ure årgange - årstabeller. f.eks 1967
Hej , jeg er på jagt efter et ur fra 1967, men kender kun til årstabeller fra omega og tissot.
Er der nogen der har kendskab til årstabeller fra andre urmærker?
God weekend!

Mvh Søren
Svar
Der er jo tusinde urmærker. Skriv de 3-5 mærker du specielt er interesseret i.

Og skift så lige oversskriften til "Ure årgang 1967" dette vil hjælpe dig og os.
Svar
Citat:Er der nogen der har kendskab til årstabeller fra andre urmærker?

Jeg ved, at IWC (serienummer og bagkasse nummer) har også styr på år og Longines (serienummer) også.
Seiko har også et system, som kan bestemme årstal ud fra bagkassens nummer.
For at kende Zenith's årgang skal du sende oplysning til dem, men jeg tror at de holdt op med værk nummerering i midten af 1960'erne.
Svar
Hej, jeg søger ikke noget bestemt mærke, men det kunne være rart at vide hvilken ref nr osv når man støder på et ur. Icon_e_wink
Svar
På Seikos bagkasser kan du læse følgende:

Første ciffer: Produktionsår i et givet årti
Andet ciffer: Produktionsmåned (1-9 giver sig selv, 0 er oktober, N er november og D er december)
De fire sidste cifre er urets produktionsnummer i den givne måned.

İmage

Ovenstående ur er altså fra september måned 1977.

For at kunne anvende ovenstående dateringsmetode, så kræver det lidt kendskab til Seikos line-up. Her er værk- og kassekendskab en god ting at have i baghovedet. Du kan jo se din søgen efter årgangsuret, som en kærkommen lejlighed til at stifte bekendtskab med vintage Seiko Icon_e_smile Jeg vil gerne hjælpe, såvidt jeg er i stand til det, og på SCWF og WUS er der også mange, som gerne vil støtte i processen - kom bare ud af busken Icon_e_wink

Af spændende Seikøer fra 1967 kan nævnes den første egentlige diver, 62MAS. Dens officielle betegnelse er 6217-8000 og/eller 6217-8001. Alternativt, så er der mange veludførte Grand Seiko og/eller King Seiko modeller fra datiden, som ville være gode stykker at eje.

God fornøjelse med projektet Icon_e_biggrin
De venligste hilsner, John
Svar
Jeg lærte også, at Bulova har en lignede tidstabel, hvor det er et bogstav, der angiver årti og et tal året i pågældende årti.
F. eks. er dette ur fra 1966, et år yngre, end det du søger Icon_cool

İmage

İmage

http://thewatchguy.homestead.com/pages/DATING.html
Svar
Super smukt Bulova Icon_cool
De venligste hilsner, John
Svar
Hej, jeg takker for hjælpen, hvis der er flere der kender andre mærker, så hold jer endeligt ikke tilbage. Alt har interesse Icon_e_biggrin
Mvh Søren
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)