Vandtæthed
hannover_dk Skrev:
Nopanic Skrev:Så undskyld Hannover, du kan vist ikk tage en spøg. den fejl begår jeg ikk igen med dig så.
Jeg kan sagtens tage en spøg - men synes det er helt tosset at du kæmper så hårdt for at latterliggøre behovet for over 5 ATM - når det som det hele drejer sig om er en der vil købe nyt ur som skal bruges til at bade med.

Han fortjener ikke en misinformation om hvad der er sikkert og godt at kaste sine penge ud efter
vh

Nej selvfølgelig gør han ikk det, og jeg må da indrømme at når det eks står til 30 meter regner jeg da med at man kan tage uret med ned på 30 meter.
Men som sagt, har jeg også skrevet at jeg begrunder mit svar med er egne erfaringer. og prøver slet ikk at latterliggøre hverken dig eller behovet for at købe ur over 5atm.
plus aura plus, telle est la vie.
İmage
Svar
Da jeg tog dykkercertifikat for et par år siden fik jeg at vide, at kravet for fridykning (hvis altså uret skal bruges som en del af sikkerhedsudstyret - for det er jo egentlig det, det drejer sig om) er vandtæthed til 300m (30 atm).

Jeg har selv to ure, jeg udsætter for vand, et mærket til 100m som jeg kun bruger hvis jeg bliver i overfladen (pøl og almindelig strandsvøming), og et mærket til 1220 m (gæt hvilket!) som jeg anvender ved snorkling og dykning. Det er for mig at være på den sikre side - andre kan sagtens være uenige.

Ure mærket til mindre end 100m udsætter jeg aldrig for vand, bortset måske for en regnbyge.

/Bjørn.
Svar
Havde mit Marathon TSAR med i vandet ved Hornbæk i dag, det virkede fint, men det selvfølgeligt også godkendt til 30 ATM.

Super godt badevand i øvrigt Icon_cool

Thomas
Svar
Havde mit Oris TT1 på i Legoland's nye vandland og selvfølgelig ingen problemer med uret..... Er selvfølgelig også til 30ATM.....
Svar
Ved at dykkere i Søværnet bruger Citizen Aqualand Classic JP2000-08E, det er et 20 ATM ur (200 meter), og jeg ved at det bliver brugt også ved dybe dyk (60 meter). Og når man kender sikkerhedskravene for erhvervsdykkere, så ville det undre mig at man tillod at bruge et ur, som jo høre til blandt det vigtige sikkerheds udstyr, hvis man var i tvivl om at det kunne holde vand ude.

Det jeg vil frem til, er at dem der påstår at 20 ATM kun kan bruges til let fridykning, er galt på den.

Hilsen Henrik
Svar
HenrikP Skrev:Ved at dykkere i Søværnet bruger Citizen Aqualand Classic JP2000-08E, det er et 20 ATM ur (200 meter), og jeg ved at det bliver brugt også ved dybe dyk (60 meter). Og når man kender sikkerhedskravene for erhvervsdykkere, så ville det undre mig at man tillod at bruge et ur, som jo høre til blandt det vigtige sikkerheds udstyr, hvis man var i tvivl om at det kunne holde vand ude.

Det jeg vil frem til, er at dem der påstår at 20 ATM kun kan bruges til let fridykning, er galt på den.

Hilsen Henrik

Okay, ja det lyder da som et kvalitetsstempel der vil noget.....
Svar
Jeg ved at Panerai kræver at deres ure kan klare hele 25% mere end hvad der står på bagkassen (ikke nødvendigvis i lang tid - men alligevel)
Svar
Hvis vi bare holder fast i at til seriøs badning (som jeg har været i gang med her i week-enden og som inkluderet let dykning - bare 2-4 meter ned med snorkel - hold da op hvor var det fint og rent ved Tisvilde) - der skal vi op på 200 atm Specielt i de gode mærker som er ganske seriøse- som jeg opfatter det - med hensyn til at have en sikkerhedsmargin - så bgåde 50 og 100 meter kan række - bare ikke til mig under nogen omstændigheder..

Personligt hedder den 300 mtr for mig hvis jeg skal andet end ligge i overfladen eller bruse mig - og faktisk har jeg ikke under +600 m på mig når jeg bader seriøst
Sikke en herlig weekend - i 2 gange lørdag og 4 gange søndag
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Personligt hedder den 300 mtr for mig hvis jeg skal andet end ligge i overfladen eller bruse mig - og faktisk har jeg ikke under +600 m på mig når jeg bader seriøst
vh

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad seriøs badning er for dig, men hvis kravet er +600 meter eller 60 atm, så må du være ude i noget seriøs trimix fra klokke, og så er det seriøs mætningsdykning vi snakker! Respekt..

Hvis ikke, mener jeg det er at skyde gråspurve med kanoner. Det er ok, at sige at man gerne vil have et ur til 1200 meter, eller endog 12000 meter, fordi man syntes det er teknisk fedt, eller man kan lide designet, eller det signal det sender. Men at sige man har det fordi det er nødvendigt, vil jeg mene er noget vrøvl.

Henrik
Svar
HenrikP Skrev:
hannover_dk Skrev:Personligt hedder den 300 mtr for mig hvis jeg skal andet end ligge i overfladen eller bruse mig - og faktisk har jeg ikke under +600 m på mig når jeg bader seriøst
vh

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad seriøs badning er for dig, men hvis kravet er +600 meter eller 60 atm, så må du være ude i noget seriøs trimix fra klokke, og så er det seriøs mætningsdykning vi snakker! Respekt..

Hvis ikke, mener jeg det er at skyde gråspurve med kanoner. Det er ok, at sige at man gerne vil have et ur til 1200 meter, eller endog 12000 meter, fordi man syntes det er teknisk fedt, eller man kan lide designet, eller det signal det sender. Men at sige man har det fordi det er nødvendigt, vil jeg mene er noget vrøvl.

Henrik
det har du helt ret i. Velkommen til tråden - jeg har I ET LANG KØRE for de som er med, sagt at 200 meter er det som man må kræve af et ur der skal ud at bade og smådykke. Under det klarer sig, men det er en fjollet risiko at tage når man let når 200 meter uden at blive fattig
Jeg skrev:
Hvis vi bare holder fast i at til seriøs badning (som jeg har været i gang med her i week-enden og som inkluderet let dykning - bare 2-4 meter ned med snorkel - hold da op hvor var det fint og rent ved Tisvilde) - der skal vi op på 200 atm Specielt i de gode mærker som er ganske seriøse-
Personligt hedder den 300 mtr for mig hvis jeg skal andet end ligge i overfladen eller bruse mig - og faktisk har jeg ikke under +600 m på mig når jeg bader seriøst

Jeg må vel ha lov til at tilføje hvad jeg selv vælger, og læser man lidt tilbage i tråden ser man vel at der er den årsag at jeg ikke bruger et ur jeg vil teste hvert år, og så regner jeg med at 600 m holder længere = flere år uden skift af pakninger - til "badningen" end det som jeg har som egentligt krav = 200 meter
Mine 600 meter ure (som den der har læst tråden ved) er til 500 kroner og det betaler sig ikke at skifte pakninger årligt (og urmageren ville slå sig på låret) men du holder faktisk nu på 7. år - måske de fra starten er klassificeret til 600 m)

Så vrøvl er det vel kun hvis man ikke gider læse hele tråden, hvilket jeg da har lidt respekt for Icon_e_smile Jeg roder mig ind i for mange svar og bør nok hitte anden beskæftigelse Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)