Bestilt Maurice Lacroix
Hej til forumet,

Så blev jeg oprettet i forum efter i omkring fem år at have fulgt med på sidelinien. Fornøjelse at have kigget over skulderen og lært en masse om ure.

Har dag hos Jan Kirk bestilt et Maurice Lacroix Miros Chrono Diver LE i sort. Nøj, hvor bliver det spændende. Havde nu gerne set at automatisk men HEQ er nu også i orden, - bare en anden boldgade.

İmage

Nogen der ellers har erfaringer med uret? Kan forstå der er lidt blandende opfattelser af Maurice Lacroix og deres (low-end) quartz-modeller men det lyder som om denne er helt i orden (men stadig ikke automatisk).

/Lars
Svar
Jeg her ingen erfaringer med uret, men velkommen til og tillykke med købet Icon_e_smile
vh Hans Henrik
Svar
Rigtigt smukt ur!! Og tillykke med det..
Hvor stor er uret og hvad er vejl.pris på det?

Mvh HenrikA
Mvh Henrik A

Min YouTube channel, subscribe hvis du syntes: https://www.youtube.com/watch?v=CQ67JCUpNRw&t=7s
Svar
Henrik A Skrev:Rigtigt smukt ur!! Og tillykke med det..
Hvor stor er uret og hvad er vejl.pris på det?

Mvh HenrikA

Uret er 41 mm uden krone og den vejledende udsalgspris er over 9.000,-.
İmage

Det er COSC quarts chronometer og vandtæt til 30 bar. Kig på salgsannoncerne og du kan se, at Jan sælger dem til en god pris. De kommer i forskellige farver: İmage

/Lars
Svar
Undskyld jeg måske spørger lidt dumt, men giver COSC-certificering mening med quartz værker? Jeg var af den opfattelse at quartz-værker var så præcise at de aldrig ville være i fare for at ryge udenfor normen.

Fint ur. Tillykke med det.
Med venlig hilsen
Jesper

I kassen pt.:
Breitling SuperOcean A17360
Breitling Avenger Seawolf titanium E17370
Rolex GMT Master II 16710
Omega Planet Ocean 2200.50.00
Maurice Lacroix Pontos PT6048
Junghans Automatic cal. 651.10 (1969)
Svar
COSC for quarts ure kræver vel endnu større nøjagtighed end for automatiske ure?
Svar
jkjaers Skrev:Undskyld jeg måske spørger lidt dumt, men giver COSC-certificering mening med quartz værker? Jeg var af den opfattelse at quartz-værker var så præcise at de aldrig ville være i fare for at ryge udenfor normen.

Som jeg har forstået det, så er COSC-standarden for quartz en anden for automatiske chronometre. Men i virkeligheden har du jo ret, - de fleste quarts er rigeligt præcise anyway men når nu det er nørderi, så er det meget sjovt.

Se langt nede af siden på [url]"http://www.timezone.com/library/wbore/wbore631733384647656250" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.timezone.com/library/wbore/w ... 4647656250[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;. I øvrigt interessant læsning om COSC, producenter, værker m.m.

/Lars
Svar
jkjaers Skrev:Undskyld jeg måske spørger lidt dumt, men giver COSC-certificering mening med quartz værker? Jeg var af den opfattelse at quartz-værker var så præcise at de aldrig ville være i fare for at ryge udenfor normen.

Via en omvej ad Omega Link Centralen, har jeg fundet dette link, der forklarer certificerings standard for kvartsure, og iøvrigt (praktisk talt) alt om kvartsure.

Håber det rækker - Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jeg kan heller ikke se det giver nogle mening,for et batteri ur er da selv i noget nær billigste aftapning ret præcis
for mig virker det som varm luft Icon_rolleyes

Fint link men det lyder stadigvæk forkert ihvertfald i mine øre Icon_cool
Svar
ClausT Skrev:COSC for quarts ure kræver vel endnu større nøjagtighed end for automatiske ure?
... Ja! osse i den grad.

På siden: COSC - Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres, har jeg "sakset" nedenstående.

What exactly is a chronometer ?
The term chronometer is often wrongly applied to timekeeping instruments fitted with an additional mechanism that may be set in motion by pushbuttons to enable measurement of the duration of an event.
Such an instrument is in fact a chronograph or chronoscope. It may of course be chronometer-certified, provided it meets the criteria set for the standard.
In its technical regulations, the COSC has included an additional condition, namely the permanent display of the seconds.

A chronometer may thus be defined as follows:
A chronometer is a high-precision watch capable of displaying the seconds and housing a movement that has been tested over several days,
in different positions and at different temperatures, by an official neutral body (COSC).
Each chronometer is unique, identified by a number engraved on its movement and a certification number given by the COSC.
Each movement is individually tested for several consecutive days, in 5 positions and at 3 temperatures.
Each movement is individually measured. Any watch with the denomination "chronometer" is provided with a certified movement.

Mechanical chronometer
ISO 3159 provides the definition of a wrist-chronometer with spring balance oscillator.
Only movements which meet the precision criteria established under ISO 3159 are granted an official chronometer certificate.
Movements are tested for 16 consecutive days according to a tests panel.

İmage
Every day, including Saturdays and Sundays, movements are measured and rewound.
• Based on these measurements, 7 eliminatory criteria are calculated.
• If and only if all these criteria are met, the movement is duly "chronometer-certified".
> Please refer to the table summing up these criteria and their degrees of tolerance:
İmage

Quartz chronometer
No international standard has so far been issued regarding electronic quartz watches.
Based on ISO 3159, the COSC has drawn up a set of testing prescriptions applicable to quartz chronometers which govern their performances in the same way as for mechanical chronometers.
Taking account of the specific technological characteristics of these products, the COSC has adapted the tests and precision requirements.
This called for the development of special quartz movements in order to meet these new requirements.
It has become compulsory for them to be equipped with an electronic system compensating for the variation in the frequency of the quartz according to changes in temperature.

A new-generation quartz chronometer is therefore 10 times more accurate than a conventional quartz watch. Moreover it is a very exclusive product manufactured on a low scale.
Each quartz chronometer is tested for 11 days, in one position and at 3 temperatures, as shown in the table below:

İmage
In addition, throughout an entire day, it is subjected to 3-dimensional rotations causing it to repeatedly assume all spatial positions.
Finally, it is subjected to 200 shocks equivalent to 100 G (100 times stronger than gravity).

Based on these measurements, 8 eliminatory criteria are calculated. If and only if these 8 criteria are met, the movement is duly "chronometer-certified".
>Please refer to the table summing up these criteria and their degrees of tolerance:
İmage

Såfremt kvartsure blev kronometercertificerede på de mekaniske ures præmisser, ville anskuelsen af dette som "varm luft" nok være rimelig.
Men kravene til et kvarts kronometer er ekstreme, i forhold til de mekaniske krav.

COSC skriver:
Nyere kvartskronometre er derfor 10 gange mere præcise end konventionelle kvartsure. - Yderligere er de et meget eksklusivt produkt - produceret i små serier.

Egne erfaringer:
I min "samling" findes et af de beskrevne eksklusive produkter.
Sidste batteriløbetid var fra 19. december 2008 til 9. januar 2010 = 386 døgn. I den beskrevne periode tabte uret 11 sekunder, svarende til: 0,85 sek/måned.
Ifølge urets specifikationer må det afvige ±1 sek/måned. - Faktisk smukt klaret af et ur, der har gået konstant i 33 år.

Batterilevetiden er ikke meget at skrive hjem om.
Dog må den vurderes som tilfredsstillende, når det tages i betragtning, at uret på 2,4 MHz arbejder 75 gange hårdere end et konventilonelt 32 KHz kvartsur.

Synes egentligt ikke, at urets præstationer er "varm luft" - og "bekender" hermed glad og gerne min interesse og passion for high end kvartsure, og opstiller:
Geodoc's teorem: "Mange mekaniske ure er interessante - Men ikke alle interessante ure behøver være mekaniske" Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)