Ure - remme og spænder...
Vi har fra tid til anden set eksempler på ure, som skifter udtryk, når de monteres med en anden rem....

Det jeg vil forsøge på her, er er det modsatte - jeg vil forstærke urest stil ved at sætte det sammen med den rette (ofte originale) rem og det rette spænde.

Mange forsøger at modernisere et gammelt dressur ved at finde en voldsom fed rem....

Men se hvor lækkert det er, når ur, rem og spænde matcher det originale look!

Her er fire Omega guld ure - Dress-stil en Genece 1969, et par Seamaster De Ville (60-67)og en De Ville (sort skive) fra tidlig 70'er
İmage

Tæt på spænder og lidt af remmene:
İmage

Nu er det morsomme, at specielt til Seamaster De Ville, som Omega lancerede i ca 1960, som et mere elegant Seamaster, lavede Omega en rem og et spænde, som var en nyskabelse og lidt mere elegant - se:

İmage
İmage

Kan du se at spændet er "anderledes? Der er ikke hul i remmem til en dorn - for dornen sidder på sin egen tværpind/plade - og det mere elegante fremkommer ved, at enden af den anden del af remmen nu kan forsvinde under den del af remmen, som har spændet monteret!

İmage

For sammenligningens skyld viser jeg lige det "Normale" spænder på en Geneve og en De Ville:
İmage
İmage

Se alle 4 ure / remme / spænder:
İmage

De 2 remme er originale Omega remme (Geneve og De Ville) - men de der sidder på Omega Seamaster De Ville med det specielle spænde er ikke originale. Den ene er fra Uhrmageriet, som får specialfremstillet disse remme - og den anden - jeg den fik jeg sammen med en gammel 30 mm fra 1952 - der var ikke spænde på - og jeg kunne ikke lige se hvad det skulle betyde.

Jeg gemte remmen - og en dag gik det op for mig hvordan det hang sammen! Icon_razz

Der er lette, elegante, forholdsvis tynde og meget lækre remme - og de matcher urene - synes jeg!

vh Baun
Svar
Det er jeg enig i - flotte remme som matcher- MEN jeg har også visse med Omega ingraveret, frem for på loddet som logo. Hvornår skiller det mon, og i hvilke ure?
Faktisk er det ret flot også - kan næsten få det påloddede loge (som må være dyrere) til at virke lidt klodset på visse dressure?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Godt emne og flotte billeder, er alle spænder originale mht til tid og model ?
Er jo selv på jagt efter et spænde der skal matche en Geneve fra 1972, er dit Geneve spænde identisk eller ændrede det sig over de relativt få år ?

Mvh

Papelione
Svar
Jeg er ret sikker på at de 2 Seamaster De Ville er - eller kunne være født med det spænde, som jeg viser dem med.

Jeg vil også tro at både spænde og faktisk også remmen er det originale til Geneven - den er MINT og jeg tror aldrig der har været skiftet rem!

Den sidste - Omega De Villen med sort skive? Den var faktisk feljagtigt monteret med et af de spænder, som nu sidder på Seamaster De Villeerne - men på den rem, hvor der jo er hul til en dorn - som også sidder på uret nu!

Det er en original Omega rem og den matcher fint det spænde der er på, men jeg tør ikke sige at det er originalt sammen. Det kan være det, men jeg er usikker på hvilke spænder der blev brugt originalt da Seamaster De Ville blev til De Ville.

For få år siden sagde jeg: "Remme er sliddele og man kan lige så godt bare købe en standard rem til 200 kr og skifte en gang imellem". Idag søger jeg den rette rem til hvert enkelt ur - måske er det også fordi jeg har så mange ure/remme, at jeg aldrig får slidt dem op alligevel - så er det jo ikke så farligt at ofre en ægte aligator rem og det rette spænde på en fed Constellation fra 50'erne!

vh Baun
Svar
Hej Baun,

Altid noget nyt at vise frem - dine indlæg kunne bruges som screen-saver! Icon_e_smile

Min Seamaster de Ville (i stål, link til billede) havde også en original sort Omega æderrem med det raffinerede spænde, som du viser. Min havde dog en linie presset langs kanten i hver side, som din brune rem.

Jeg skiftede den nedslidte Omega rem til en helt banal rem (jeg skulle jo bruge uret), så nu sidder jeg bare med spændet. Hvordan får jeg fat på den rigtige Omega rem? Eller sætter jeg blot spændet på en standard rem?

Tech
Tech - Omega Constellation, Omega Seamaster De Ville
Svar
Tech Skrev:Hej Baun,

Altid noget nyt at vise frem - dine indlæg kunne bruges som screen-saver! Icon_e_smile

Min Seamaster de Ville (i stål, link til billede) havde også en original sort Omega æderrem med det raffinerede spænde, som du viser. Min havde dog en linie presset langs kanten i hver side, som din brune rem.

Jeg skiftede den nedslidte Omega rem til en helt banal rem (jeg skulle jo bruge uret), så nu sidder jeg bare med spændet. Hvordan får jeg fat på den rigtige Omega rem? Eller sætter jeg blot spændet på en standard rem?

Tech
Enten går du på Ebay og søger under Uhren bänder eller Uhren zubehör (på Ebay.de) og venter på en dukker op. Det gør de ret regelmæssigt, original med spænde.
Ellers har du helt ret, du sætter spændet over på en rem der passer i bredden Spændet er bygget på samme måde som ur/rem - d.v.s. der sidder en spring-bar i det som du kan trække ind og skille spændet af, og sætte over på et andet ur. Palen falder naturligvis også af, men er let at samle med, når det skal på en hvilket som helst andet rem.

(spring bar betyder at hvis du ikke holder lidt i det - så kan den springe bort - fjederbelastet som den er i hver side den pind der går fra spænde side til side - Det vil give dig lejlighed til at stifte bekendskab med detaljere i dit gulvtæppe)

Så ser det helt ud som originalt så længe du ikke lige vender remmen om, og det er absolut en god løsning hvis du ikke lige finder en helt original
(enhver urmager kan sætte spændet på en rem på ingen tid hvis du ikke selv vil fiddle med det)
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Tech Skrev:Hej Baun,

Tech

Hej Tech

Hvis det spænde du har er magen til det jeg viser på de 2 Seamaster De Ville - blot i stål kan du ikke bruge en almindelig rem.

Dels fordi der er hul til dornen og dels fordi der er stropper på til at holde snippen ind til remmen med - og det er der jo ikke behov for når snippen skal ind under spænde og rem. Også længden kan være for stor da dette spænde jo lægger ca 1 cm til remmens længde i spænde siden!

Jeg ved ikke om man kan skaffe en original rem af den type, men jeg tror det ikke. Som jeg sagde i mit frste indlæg, har Uhrmageriet fået specialfremstillet remme af den type og jeg har købt en hos dem. 500 kr - men igen - den bliver aldrig slidt op!

Om man kan være heldig, at der dukker en pæn brugt rem af den type op på ebay ved jeg intet om, jeg følger ikke med der!

Jeg har iøvrigt aldrig set dette spænde i stål - kun i gulddouble!

vh Baun
Svar
Yep Ok det er jo en helt specielrem, så min anvisning duer kun for en normal Omega rem som jeg troede det var vor ven var endt ud med et løst spænde til

I øvrigt tror jeg allerede "en" har savlet lidt rigeligt over Bauns billeder, så L'et dødt på tastaturet. Han mener naturligvis ikke at de kan bruges som screen-saver, men som "screen-savler"
vh - en der også holder en del af PB's Omega billeder
Besøg min blog om ure!
Svar
Du kan tro at jeg nyder de billeder du har sendt ! Drømmer allerede om at eje blot et enkelt af de ure du viser - det har dog nok lange udsigter, så tak fordi du sender så flotte billeder !

Det er ikke "kun" ure du viser, men "helheder". Det er der jo noget ganske særligt over.

Kan dog godt forstå, at nogle vælger alternative remme til de originale: Man kan selv skabe sig sit udtryk, og stadig bevare en form for "autenticitet".

Godt initiativ til en tråd !
De venligste hilsner, John
Svar
Baun Skrev:Jeg har iøvrigt aldrig set dette spænde i stål - kun i gulddouble!

vh Baun

Blot som opfølgning, her er den så i stål:

İmage

İmage
Tech - Omega Constellation, Omega Seamaster De Ville
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)