Where have all the critics gone
Baun Skrev:Jo såmænd - noget skal man jo sige og udtale sig om hvis der skal være debat.

Men hvad med lemminge effekten og den selvopfyldende profeti. Er det ikke den der hersker i et område hvor mange, mange diskuterer mens relativt få faktisk har faglig indsigt.

Og bliver det så ikke blot ret få "experter" som så at sige beslutter hvad bliver den gængse opfattelse.

Modsat når vi taler om design og feel - hvor jo alles mening kan være lige gode - og der derfor hersker betydelig flere "favoretter".

vh baun
Jo vist er der risiko for lemming effekt. Man kunne også sige der er sjældent røg uden brand, så hvis rigtigt mange trods alt følger op og mener det samme, så KAN der være noget om det. Lemming effekten findes, men mindst lige så klart, behagesygen, den hvor alt bare er lækkert.
Jeg undlader ofte bare at sige "lækkert ur" hvis jeg ikke har et eller andet mere personligt forhold, helt som jeg heller ikke duer til bare at skrive "hvorherre bevares" Icon_e_smile

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Geodoc Skrev:
Uddrag af hvad Baun Skrev:.........
Er det med vilje du undgår Omegas største triumf - cal 5xx serien - eller er er det simpel glemsomhed eller sjusk Icon_mrgreen
vh baun
Det er udtryk for den fortrængte glemsomhed. Fortrængningen består i, at jeg ikke har det så godt med udseendet af urene, hvori 5xx ligger.

Men også her er der bekræftende undtagelser, f.eks. Ref. OT 14381 kaliber 551, så bliver det næppe bedre, såvel ind, som udvendigt. Icon_e_biggrin
Centenary Ref. OT 2499 kaliber 343 ville være et kærkomment indslag, repræsenterende hammerautomatik.
... fortrængningen går på, at lige netop i det hjørne er jeg nok ikke blevet helt "Omega voksen" endnu Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc

Ahhhh....

Fouden hele Constellation serien....

har du check på hvor mange super lækre sportsure der også anvender 5xx serien?

Lad os nu bare tage Seamaster 300 fra 57 som en starter!

Med fare for at starte en krig vil jeg mene at 5xx serien fuldt ud matcher Rolex værker fra samme periode - eller enddog overtrumfer på visse områder. Fra 501 og op vel nok det mest præcise og robuste værk Omega nogensinde har lavet.

Men ok, sjældne - det er de ikke - der er lavet mange - og de holder og holder og holder og holder og holder.....

vh baun
Svar
Baun Skrev:Ahhhh....

Fouden hele Constellation serien....

Med fare for at starte en krig vil jeg mene at 5xx serien fuldt ud matcher Rolex værker fra samme periode - eller enddog overtrumfer på visse områder. Fra 501 og op vel nok det mest præcise og robuste værk Omega nogensinde har lavet.

Men ok, sjældne - det er de ikke - der er lavet mange - og de holder og holder og holder og holder og holder.....

vh baun
+1 - en strålende serie 5xx - som vel ret beset også inkluderer 750, 751 og 752 mellem top of the pops i Omegas in-house automatikker.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Baun Skrev:Hmm....

Hvis man laver grundig research og ender op med at købe et GP - efter at have checket IWC, Rolex, JLC oa. - ja så er det vel naturligt, at man kan kritisere de man valgte fra - af de grunde der netop fik en til at fravælge.

Det betyder samtidig at man kritiserer ure andre har valgt måske i sammenligning med GP.

Icon_rolleyes

................ jeg undrer mig til stadighed over behovet for at gå så meget op i ure men ikke selv vælger.

Jeg hører gerne om begejstrig for fx. JLC og IWC, men har egentlig ikke brug for at høre hvorfor Rolex eller Breitling blev valgt fra.

Jeg undrer mig også over, at nogen kan sige at jeg ikke bryder mig om et bestemt mærke. Det må da være de enkelte modeller som tæller. Eller er det vel mærkets image man ikke bryder sig om...... og ikke så meget urene.

Skal man endelig kritisere - eller lave kritiske sammenligninger, mener jeg man bør prøve at være så objektiv som overhovedet muligt og undgå de mere følelses mæssige, holdnings mæssige og subjektive vurderinger. Mads G. har gjort dette med mellemrum, men de fleste lufter mest egne subjektive "image" betonede holdninger og så er vi jo ovre i at "alting er en smags sag".

vh Baun
Citat:
There are a lot of brands out there living on past glory who are selling shit to the watch buying public.There are also brands that make good watches at a fair price.I can agree that it must not just be a brand you criticize unless most of what they make is no good.And it as got nothing to do with taste a shiny watch with a basic ETA caliber selling for over 30000kr is taking the piss out of watch buyers in my book.JLC and IWC are two brands that have the watch worlds respect they have never comprimised with the quality of their watches inside or outside.Many other brands have been putting 8 dollar ETA calibers in their watches after a bit of polishing and their stamp on the roter.These brands i do not like.And now we hear they are making their own calibers yes and pigs can fly.What they are doing is copying calibers from ETA and Seiko for example ask Tag heur.Willy
Svar
bjorn_e58 Skrev:Jeg abonnerer på det tyske "Uhrenmagazin" (søster-magasin til det amerikanske Watch Time), og jeg synes faktisk at de i deres ur-anmeldelser er gode til at være kritiske. De har altid in "Pro/Con", og det er meget sjældent, der slet ikke er nogen bemærkninger i "Con"-delen, ligesom selve teksten i artiklen også nævner såvel gode som dårlige ting. Og dette gælder hele spektret over værket, udseendet, komfort, præcision, pris m.v.

Herinde er der måske tendens til at ros (og måske især "klappen på skulderen" er for udpræget. Og der sker jo nok også det, at såfremt nogen ytrer sig negativt (selvom det er velbegrundet), bliver sådanne kommentarer taget ilde op.

DanielG er også inde på, er vi nok her meget mere fokuserede på design m.v. end på det egentlige tekniske. Det sidste skal man jo reelt være fagmand for at udtale sig indgående om, og fagmænd er vi jo ikke mange af. Men der har de trykte magasiner jo netop en force - og det er jo måske netop en af grundende til, at de trykte magasiner stadig findes.

/Bjørn.
Citat:
very very well said.Without the written press and critics who really know watches and how to judge them we are in the dark.As you say we are not watchmakers. Willy
Svar
Baun Skrev:Hmm....

Hvis man laver grundig research og ender op med at købe et GP - efter at have checket IWC, Rolex, JLC oa. - ja så er det vel naturligt, at man kan kritisere de man valgte fra - af de grunde der netop fik en til at fravælge.

Det betyder samtidig at man kritiserer ure andre har valgt måske i sammenligning med GP.

Icon_rolleyes

................ jeg undrer mig til stadighed over behovet for at gå så meget op i ure men ikke selv vælger.

Jeg hører gerne om begejstrig for fx. JLC og IWC, men har egentlig ikke brug for at høre hvorfor Rolex eller Breitling blev valgt fra.

Jeg undrer mig også over, at nogen kan sige at jeg ikke bryder mig om et bestemt mærke. Det må da være de enkelte modeller som tæller. Eller er det vel mærkets image man ikke bryder sig om...... og ikke så meget urene.

Skal man endelig kritisere - eller lave kritiske sammenligninger, mener jeg man bør prøve at være så objektiv som overhovedet muligt og undgå de mere følelses mæssige, holdnings mæssige og subjektive vurderinger. Mads G. har gjort dette med mellemrum, men de fleste lufter mest egne subjektive "image" betonede holdninger og så er vi jo ovre i at "alting er en smags sag".

vh Baun

Der er da ingen der hindre dig i at lave den slags indlæg du syntes der mangler herinde baun fyldt med metervis af tunge fakta,man bestemmer jo også helt selv
hvad man vil læse herinde.

Mine indlæg vil altid have følelser med ind over ganske enkelt fordi sådan er jeg som person,og så mener jeg også de har en vis indflydelse på de ure vi vælger,jeg kommer aldrig til at lave de
indlæg med spalte op og ned af kolde fakta om hvor mange tænder det og det tandhjul har simpelhen fordi jeg ved meget lidt om det og finder det en smule kedeligt.

Hvad jeg ikke syntes er kedeligt er når folk fortæller en god historie om hvorfor de lige valgte det ur og hvorfor nogle blev valgt det kan man bruge til noget,ja måske man ligefrem kan få udvidet
sin ursyn og bliver noget valgt fra som jeg syntes om ja måske der ligefrem bliver skrevet lidt negativt om uret ja så ødelægger det altså ikke min verden.

Jeg har den højeste respekt for folk som i en venlig tone er klar i spyttet Icon_cool
men jeg er enig at alt er en smags sag Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)