Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ...
Der var du lige lidt hurtigere end mig, John............ Icon_e_biggrin

Så du har solgt Sinn´en. Det var hurtigt Icon_e_surprised Icon_e_biggrin

Kim
Svar
Kunne jeg, så ville jeg helt klart have beholdt Sinn´en Icon_exclaim Desværre, så var der ikke gang i Tundåse-salget, så Sinn´en måtte "lade livet" hos mig ... Icon_redface
De venligste hilsner, John
Svar
Tillykke JoePete

Ikke en model jeg har brug meget krudt på, men den vinder meget med dine billeder og beskrivelse. Måske jeg skulle prøve den en dag...
Af moderne Omegaer, er jeg i øjeblikket mest lun på Seamaster Aqua Terra, og gerne som annual calendar eller chronograph. Men lad os se om det bliver til mere end et par prøve sidninger Icon_e_smile

Mvh
HJ
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
Joepete Skrev:F/ ... Ja, jeg kan jo lige så godt - først som sidst - gå til bekendelse: Jeg er blevet kedelig !
ja! - nu må jeg da be' om mine himmelblå - det er jo et urforum, og ikke et Oxfordforum.
... Kedelig - ja det skal jeg da lige love for. Man fornemmer allerede, at Svend Erik Kedeligs kvartet +2 sidder i baggrunden og betjener "mumlegøjen" Icon_mrgreen

Jeg synes også det er et rigtig kedeligt ur. - Da jeg prøvede DonWerners stak hornene ud over bredden af mit spinkle "bogholder håndled" Icon_e_surprised - Helt igennem kedeligt Icon_e_wink

alsendk Skrev:F/ ... Nu er der sikkert dømt tæsk fra Geodoc...."knap" ...hrmffp
... knap?? - må jeg da lige være fri. - Jeg genopfriskede lige kendskabet til He ventilen, i dette link.
Min nysgerrighed oversteg også min stolthed Icon_rolleyes , for artiklen gav anledning til et spørgsmål til "dykker drengene". - I artiklen beskrives PO's He ventil, som manuel - i modsætning til automatisk.
I hvor høj grad skal "manuel" forstås bogstaveligt?

Som jeg tyder principtegningerne, er PO ventilen lige så automatisk, som den "automatiske", når blot "beskyttelseslåget" er åbent.
Altså at begge typer åbner ved overtryk i uret; men PO's ventil først får "lov" når låget er åbnet? - eller hur??

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Geodoc Skrev:Min nysgerrighed oversteg også min stolthed Icon_rolleyes , for artiklen gav anledning til et spørgsmål til "dykker drengene". - I artiklen beskrives PO's He ventil, som manuel - i modsætning til automatisk.
I hvor høj grad skal "manuel" forstås bogstaveligt?

Som jeg tyder principtegningerne, er PO ventilen lige så automatisk, som den "automatiske", når blot "beskyttelseslåget" er åbent.
Altså at begge typer åbner ved overtryk i uret; men PO's ventil først får "lov" når låget er åbnet? - eller hur??

Med venlig hilsen - Geodoc
Ikke helt forstået Torben? Manuel, men åbner når der skrues op for ventilen på SM - ja hvis ikke den var automatik i den forstand at helium så kunne komme ud, så ville den jo ikke virke.

Helium trænger ind når en dykker er i et dekompressions kammer under opstigning, og det er meget mindre "partikler " end vand (og ja det ved du alt om, men vi er jo ikke alene her) - så det kan trænge ind, selv i ure der er tætte til 3.900 meter osv.

Ud skal det så når man kommer op til overfladen ved normalt tryk, og er det kommet ind i uret, så kan det poppe glasset af ved overtryk.

Det kan man så forhindre ved at åbne helium ventilen (automatisk på mange ure - og manuelt på SM) men derudover er der ikke så meget automatik, ud over at "knappen" til at åbne med, skal være vandtæt - og så er det ellers mere en udluftning til værket, som jeg har fattet det. Helt som på automater, som bare må være indrettet til at udlufte overtryk indefra automatisk. I den virkelige verden, fri for gimmicks, kunne man også klare sig med at skure kronen ud - selv om helium ventilen nok giver lidt mere åbning. Ret mig gerne I som ved, .- hvis jeg tager fejl.
Trøsten, som en del har været inde på er, at MEGET få har behov for ventilen. Den er for de fleste endnu mere unyttig end en tachymeterskala på en kronograf Icon_e_biggrin. Som ur elsker - og det er jeg - så er den slags helt OK

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Langt de færreste vil helt klart få brug for helium escape valven. Når det er sagt, så må jeg jo indrømme, at jeg ikke helt forstår, at man har lavet den, som man nu engang har: Manuelt betjent Icon_e_confusedSeiko klarer sagerne med en L-formet pakning, som sidder under glasset, og mange andre producenter har lavet en "automatisk" escape valve i urets kasse, både Tag Heuer, Breitling og Roelx benytter sig at denne konstruktion. Omega må, gætter jeg på, holde fast i deres ekstra "krone" pga historiske- og designmæssige rødder. Det kan andre mere kyndige Omega-folk sandsynligvis fortælle lidt mere om ...
Svar
Designmæssigt kan man bare gøre som Tag Heuer....

İmage
İmage

Samme placering og design (næsten) som Omega, men automatisk.....
Svar
Den slanke og lave urkasse bidrager helt sikkert til den gode bærekomfort
İmage

Uret hører absolut til et af de mest fotogene, som jeg har ejet Icon_razz
İmage

Rigtig god søndag til alle ! Jeg nyder, at det ikke er mig, der skal knokle i haven idag ... modsat andre Icon_e_wink
İmage
Svar
Joepete Skrev:Uret hører absolut til et af de mest fotogene, som jeg har ejet Icon_razz
İmage
Det er også et supergodt billede Icon_e_biggrin
Hvordan går jagten på en orange lünnette ?
Det er superfedt i orange med gummirem IMO.

Kim
Svar
Jeg har fundet lynetten, men desværre, så svarer sælger ikke på henvendelser ... Icon_e_confusedEn gummirem har jeg dog endnu ikke fundet.

Kim, er du kommet nærmere, om du er og bliver en "One-Watch-Guy" ?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)