at det handler om en kriminalsag, ved fx bedrageri eller forfalsket vare.
Mvh. Jon
•
I bekræfter det jeg allerede vidste. Håber på denne måde at få lidt fokus på emnet, da der desværre er nogen som annoncere på vintageure, under firmanavn, men skriver privatsalg under garanti.
Tak for hjælpen
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Tukjær Skrev:I bekræfter det jeg allerede vidste. Håber på denne måde at få lidt fokus på emnet, da der desværre er nogen som annoncere på vintageure, under firmanavn, men skriver privatsalg under garanti.
Tak for hjælpen 
Jep og det er svindel. Man bestemmer ikke selv på nettet om man er privatsælger. Sælger man meget så er man underlagt loven - helt uanset man har oprettet et selskab i selskabsform eller andet. Er det ren små handel som hobby - så går den med privatsalg - ellers er det bare svindel - denne ser man faktisk ind i mellem hos sælgere med flere hundrede feedback i ure: Keine Rücknahme. Dies ist ein Privatverkauf - ja ja helt privat har manden 100 ure han godt vil sælge - det blir bare ikke til mig
vh
•
Har godt nok spottet "privatsalg" på vintageure, men med firmanavn. Det kan jo tænkes, at det er rent kommissionssalg?
Man behøver på ingen måde at sælge meget, før køber er beskyttet. Hvis jeg sælger 1 killing til en privatperson, så har vedkommende per automatik forbrugerrettigheder jf. loven.
Det skyldes, at jeg er registreret opdrætter, annoncerer på min klubs opdrætterliste samt har en hjemmeside med mit opdræt.
•
|