Smiths sport timer
Jeg har lige fået et sjovt stopur foræret.
Det er af det engelske mærke smiths (har ikke den vilde viden om den så kom gerne med inputs) og er sandsynligvis fra 70'erne. Det er fuldt fungerende og heller ikke ridset eller skrammet. Jeg kan poste nogle billeder hvis det har interesse.

Hilsen
NW
Svar
Der er mange stop ur - mekaniske - og af utroligt svingende kvalitet - men sjove er de i alle fald i brug. Skal du ha mere, så er det sikkert ikke nok med et billede af ansigtet på uret, men af maskinen, og det er nok lidt rodet for dig, så bare tillykke
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
her er der så nogle billeder:

İmage

Og maskinen:

İmage

Jeg ved godt at det nok ikke har nogen værdi, men sjovt er det da det fungerer og har lidt historie.

Har smiths ikke også lavet militær-ure?

Hilsen
NW
Svar
jep -. ikke noget dyrt værk, men da absolut sjovt stop ur
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
NW Skrev:Og maskinen:

İmage
Klassisk Smith værk! Har selv et par lommeure med den type værk. Et værk der næsten kun består af udstandsede dele + lidt aksler, skruer og en spiral. Icon_razz
Men meget sjovt ur, i en lidt speciel kasse...

NW Skrev:Har smiths ikke også lavet militær-ure?
Jo...

Og instrumenter til biler. Jeg har ordnet et par elektrificerede stiftanker værker fra min morfars Austin biler... De har sikkert lavet en helt masse andet også, som ikek har med tidsmåling at gøre.
Svar
RunesS Skrev:Og instrumenter til biler. Jeg har ordnet et par elektrificerede stiftanker værker fra min morfars Austin biler..
Sådan et kunne nu være sjovt at se - men du har jo ikke billeder vel?
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
RunesS Skrev:Og instrumenter til biler. Jeg har ordnet et par elektrificerede stiftanker værker fra min morfars Austin biler..
vh
(Ok. Det var nogle seriøst store billeder jeg fik uploadet. Heldigvis resizer boardet det! Icon_razz )
Ikke af et Smith, men jeg har da af et Kienzle, som ligner det rimelig meget. Princippet er også det samme...

Det er egentlig bare et billigt stiftanker værk, hvor man har erstattet fjederen med en mindre en og et relæ. Den anden, mindre, fjeder kan kun gå i 4 minutter. Når fjederen er spændt helt ned, rør kontakt fra relæet en anden kontakt og relæet slår tilbage. Den energi som relæet slåes tilbage med spænder fjederen og uret går i 4 minutter. Når de er gået rør kontakterne igen og det hele fortsætter....
İmage
İmage
İmage
Svar
RunesS Skrev:
hannover_dk Skrev:
vh

Det er egentlig bare et billigt stiftanker værk, hvor man har erstattet fjederen med en mindre en og et relæ. Den anden, mindre, fjeder kan kun gå i 4 minutter. Når fjederen er spændt helt ned, rør kontakt fra relæet en anden kontakt og relæet slår tilbage. Den energi som relæet slåes tilbage med spænder fjederen og uret går i 4 minutter. Når de er gået rør kontakterne igen og det hele fortsætter....
Det var dog et skægt system - el optræk til 4 min af gangen - SKÆGT
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Det var dog et skægt system - el optræk til 4 min af gangen - SKÆGT
vh

Antallet af minutter skifter lidt fra værk til værk, men jeg tror vidst det her var 4 minutter...
Svar
Her er et link til en hjemmeside, hvor en hardcore Smiths-samler har samlet en del info om Smiths ure:

<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.smithswatches.com" onclick="window.open(this.href);return false;">www.smithswatches.com</a><!-- w -->

Og jo, de har lavet en pæn portion militærure Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)