Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Afledt af tråden om ”Hvad er et dyrt ur” falder det mig ind at der spekuleres (for) meget i penge og priser og at det for mange tilsyneladende handler om hvor dyrt et ur (eller ure) man kan få ind i budgettet.
Jeg har en helt anden vinkel på dette.
Det er egentlig ikke om et ur koster 5 – 10 eller 15 K der er interessant men langt mere om man kan finde noget meget interessant til en god pris!
Jeg ynder at sammenligne med at ”være lystfisker”. Det kan være en meget fin oplevelse at fange små fisk – og det kan være betydelig mere spændende og oplevelsesrigt end at fange en stor. Det kommer an på arten, måden og situationen.
At fange en lille bækørred en tidlig morgen mens solen står op – er en fantastisk oplevelse, der overgår at hale en 2 kg regnbueørred hjem fra en put & take sø, hvor man betaler 100 kr for at fiske og 100 kr pr kg man fanger.
Men at nuppe en havørred en marts morgen på 3 kg er en ligeså fantastisk oplevelse – og giver mere mad på bordet!
Den lille bækørred med fine farver og hele, store finner og som på let grej giver en lille fin fight – det er som at finde en Seamaster 30 mm fra sidst i 50’erne, på en auktion, i super stand og lande den til en god pris.
Put & Take øreden er mere som at købe den hos en der er kendt for at sælge gode ure eller i butik. Man betaler lidt mere men chancen for en god klokke er jo også større!
Havøreden fanget fra stranden er mere, som et lidt dyrere ur, som man har ledt længe efter og endelig lander til en fin pris…. Man kunne have fundet samme ur lynhurtigt, hvis man ville give 30% mere, men det er ikke nær så sjovt!
Så kan man jo også fange en stalling i det stille vand i brede dele af åen – det er mere som en specialitet – en Chronostop eller en sjælden udgave af Seamaster 30 eller?
Og der er mange andre fisk – ikke alle kan spises – og de er ikke alle lige så sjove at fange (synes jeg).
Hvad fisker du efter? Hvorfor - og hvad gør det sjovt?
Vh Baun
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Baun Skrev:Hvad fisker du efter? Hvorfor - og hvad gør det sjovt?
Jeg har aldrig været på fisketur da jeg ikke har tålmodigheden. Men jeg vil gerne både klargøre og tilberede fangsten gjort af andre!
Nu kommer vi lidt ind på et emne, så har været berørt før, nemlig om man er samler, og hvad vi gør med vores passion. Jeg har set din samling en enkelt gang, jeg har også set lidt af Hannovers og andres, og jeg er faktisk meget imponeret over hvad mange har lagt i denne interesse.
For mig er det med ure ikke så meget en samlerinteresse. Jeg har et formål med at købe ure, nemlig at anvende dem, og at kunne vælge et passende ur til den øvrige påklædning. Jeg har i praksis kun ure, jeg går med, bortset fra et par enkelte kuriositeter, som bare ligger og flyder. Så jeg fisker egentlig ikke på den måde som du beskriver; jeg går længe og tænker over, hvad jeg gerne vil have for at kunne anvende det, og finder så ud af, hvordan det kan lade sig gøre. Størstedelen af min tid går på overvejelsen om, hvad det næste skal være (tæt forbundet med opsparing eller eventuelt overvejelse om salg), og når jeg så er kommet gennem denne overvejelse, skal det helst gå hurtigt med faktisk at føre det ud i livet. Jeg kan sagtens forstå den egentlig samler-passion, hvor det meste at tiden vel går på at fiske - for at blive i din sprogbrug - også selvom der masser af gange ikke er bid. Når jeg har besluttet mig (hvilket kan tage lang tid), så vil jeg have bid næsten med det samme. Jeg erkender blankt, at det stort set er det samme som f.eks. kvinder, der køber/samler på tasker.
Jeg burde faktisk ved lejlighed præsentere min samling af regnestokke på vores off-topic forum. For på det område er jeg netop fisker eller samler. Selvom jeg godt kan finde på at bruge en i en snæver vending!
/Bjørn.
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Jeg må så være samme type fisker som Bjørn (hvad angår ure).
Mvh
Klaus
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Jeg har lige som Bjørn heller ikke tålmodigheden til at fiske, men kan sagtens følge Bauns sammenligningen. Jeg syntes tit fokus bliver flyttet fra passionen for at samle det man kan lide, til at det hele handler om penge  Et Seamaster 30 mm kan vel lige så godt være en 2-3 kg fisk som et PP? Det er fornemmelsen af at man har gjort en god "fangst", der er afgørende for mig, og ikke så meget prisen/vægten på "fisken"  Omvendt er der jo ingen grund til at fiske efter sardiner, hvis man ikke kan lide smagen?
Desværre har urpriser og fiskeprisen samme tendens. Jo mere populær desto højere priser. Er man mest til hummer må man så bare betale lidt mere for at få det man kan lide, fordi man har samme smag som så mange andre, hvilket presser kg prisen  Når så man er heldig at købe lidt på havnen direkte fra fiskeren til en rigtig god pris smager aftensmaden jo bare ekstra godt
/Mads
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Så var der også de to tosser som stod og fiskede ved storebælt.
Først fik den ene bid - og halede en herlig rødspætte ind. Han lirkede den af krogen, kiggede lidt på den og satte den ud igen med ordene: "Jeg vil fandme ikke spise noget nogen har trådt på"
Lidt senere fik den anden et voldsomt hug - og ind kom en smuk, stor laks. Også den blev betragtet og lirket nænsomt af krogen og sat ud igen; nu med ordene: "Jeg har snu da ikke råd til at spise laks"
vh Baun
•
jacob jensen
Unregistered
Jeg er heller ikke den store fisker
der er som regel for lidt action til mig
Mend hensyn til urene har jeg den vinkel at urene skal bruges de er ikke museum genstande
hvor man kigger på uret men aldrig bruger det til hvad det er bygget og ment som.
Jeg vil klart heller have 3 ure end 10-15 ure for de samme penge,mine ure
dækker for mig alle lejligheder og når antallet ikke er større får jeg gået med dem "alle",for mig er et ur smukkest når det bliver brugt
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Mads Gjødesen Skrev:Jeg har lige som Bjørn heller ikke tålmodigheden til at fiske Omvendt er der jo ingen grund til at fiske efter sardiner, hvis man ikke kan lide smagen?
Desværre har urpriser og fiskeprisen samme tendens. Jo mere populær desto højere priser. Er man mest til hummer må man så bare betale lidt mere for at få det man kan lide, fordi man har samme smag som så mange andre, hvilket presser kg prisen
/Mads
Nej - man skal da fiske efter det man synes smager godt OG er sjovt at fange - jagten er del af det, og det er den da også for dig Mads, så gu fisker du, og du har da også en vis tålmodighed når du jager synes jeg? Hvad jeg så også synes at erfare er, at du er skrap til at hugge til og stramme linen, så snart du mærker et godt hug.
Den hurtige beslutning er essentiel for den gode fangst, tøv og den går andre veje
Med det med hummer, ja så madmæssigt erkender jeg, jeg er til hummer og østers osv. men lige med ure, har jeg ramt en niche hvor jeg kan få kvalitet (nå nu igen kolonnehjuls kronoer i 38-40mm i ren stål) til MEGET rimelige priser.
Jeg synes de smager lidt af hummer, men mange andre regner dem som skidtfisk, og det er jo lidt heldigt (og så ville det være off topic at nævne at de faktisk er steget ganske meget på bugten de sidste par år, så det vil jeg ikke gøre  )
vh
•
Svar: 2,356
Tråde: 261
Modtaget Likes: 6 i 4 svar
jacob jensen Skrev:Jeg er heller ikke den store fisker
der er som regel for lidt action til mig 
Troede du 'fiskede' efter en Deep Sea
•
Svar: 6
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Er der overhovedet nogen der spiser fisk??
Kom til sagen, det at samle gælder jo i bund & grund i at gøre et scoop, hvor man han købt noget der er der er mere værd end hvad man har givet.
Vi kan også starte en bøffel jagt??
Mvh
Troels
•
jacob jensen
Unregistered
•
|