Verdens mindste armbåndsur
Store ure er in i disse tider, men der findes vel stadig mindre modeller, især dameure finder man i kassestørrelser ned til ca. 10 mm. Men hvor lille er det mindste armbåndsur, der er fremstillet til dato? Jeg tænker på ure, der er sat i produktion - men det kan jo være, at nogle urfabrikanter har konkurreret om at lave det mindste. Sådanne konkurrenceure kunne også være sjove at kikke på.

Venligst

Stefan Garvig
VC har ved Basel 2010 genudgivet deres to ekstremt tynde modeller. De var da de udkom i 1950-60 verdens tyndeste. Om de stadigvæk er det? Tja.

Ellers må det mindste vel næsten være digitalt.
Svar
Verdens mindste mekaniske urværk, målt på alle dimensioner, er et JLC kalibre 101 som udkom i 1929, som derfor også laver den mindste urskive som sidder på et mekanisk ur. Modellen kaldes hos JLC "Joaillerie 101 Feuille" og kan studeres på deres hjemmeside.

Værket består af 98 dele og vejer kun lige lidt over èt gram.

Hilsen

Danny
Svar
Gufle Skrev:Verdens mindste mekaniske urværk, målt på alle dimensioner, er et JLC kalibre 101 som udkom i 1929, som derfor også laver den mindste urskive som sidder på et mekanisk ur. Modellen kaldes hos JLC "Joaillerie 101 Feuille" og kan studeres på deres hjemmeside.

Værket består af 98 dele og vejer kun lige lidt over èt gram.

Hilsen

Danny

Det er ganske rigtigt noget småpilleri, må jeg sige!
Se på http://www.jaeger-lecoultre.com/af/en/wa...01-feuille

Venligst

Stefan Garvig
Endnu engang viser JLC klassen Icon_cool
men bestemt ikke noget for ti tommelfingere Icon_e_biggrin

Mente bestemt at det var et JLC men kunne ikke huske modellen
super Danny lige kunne sætte det på plads Icon_cool
Svar
Ja JLC Cal. 101 er bestemt ikke ret stort...

İmage

Flot det er det:

İmage

Men fordi det er det mindste værk betyder det jo ikke at det er verdens mindste armbåndsur Icon_mrgreen

İmage
Svar
Ja det JLC værk er da helt vidunderligt.

Eterna golden hearth - Langt fra det mindste værk, men ved sin udgivelse i 1958 - det mindste fuldrotor automatik værk - som gav mulighed for denne automatik i dameure - endnu en Eterna milesten.

Med 23 karats guld rotor på 1,3 g, for at få vægt nok til at trække et så lille ur op - Kaliber 1497, som havde indirekte minuttræk som gav plads til relativ stor uro og mulighed for lav værkshøjde på blot 4,8 mm og diameter 15,3 mm -
Selve uret her må jeg erkende jeg har nappet et billede af på nettet, da det er bedre end mit eget billede
İmage
men ellers fra min kones eget -
İmage
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)