Smæk for skillingen
Har du et ur, som du mener giver god smæk for skillingen, så er det i denne tråd du kan vise det frem, og eventuelt give det et par bemærkninger med på vejen.

Min egen favorit, er et ur i en overkommelig prisklasse, indeholdende et automatic inhouse værk og det har til huse i en smukt finisheret urkasse:

Jeg overraskes stadig over, hvor meget ur man kan få for sine penge hos Seiko. Ved man lige nøjagtig hvor man skal ”slå ned”, så vil jeg mene, at et ur som Seiko Sumo er urørlig i kategorien ”Best value for money”. Tillad mig at eksemplificere:

Informativ bagkasse, med angivelse af diver type, vandtæthedsgrad, urkassemateriale, urværk, urkasse-type, produktionsdato og –måned samt løbenummer og endelig produktionsland. Der er i centrum af bagkassen blevet gjort plads til Seikos diver logo: En tsunami med skumsprøjt.

İmage

Urkassen har smukt svungne horn, facet kant, overdel i blankt stål og horn i satineret stål. Bezelen har indlæg med store tydelige fonts.

İmage

Signeret kraftig krone, som er nem at få fat i og betjene. Smukt udførte lug huller for lettelse af remskifte. Urskiven har stålindrammede indeksmarkeringer, let aflæselige visere og fonts i forskellige typer.

İmage

Bezelen er meget kraftig og velforarbejdet. Den er smukt nedsænket i urkassen, så uret syner slankere end det faktisk er. De svungne og nedadgående horn er med til at få uret til at syne mindre end det er, men bidrager også til bærekomforten.

İmage

Kraftig og holdbar lume. Der er ingen lume markering kl. 3 - en funktionel detalje.

İmage

Urværket i Seiko Sumo er et 6R15 automatic med hack and wind. Værket produceres i Japan, af Seiko selv. Det har en gangreserve på 50 timer, og går meget nøjagtigt – mit går + 4 sekunder i døgnet. Seiko Sumo koster den fyrstelige sum af 3500 kr. inkl. told, moms og gebyr. Uret skal importeres fra Japan, da det er en ”Japan domestic model” hidrørende i Seikos ”Prospex” linie.
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete, jeg er på rigtig mange måder enig med dig. Jeg har selv et Seiko Sumo, og det får langt mere armtid end jeg egentlig havde forventet... det skal ikke misforstås, men når de øvrige ur på valg er Panerai og Breitling til 7-8 gange så meget, så overrasker det mig - på en positiv måde naturligvis.

Nu nævner du jo slet ikke lænken i dit indlæg, men til en pris af 3.500 får du den jo hjem på lænke. Uden at have ret meget sammenligningsgrundlag (mine øvrige ure er på rem) så synes jo på ingen måde at lænken svigter i forhold til resten af uret.
Morten Østergaard Koch
Omega Planet Ocean XL
Panerai PAM292
İmage
Svar
Det ur som jeg vil byde ind med er Sinn U1, syntes det er et rigtigt lækkert ur som kan erhverves for ca 8500kr fra nyt, en
meget god pris for et ur i den klasse. Syntes det er på højde med ure der er mellem 5k og 10k dyrere.

İmage

God weekend Icon_e_biggrin
Mvh Peter..
Svar
Smæk for mønterne vægter tungt når jeg vælger ur,personlig syntes jeg at alle mine
3 ure leverer det.

Her vil jeg dog nævne mit JLC Master Compressor Memovox
jeg syntes faktisk at ligemeget hvad man måler på så sætter det ur alt til vægs i samme prisgruppe (helt slemt bliver det hvis vi snakker brugt priser Icon_e_biggrin )

Et rigtig dejligt ur som jeg ikke kan se at jeg på noget tidspunkt skiller mig af med Icon_cool
Svar
Jeg mener man får mest for pengene i et godt solidt Vintage ur fra Omega.

Skulle jeg pege på en "type" må det blive en Seamaster 30 mm Omega fra slut 50 - eller 60'erne

Lad mig liste hvad man får.

Et design der holder. Ikke en døgnflue, men et klassisk ur-design - indbegrebet af hvordan et ur ser ud over 50-75 år
En smuk stålkasse der er er pænt vandtæt til daglig brug og som sidder helt uforligeligt på armen
En bagside med det smukke Seamaster logo enten graveret eller flottere i relief
En ren smuk skive i helt enkelt design med stor eller lille sekundviser efter smag - oftest i lys creme, men også i smuk sort, med gyldne visere og index - eller i stål. Arabertal eller blot pinde
Det smukkeste glas der kan sidde på et ur - det buede plexiglas med Omegas logo i midten. Et glas med lød og "feeling"
Værket er jo et kapittel for sig selv. Kvaliteten er fantastisk. Lad mig citere min beskrivelse i salgsanoncerne:
Citat:I Denne Omega ligger et af de legendariske 30 mm værk, som Omega startede med at producere i slutningen af 30’erne og fortsatte med helt frem til slutningen af 60’erne. Altså i en 30-40 årrig periode, hvor værket har været forbedret gang på gang med nye materialer og teknikker, men basalt set -fuldstændig det samme værk. Det siger ikke så lidt om hvad urmagerne kunne præstere i de mekaniske ures guldalder.
Og i min verden får du fornøjelsen af hver dag at nurse dit ur ved at trække det op. En sand fornøjelse at gøre denne lille indsats for at holde uret igang - og en nydelse at supportere teknikken. Hvis du ikke har prøvet, har du noget tilgode.

Og så det allerbedste. Uret har del i den ur historie som omega har været en betydelig del af gennem årtier - og stadig med sit Co-axial værk, in-house værker og indiskutable placering i markedet fylder ganske godt i.

Du kan erhvarve sådan et ur i pæn og ordentlig stand for 3-4 K. Det er smæk for skillingen. Sansynligvis sælger du det aldrig, men hvis du gør vil tabet være begrænset til hvad nyt glas og en service koster!

İmage
İmage
İmage
İmage

vh Baun

vh Baun
Svar
Jeg synes man får smæk for skillingen ved køb af Omega Seamaster 2254. Modellen er med det gennemprøvede cal 1120 værk og da de nye cal 2500 co axial værk kom i SMP steg priserne også ... Denne model belv solgt for vejl. pris på 14.400,- dkk og de nye modeller med co- axial værk ligger på 19.700 dkk vejl (REF: 212.30.41.20.01.002). Personligt kan jeg bedre lide 2254 modellen bla. pga den ikke har skelet visere.

Kvaliteten er også i top hvad angår lænke, kasse, krans m.m.

İmage

Hans H
vh Hans Henrik
Svar
Vil nok give Baun ret men desværre syntes jeg disse modeller er lidt for dressy til min smag. Rent objektivt er de nr. ét.

Et klassisk Speedy Moon er nok min nr. ét når nogen spørger hvor de får mest for pengene (uden det er dressy). Her får man ud over et godt ur med knap så udbredt Lemania værk også det måske mest vedholdende ur-design og en super historie. Uret er desuden en god allrounder der går til stort set alt påklædning.

Rent teknisk er der måske nyere og bedre ure, men Speedyen er driftssikker, billig at skrue i og finishen er god hele vejen rundt.

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Et klassisk Speedy Moon er nok min nr. ét når nogen spørger hvor de får mest for pengene (uden det er dressy). Her får man ud over et godt ur med knap så udbredt Lemania værk også det måske mest vedholdende ur-design og en super historie. Uret er desuden en god allrounder der går til stort set alt påklædning.

Rent teknisk er der måske nyere og bedre ure, men Speedyen er driftssikker, billig at skrue i og finishen er god hele vejen rundt.

/Mads
Og her er kaliber 861 og 1861 billigere at skrue i end 321, men ikke så samlerværdige som knasthjul i stedet for kolonne hjuls maskiner
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Og her er kaliber 861 og 1861 billigere at skrue i end 321, men ikke så samlerværdige som knasthjul i stedet for kolonne hjuls maskiner
vh

Enig...!!! Det nyere cal. 861 giver mere smæk for skillingerne, mens cal. 321 oven i hatten er samleværdig og med et horologisk flot værk. Men kombinationen af det næsten er dobbelt så dyrt og ikke så holdbart gør det nok kun til et alternativ for os freaks... Icon_e_wink

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)