The watch brands you lose money on.
I have often asked myself,why is it that certain brands go down in value more than others.I think the answer can be summed up with one word,fear.Take ulysse nardin,Girard perregaux.These brands produce watches that are the equal,and many times superior to say brands like Omega,tag heuer,brietling.Un and Gp have the history,and the know how ,to make watches other brands dream of.I do not think we can put the blame on the watch dealers.They only buy what they can sell.It is you and me the watch buying public that are the big problem.We only buy what we feel safe with.and we are so conservative.We buy with our head,not the heart.I must admit,i do this also.And i think it is so unfair to many other watch brands that deserve our recognition.When you see a great watch,from G.P orU.N.do you think,?I would like to buy that,but i will lose money.Or do you think ,what a great watch i must have it,and damm the money.That is fear. Willy
Svar
Frygten for at tabe penge på et ur er først et problem når du inderst inde ved at uret nok ikke er et du skal have resten af dine dage.

Har man fx forelsket sig i et GP som koster 100k i en butik, men går for 50k på brugtmarkedet, så er det vel i princippet fuldstændigt ligemeget om man betaler 100k for det hvis man ved at det er et ur som vil gå videre til sønnen på et tidspunkt.

Men for samlere som os der gerne vil have mulighed for at prøve så mange ure som muligt inden vi en dag måske bliver for gamle eller ikke gider at skifte ud i samlingen mere, så er det vigtigt at få vores ure så billigt som muligt, så et gensalg ikke trækker penge ud af beholdningen.

Og så er det at de mest populære brands som fx Rolex, AP, PP og Omega kommer ind i billedet, da det er dem som for det første producerer ure som let kan afsættes eksempelvis til en ikke-samler, og som laver ure som bliver mere og mere eftertragtede med tiden.

Fx er et Lange Datograph jo slet ikke ligeså eftertragtet som fx en PP 5980, Datograph er ligeså god omend ikke overlegen i dette spørgsmål, men PP formår at gøre deres ure så limiterede at nogle af deres modeller bare ikke taber værdi, en Datograph er desværre produceret i et antal som gør den let at købe til en god pris.

Ved ikke om hele denne smøre gav mening Icon_e_confused

/R.
Svar
Jeg tænker slet ikke om jeg vil tabe penge på et ur jeg evt. køber,jeg vil til hver en tid
købe de ure som jeg syntes er de rigtige for mig (og som økonomien tillader)
nu kommer jeg heller aldrig til at lave mange urhandler.

Da jeg havde mit Oris hørt jeg lidt om at det ville jeg miste på når og hvis det skulle sælges
det ur blev solgt for det samme som jeg gav efter 2 års ejerskab,og jeg mener uret er alle
pengene værd.

Jeg stod heller ikke og skulle sælge så jeg havde lagt mig fast på hvad jeg ville have for det
det gør det selvfølgelig lidt nemmere.

Jeg syntes ure skal købes med hjertet og ikke hjernen så får man også de ure der giver en den rigtige mave fornemmelse Icon_cool
Svar
Brusen Skrev:Frygten for at tabe penge på et ur er først et problem når du inderst inde ved at uret nok ikke er et du skal have resten af dine dage.

Har man fx forelsket sig i et GP som koster 100k i en butik, men går for 50k på brugtmarkedet, så er det vel i princippet fuldstændigt ligemeget om man betaler 100k for det hvis man ved at det er et ur som vil gå videre til sønnen på et tidspunkt.

Men for samlere som os der gerne vil have mulighed for at prøve så mange ure som muligt inden vi en dag måske bliver for gamle eller ikke gider at skifte ud i samlingen mere, så er det vigtigt at få vores ure så billigt som muligt, så et gensalg ikke trækker penge ud af beholdningen.

Og så er det at de mest populære brands som fx Rolex, AP, PP og Omega kommer ind i billedet, da det er dem som for det første producerer ure som let kan afsættes eksempelvis til en ikke-samler, og som laver ure som bliver mere og mere eftertragtede med tiden.

Fx er et Lange Datograph jo slet ikke ligeså eftertragtet som fx en PP 5980, Datograph er ligeså god omend ikke overlegen i dette spørgsmål, men PP formår at gøre deres ure så limiterede at nogle af deres modeller bare ikke taber værdi, en Datograph er desværre produceret i et antal som gør den let at købe til en god pris.

Ved ikke om hele denne smøre gav mening Icon_e_confused

/R.
Citat:
yes it did.But that is exactly what i mean.We do not always buy the best,just what we know we can sell again.The dealers do the same.It is like a opel car,everybody had one in the sixtys and seventys.Then opel made bad cars,and the public deserted the brand.In the watch world we do not desert shit brands who live on what they did in the past.All brands make bad watches now and again.But some brands are selling us 30.000.kr. watches,that should cost 3.000.kr.This does not happen in the car trade.I am trying to make the point,that we are not rational in buying watches. willy
Svar
jacob jensen Skrev:Jeg tænker slet ikke om jeg vil tabe penge på et ur jeg evt. køber,jeg vil til hver en tid

Da jeg havde mit Oris hørt jeg lidt om at det ville jeg miste på når og hvis det skulle sælges
det ur blev solgt for det samme som jeg gav efter 2 års ejerskab,og jeg mener uret er alle
pengene værd.

Jeg stod heller ikke og skulle sælge så jeg havde lagt mig fast på hvad jeg ville have for det
det gør det selvfølgelig lidt nemmere.

Jeg syntes ure skal købes med hjertet og ikke hjernen så får man også de ure der giver en den rigtige mave fornemmelse Icon_cool
Citat:
I always knew you were that kind jacob. Icon_e_smile willy
Svar
Jeg køber de ure jeg synes bedst om, men tænker over hvad afskrivningen vil være. De sidste 2 ure jeg har købt har været brugt og har taget det største tab. Skulle jeg feks. købe et GP Seahawk så ville jeg ikke købe det som nyt da afskrivningen på dette ur historisk er ret høj sammenlignet med feks Rolex sub.
vh Hans Henrik
Svar
jacob jensen Skrev:Jeg tænker slet ikke om jeg vil tabe penge på et ur jeg evt. køber,jeg vil til hver en tid

x2

I never buy a watch with the intention to sell...
But to each his own!!!
/SK
Svar
Sub'erman Skrev:I never buy a watch with the intention to sell...
But to each his own!!!

Sådan troede jeg også jeg havde det. Jeg var (altså ved mine første køb) måske nok bevidst om, at det var en god idé at købe noget, der ville kunne sælges igen, men det var alligevel ikke en særlig vigtig parameter da jeg købte. Men nu, hvor jeg har solgt ure (well - for at købe andre) for første gang, er jeg alligevel meget glad for, at der lå noget i baghovedet på mig ved de første køb. Og nu er jeg kommet dertil, hvor jeg godt kunne finde på at købe et ur, bare for at have det nogle måneder - og så vurdere, om det skal vippes af igen (det er vist et Mads Gjødesen udtryk....). Og i den situation er det jo netop vigtigt, at uret ikke er faldet til det halve efter ½ år.

Sjovt nok nævner Willy mærket Ulysse Nardin - som for mig er et mærke, der virkelig siger mig et eller andet. De har et design, som er karakteristisk uden at være outreret, og jeg har da prøvet nogle stykker. Men ville jeg købe et til ny-pris, hvis jeg havde råd til det? Nej - det er jeg meget sikker på, at jeg ikke ville. Hvis jeg havde så mange penge, som et af deres manufaktur baserede ure koster, ville jeg helt sikkert købe noget andet. Der er altså noget om Willy's pointe. Willy nævner også GP som et andet eksempel - det var bl.a. nogen man kunne købe med 40% rabat som nye, da Illum lukkede og slukkede for ur-bixen, og det bekræfter jo også Willy's indlæg.

/Bjørn.
Svar
Jeg kan følge pointen når vi taler katalogpris eller nær denne.

Men hvad så med at købe brugt. GP, UN oa. de kan så købes til 30-40 % af katalogprisen eller mindre?

Hvis man nu antager at prisen på en Omega eller Rolex passer med hvad man får for pengene - og at det samme gælder for UN og GP.

Så burde de (eller vi) som hævder at have forstand på ure og som hævder at man ntideligt kan se at ure til nypris 50 K er højere hvalitet end ure til 25 K - jo købe den slags ure.

fx. en Omega til 40 K kan købes brugt til 25 K....
Men en tilsvarende GP til 60 K kan købes brugt til samme pris 25 K.... og man burde altså få et finere, bedre, højere kvalitets ur til pengene.

Men gør man det? - Og hvis man gør hvorfor er det så ikke netop disse ure som tiltrækker de der påstår at kvatitet og pris følges fin ad.

vh Baun
Svar
Det danske urmarked er begrænset til relativt få mærker. Det er endnu ikke lykkedes f.eks. GP og UN at slå igennem herhjemme. Danmark er et meget lille marked. Der bor næsten lige så mange mennesker i de to største tyske byen.

Popularitet og gensalgspris er selvfølgelig to sider af samme sag.
Hvad kom først? Hønen eller ægget Icon_smil

Jeg tror, at ursamlernes påvirkning på markedet er minimal (bortset fra de helt specielle dyre ting a la DRSD). Det er mærkernes generelle popularitet blandt forbrugerne, der fører til prisdannelsen.

Jeg tror altså, det er mærkernes generelle popularitet, der også styrer urnørdernes interesseområder.

Det skaber mulighed for virkelig gode køb for de, som ikke følger den slagne vej.

Jens-Kristian
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)