Et ganske særligt ur
Har du et "ganske særligt ur"

Ikke fordi det er dyrt eller specielt fint, men bare fordi det er "noget særlig for netop dig"?

Jeg har, for ikke så længe siden, lidt uforvarende, erhvervet dette Omega:

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Men hvad gør det til noget særligt - for mig:
  • Uret er fra ca 1957 -mit fødselsår
    Det er monteret med en original Omegarem og spænde af et helt specielt design - og det er ikke usansynligt at den rem sad på fra ny
    Kassen står meget fint med skarpe upolerede kanter
    Værket står som nyt (ifølge Peter Halse)
    Skiven er en af de allertidligste skiver med Seamaster påskrift i en 30 mm (manuelt værk)kasse - inden man også fik bagkasselogoet med (ca 1958-59)
    Og helheden er meget, meget smuk

Jeg vil gætte på at uret er købt i 1958 og har været brugt et par år af en påpasselig mand. Han har sansynligvis taget uret af når han skulle lave noget, hvor det kunne tage skade.

Måske har hans gamle ur stadig fungeret og det er blevet brugt mere og mere (for så var man fri for det skiften ur hvergang man skulle lidt arbejde)...... og efter et par år ligger det bare i skuffen!

Som sagt ikke dyrt eller fint, men super til mig og i min samling!

Har du noget lignende?

vh Baun
Svar
Jeg overrasker nok ikke så mange med mit valg. En Eterna Valjoux 22 fra ca 1936-38 i stay-right kasse med art nouveau super speicelle lugs og en meget velbevaret skive, som var det ur der fangede mig for kolonnehjuls værk sagen og er skyld i en stribe af den type ure i bank boksen
İmage

En Eterna 3000 helt magen til den min far altid gik med, og som er skyld i en stribe Eterna ure i samlingen
İmage

her med en speciel skive fra Beyer ur butikken i Zürich for nu at fylde lidt på
İmage

Et Omega som med matematisk snilde ud fra værksnummeret er fremstillet den 7 Juli 1950 - samme dag jeg så dagens lys
İmage

Men det er jo svært, jeg kunne ha lagt flere på, herunder et par 100 år gamle lommeure med de herligste værker, som også er krøbet ind i samler manien Icon_redface

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Mit "ganske særlige" ur er helt sikkert mit JLC det var et drøm for mig længe at få det
ur,mærket står også for mig som noget ganske særligt det rummer alt det der i mine øjne
gør et ur lækkert Icon_cool

Jeg er sikker på af selvom jeg en dag skulle få landet den Deep Sea så kan den ikke
tage mit JLCs plads Icon_e_smile
Svar
mit ganske særlige ur er et omega seamaster deville... uret har været renoveret et par gange (polering og nyt glas) da jeg som knægt løb meget på rulleskøjter, og af og til styrtede Icon_e_wink lænken er så vidt vides den oprindelige.
hidtil har jeg troet at det var fra starten af 50'erne men da det har logo på bagkassen kan jeg ud fra denne tråd konstatere at det ikke er så gammelt som antaget...

hvorfor er det særligt for mig...?
Jeg fik uret i 15 års fødselsdags gave af hele min familie, det havde tilhørt min bedstefar der var død 3 år forinden, og de mente at nu var jeg stor nok til at arve det.
de første mange år gik jeg med uret hver dag, ja faktisk tog jeg det aldrig af ! jeg mente at min bedstefar nok villle ha' ønsket at uret blev brugt.
I dag bruger jeg uret ved festlige lejlighedder, til dagligt har jeg et sector ur som fungerer udemærket.

så sent som her til eftermiddag fik jeg forevist et andet familie klenodie. et omega armbåndsur der har tilhørt min oldefar. han købte uret brugt, et eller andet sted mellem 1915 og 1920.
uret har ikke horn men to bøjler til montering af rem. Uret går ikke men mon ikke det på et tidspunkt skal bringes tilbage til fordums tiders niveau Icon_smil

et andet ur der er særligt for mig er det ur min far går med til dagligt (han opbevarer det bare for mig, til det en dag bliver mit, hvilket gerne må vare manga mange år !!!)
der er tale om et JLC speedbeat memovox med mekanisk alarm. med mørkblå skive og plexiglas glas, uret stammer ligeledes fra min bedstefar og har derfor sentimental værdi, derudover er det det flotteste og mest stilede ur jeg kender:-)

der kommer billeder af de 3 nævnte ure snarligt

mik
Svar
mikkell Skrev:mit ganske særlige ur er et omega seamaster deville... uret har været renoveret et par gange (polering og nyt glas) da jeg som knægt løb meget på rulleskøjter, og af og til styrtede Icon_e_wink lænken er så vidt vides den oprindelige.
hidtil har jeg troet at det var fra starten af 50'erne men da det har logo på bagkassen kan jeg ud fra denne tråd konstatere at det ikke er så gammelt som antaget...
mik

Hvis der står Seamaster De Ville på skiven tør jeg godtv påstå at det er fra 1962-67.

Før den tid hed de blot Seamaster. I 60-og 61 også selvom de i katalogerne blev kaldt Seamaster De Ville og efter 67 hed de blot De Ville. Dette er den første De Ville i herreafdelingen og den eneste De Ville med cal. 565. Den er fra 68

İmage

vh Baun
Svar
se se... jeg bliver klogere for hver dag der går Icon_e_confused

mik
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)