Mr. Korsbek!
Unregistered
Man hører så tit folk sige at uret har arabertal........., men er begrebet arabertal ikke bare navnet på vores talserie fra 0 - 9?
Der findes jo ure hvor tallene ikke er ens, men hvor kommer så arabertallene fra på enkelte ure?
Da man jo ofte støder på folk som nævner arabertal, må der være nogen som kan poste et billede af den rigtige type tal som er arabertal?
Har selv ure mod forskellige fonts, hvor der siges at de har arabertal......, så i min verden er det bare en betegnelse for tal, eller hvad?
Torben, som morgen undrer sig....
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Begrebet arabertal dækker ikke over en bestemt skrifttype, men er bare en anden betegnelse for titalssystemet. Som står i modsætning til f.eks. der romerske tal system.
Det heder araber tal fordi at det er spredt til den vestlige verden af araberne. Jeg mener det var nogle folk omkring Indien der opfandt det. Det mest geniale i systemet, er tallet nul, som gør at man kan skrive en talklasser (10'ere, 100'ere osv) meget nemmere, end f.eks. ved romertalene.
Og så begynder folk selvfølgelig på bla bla bla mayaerne havde begrebet nul, mange år før og bla bla bla. Men det er en helt anden diskussion.
•
Mr. Korsbek!
Unregistered
Ja ved godt hvad arabertal er, men kan ikke forstå man bruger det så meget i snak om ure, da de jo alle har arabertal.........., altså hvis der er tal på skiven. Tænkte derfor at der måtte være en bestemt font som havde fået den betegnelse i forhold til ure.......
Men Rune du må vide om det er den korrekte betegnelse for en skive med tal, at det hedder arabertal? Eller siger man bare tal? - når vi taler fagsprog.
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Alle tal er da ikke arabertal. Der er da mange urskiver med romertal. Araber- og romertal kan så skrives med forskellige font typer.
Mvh
Klaus
•
Mr. Korsbek!
Unregistered
Nej undskyld. Vi taler selvfølgelig ikke om romertal, som også kan være på en skive.
Det sjove er jo, at vi benævner romertal som værende romertal, men når vi taler om arabertal, så siger vi det jo ikke i hverdagen. Har ihvertfald ikke selv hørt folk sige det, men når vi taler om ure så nævnes det ofte.......
Vil jo bare gerne vide hvorfor de kaldes sådan på ure?
•
Svar: 955
Tråde: 58
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Arabertal er bare arabertal.
Det er ligesom index, det står jo heller ikke for en bestemt form (font).
Der findes mange måder at inddele skiven på: index, romer, araber, lysmasse, ingenting, diamanter osv.
Hvis man skriver arabertal, så ved man hvilken slags "index" der er brugt. Nogen kan ikke lide arabertal, andre elsker det. Nogen kan ikke lide romertal, andre elsker det. osv
Breguet var en af de første der benyttede arabertal på urskiven (emalje).
•
Hej Torben.
Araber tal er en hel videnskab. Søg blot i Wikipedia. Der er nok stof til en hel formiddag.
Men det er det samme med vores alfabet. Her omtaler vi heller ikke dets oprindelse i dagligdagen.
Mvh
Klaus
•
Personligt er jeg helt vild med arabertal på urskiver. De giver virkelig skiven karaktér. Desværre er de sjældent anvendt på dykkerure.
Mvh
Klaus
•
Svar: 357
Tråde: 39
Modtaget Likes: 2 i 2 svar
KlausM Skrev:Personligt er jeg helt vild med arabertal på urskiver. De giver virkelig skiven karaktér. Desværre er de sjældent anvendt på dykkerure.
Mvh
Klaus
Jamen så er jeg da den heldige ejer af et ur med en skive med meget karaktér
Jeg har ikke mindre end 31 arabertal rund på urskiven...
•
•