Svar: 90
Tråde: 16
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
hannover_dk Skrev:Velkommen til tråden
Har faktisk været her hele tiden. Har blot først nu ville ytre mig.
Men det er kun fordi folks indlæg er lidt forvirrende f.eks.
hannover_dk Skrev:Under 50 ATM Fint til brus og alm bad
mellem 50 og 15 ATM Lidt gråszone men jeg ville ikke tage ud i havet
over 200 Ud og svøm og dyk så længe det ikke er proff
Korriger mig endelig hvis jeg tager fejl.
Men et 50 atm = 500 meter er fint til brus og bad?
Men man skal have et 200 atm = 2000 meter ur for at kunne svømme og små dykke?
Ja undskyld hvis jeg støder nogen, men det er altså vrøvl i mine øre.
Min personlige erfaring med såvel dyre som billigere ure, er at 20 atm klare det. Selvfølgelig underforstået at pakningen skiftes fra tid til anden, årligt har jeg aldrig skiftet dem. Men hvis et 60 atm ur har en defekt pakning, bliver det jo ikke mindre utæt end et 20 atm ur med en defekt pakning!!
VH Henrik
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Jo for pokker er det da vrøvl- jeg får jo i skalaen blandet ATM og meter sammen, som det da forhåbentligt også fremgår af et tidligere svar
ATM skulle da være meter naturligvis - undskyld
Under 50 meter (5 atm) Fint til brus og alm bad
mellem 50 meter og 15 METER Lidt gråszone men jeg ville ikke tage ud i havet
over 200 Ud og svøm og dyk så længe det ikke er proff
Der skulle altså stå meter hvilket vel var klart af det meste andet, men skart set.
Det eneste det her drejede sig om var at svare en NY bruger om det var fint at købe et nyt ur som skulle bruges til en masse badning som 5 atm (50 meter), og diskutionen gik på om 50 meter var helt fint eller 200 meter et bedre råd.
Jeg formulerer mig skidt - men Henrik, du har helt ret i fejlen som var tidligt i tråden - omend du burde ha "spottet" det som en ren fejl - det var da ikke svært at se det hele gik på 200 meter eller 50 meter
Nå Jeg skal droppe ud af at svare på alle mulige alm spørgsmål som for mange gange giver mig tæsk, og holde mig til bare det som virkeligt er mit område. Jeg er for aktiv herinde helt enkelt
vh
•
Det var heller ikke min mening at disse dig (har jeg lært at det hedder). Jeg regnet med det var en fejl, men så mange i tråden har byttet frem og tilbage, på atm og meter, så !!!!
Spørgsmålet om de 50 meter (5 atm) var der jo (som jeg læser det) ret stor enighed om på side 1 i debatten om at det ikke er nok. Men så har snakken udviklet sig lidt. Til at være lidt en dyst på hvor tæt et ur skal være før man kan bruge det i forbindelse med svømning og dykning. Hvad jeg sætter spørgsmål ved, er den holdning at hvis man skal dykke, også professionelt. Så skal uret næsten være massivt. Kender en del semi professionelle og professionelle dykkere. De dykker næsten alle med f.eks. Citizens dykker ure som er 20 ATM (200 meter).
De fleste af de ure vi snakker om, ar udstyret med kæder, med våddragt extensions, hvis man bruger våddragt, så kommer man næppe dybere end 20 atm (200 meter) sagtens holder. PO er dog udstyret med gummi rem, men man skal have umanerlig tynde håndled, og en meget tynd underdrag, for at den kan nå rundt om en professionel tørdragt.
Min slut påstand er et 20 atm, sagtens kan klare alt det vand de fleste herinde møder, underforstået at man holder sit ur.
Jeg bør måske sige at jeg har et Omega 30 atm (300 meter) men det er fordi jeg syntes det er et fedt ur.
Hilsen Henrik
•
HenrikP Skrev:Min slut påstand er et 20 atm, sagtens kan klare alt det vand de fleste herinde møder, underforstået at man holder sit ur.
Jeg bør måske sige at jeg har et Omega 30 atm (300 meter) men det er fordi jeg syntes det er et fedt ur.
Hilsen Henrik 
Jamen det er skam også bare min påstand - helt enig.
Når jeg bruger mere er det som sagt fordi jeg regner med et 600 m ur fra starten er tættere (og bedre pakket) og derfor lettere overlever flere år uden service. Jeg har ikke nye dykkerure, kun en god del vintage og jeg vil ikke ha dem i vand og sand, og så bliver badning noget med et langt billigere automatik ur - til 600 meter - og det er en klasse (Tauchmester  )som det næppe betaler sig at skifte pakninger i -
vh
•
Svar: 585
Tråde: 91
Jeg har nu læst hele tråden - havde alligevel ingen planer for week-end'en
Jeg ved nu f.eks. at et vandtæt ur godkendt til 50 meter holder vandet ude ved håndvask, regnvejr, stænk og karbade, men
ikke brusebade
Ovenstående naturligvis forudsat at man skifter pakninger i uret med et interval, hvis længde der absolut ikke er engighed om!
Det jeg prøver at klargøre, er at angivelsen af vandtætheden på et ur for langt hovedparten af alle urejere, i bedste fald er komplet ubrugelig og misvisende, i værste fald fatal for uret, da man ved fridykning med et "50 meter" ur meget let kan få en grim overraskelse.
Man er ikke videre polemisk ved at sige: "Vandtæt til 50 meter har i virkelighedens verden intet med sandheden at gøre."
Og det bør urproducenterne den onde lyneme da tage sig sammen og gøre noget ved.
 Sogge
•
Svar: 1,094
Tråde: 196
Modtaget Likes: 143 i 54 svar
Givet Likes: 9
Hej godtfolk,
det er godtnok spændende læsning. Jeg har ikke så meget forstand på det, men een ting er sikkert, nemlig at 5 ATM er lig med 40 m vand, da 1 ATM er ved havets overflade. Osv. osv.
Bare lige for en ordens skyld.
fortsat god dag.
d.loncar
•
Loncar Skrev:Hej godtfolk,
det er godtnok spændende læsning. Jeg har ikke så meget forstand på det, men een ting er sikkert, nemlig at 5 ATM er lig med 40 m vand, da 1 ATM er ved havets overflade. Osv. osv.
fortsat god dag.
d.loncar
You are dead on right, my bad, det hedder selvfølgelig ATO ikke ATM, pokker tage mig.
•
Loncar Skrev:Hej godtfolk,
fortsat god dag.
d.loncar
Den var faktisk med (at man starter med 1 ATM) allerede på side 1 hvor jeg skrev (puh det er en lang tråd)
Du skal lade være at svømme med ure på 5 atm - men det er jo op til dig.
Tænk på at du starter med 1 atm allerede inden du går i vand. En atm trykker 1 kg per cm
I princip stiger det med 1 atm per 10 meter du går ned - så i 50 meter er trykket 6 atm - og så burde svømning ved overfladen da være OK?
MEN tænk så på når du svømmer, så trækker du armen gennem vandet, og ved brystsvømning eller let neddykning, så tilmed på en måde hvor vandet presses - af din fulde kraft - lige mod uret og kronepakningen.
Du kan let trække 5 kg i vandet, og så har du pludseligt overskredet dine 5 Atm - Du kan faktisk overskride dem flere gange, bare ved at svømme ved/i overfladet. Tænk på med hvilken kraft de kan trække din krop frem
og hvor mange kilo moment det kræver.
Det der med trækket under vand giver en den tryk har jeg set flere steder, men ikke set videnskabeligt - synes dog det lyder korrekt
Den der med om det hedder ATM eller nu ATO? er jeg ikke med på - Wikipedia bruger ATM - og jeg er glad bare jeg ikke blander meter og ATM
vh
•
ATO = Atmosfæres Overtryk
•
jacob jensen
Unregistered
det er da en tråd er kan få folk i tale
jeg ville ALDRIG tage et ur hvor der står 5ATM med i bad
selv ser jeg først et ur som seriøst til vand når det hedder over
300m og der over ikke noget med at måle i ATM
så siger nogle at man måske ikke har noget at bruge det til
jeg mener bare og jeg kan tage fejl men 300m derover
at det er et rigtigt dykkerur så er det selvfølgelig op til en at pleje uret
(har badet/dykket med et seamaster med 5 år gamle pakninger)
uden problemer
folk sidder jo også i kø hver dag i en bil med 200 hk hvad kan de lige bruge det til
de i mine øjne seriøse dykkerure er i mine øjne også de pæneste
•
|