Mako II
I dag har jeg modtaget det seneste ur i min ur-samling.
Et Orient Mako II eller XL, jeg er ikke sikker på hvilket der er det rigtige navn. CEM 75001B er rigtig nok, det står der på kassen.
[attachment=1]<!-- ia1 -->DSCF2145.JPG<!-- ia1 -->[/attachment]
Dette er et pænt stort ur med en diameter på 47mm med krone, det vejer 194 gram og urets lænke er 22 mm, så det er et meget behagligt ur at have på.
[attachment=0]<!-- ia0 -->DSCF2147.JPG<!-- ia0 -->[/attachment]
Urværket er et modificeret Seiko 7S26, så pålidelighed kommer med i prisen.
Men det var skiven og kransen som fangede mig, det er et dejlig stilrent og måske en lille smule Omega PO agtig.
Kransen har 60 trin og er nem at dreje, men solid, fast og kontant.
[attachment=2]<!-- ia2 -->DSCF2157.JPG<!-- ia2 -->[/attachment]
Skiven har et flot enkel design, men dens selvlysende maling skuffer. Jeg kan ikke forstår at de ikke bruger nogle af Seiko´s expertise på dette område. Mit første indtryk er positivt, det er et meget solid ur som ligner noget der koster lang mere.
Live long and prosper
Tony
Svar
Til lykke med klokken, Tony Icon_e_wink

Jeg kan godt lide designet og den generelle kvalitet af uret. Flot lavet af Orient Icon_cool

Den "almindelige" Mako har bedre lume end XL versionen, og så er det jo lidt ærgerligt, at man ikke lige får den detalje med på den nye version, synes jeg. Men det kan jo være at det kommer engang i fremtiden Icon_e_smile

Det kan godt være, at jeg husker forkert, men jeg mener, at Orients cal. 469, som ligger i Orient XL, er bygget på Seiko 7005 base, og så med tiden modificeret en del. Skiller man værket ad, så vil man dog stadig finde en del umodificerede 7005 elementer i det Icon_e_smile Det er altså ikke en direkte klon af et 7S26 værk, der anvendes i uret Icon_e_wink Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Ja, du har desværre ret Joepete, da jeg så urværket var 21 juveler Jeg gik ud fra at det var en 7S26 indeni, men det synes historien er mere kompleks end som så.
Jeg fandt noget på Timekeeper Forum er skrevet af Don (en anden Seiko wiz)
han skrev:

Orient Cal. 469xx var oprindeligt baseret på Seiko 7006 19 juveler, der blev indført ved Daini Seikosha i 1970. Det specielle Seiko urværk var designet til at være kompakt, robust, og nem at servicere (med reduceret antallet af dele). De 70xx stadig lever videre i dag i det allestedsnærværende 7S26 og videreudviklet til at blive den 6R15.

I 1971 tog Orient designet og udstyret det med den automatiske ramme fra Seiko Cal. 66xx, udgivet i 1961, og resultatet blev Orients Cal. 46x familie af urværker. Omkring 90% af delene kan udskiftes med Seiko 7006, og gør Orienten KD en fjern slægtning til Seiko Cal. 7002 150m Diver er det kom 17 år senere. Orient fortsætter med at udvikle sig i Cal. 46, og dens efterkommere (herunder Cal. 45x med hånd-vikling og-hacking) findes i alle Orients automatiske ure, undtagen flagskibet Royal Orient.

På trods af den fælles oprindelse af de 46x og Seiko 7S26, har hver virksomhed taget de oprindelige 70xx i forskellige retninger. Seiko er gået utilitaristisk med sin 7S26 (mindre raffineret end 70xx af 70'erne), mens Orient har givet den oprindelige Seiko bevægelsen mere raffinement, og dermed i stand til at bruge dem i $ 1-2k ure. Men for de almindlige Orients solgt uden for Japan, er overfladen på moderne 46x er ikke så fin lavet som dem på den cal.469 i King Diver af 70'erne.

Så blev jeg lidt klogere idag, Onwards and upwards!
Live long and prosper
Tony
Svar
Orient! lækker, lækker.

tillykke

jeg købte et mako for et par md siden for ik at føle mig uden for på et andet forum.

jeg forsøger ihærdigt at slå den ihjel, men indtil videre holder den. (jeg har engang taget livet af en seiko 5 på 4 dage)(mountainbike)

ny rem endda Icon_e_smile for originalen er noget hø. jeg har en gul i posten med gummirem fra schoenuhren som havde været lagt til side til en anden.

jeg tror os' at jeg skal have en mako 2 snart, nok en orange

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)