Praler de eller....
Jeg har lige studeret Zodiac lidt....

Det er jo det der sker når man pludeselig har sådan et. Noget af det interessante er at SST modellerne har en meget høj svingning i værket.

Jeg ved at det har indflydelse på præcisionen ... men alligevel blev jeg overrasket over at der står på denne hjemmeside at uret garenteret holder sig indenfor et minuts afvigelse pr måned. 2 sek pr døgn.

Men er det pral eller står det tol troende?

[url]"http://www.vintagezodiacs.com/Stock/SST.htm">http://www.vintagezodiacs.com/Stock/SST.htm[/url]

Iøvrigt morsomt at sammenligne denne tidlig 70'er med hvad Omega lavede på samme tidspunkt.

Quick set dato på Zodiac er smart - et lille tryk på kronen og vupti
Høj svingningsfrekvens - på dette tidspunk forsøger Omega at komme op på 28.000 i den nye 1000 serie - Zodiac ligger på 36.000.

Igen der er mange samleværdige mærker - og det er sjovt at studere noget "nyt".

Er lynetten stjålet fra Rolex eller var der andre som var tidligere med denne ide om facetslibninger?
İmage

İmage

vh Baun
Svar
Hej Baun.
Tja hvem der kom først med den lynette tør jeg ikke påstå, men mon ikke det var Rolex. Det er da nok dem der er mest kendt for den.
Med hensyn til svingningstallet, kan jeg huske at der var store problemer med at smøre gangen (hævefladerne på ankeret). det høje svingningstal gjorde at ankeret smed olien af og uret gik dårligt efter det... I dag har vi olier der bliver hvor de skal være så det problem er løst... efter en del år.
Det er nok det der er skyld i at vi ikke har så mange med det svingningstal og at mange gik væk fra det igen, Zenith er vist dem der har holdt ved det i El Primeroen, har min tvivl om der er andre der i dag laver ure med det svingningstal på 36000 halvsvingninger pr time, det er der nok en der kommer med et bud på....!

Det med datoskift når der bliver trykket på kronen har været meget brugt på de japanske-værker, specielt Citizen´s Cosmotron brugte det, når man holdt uret lodret med 12 op ad og trykkede på kronen stillede man datoen, vendte man det om med 6 øverst stillede man dagen, hvis det havde det. Tissot har også brugt systemet med at trykke på kronen og derved stille datoen.

God Grundlovsdag til alle.

Mvh Lars
Svar
Hvad sidder der for værk i det. Lars har jo ret i at Zenith (og Movado) var er er vilde med de der hurtig svingere. Det er jeg også lidt - imponerende. Der har været megen tale om hvorvidt der var mere slid, men jeg mener ikke det er egentligt bevist. Zenith fordrer - efter forskrifterne en special olie som er egnet til de høje svingninger.
Rolex Daytona som jo kørte Zeniths kaliber 400 modificerede datoen væk og satte svingningerne ned til 28000 mener jeg - tøsedrenge

Hvis du ikke ved hvad der sidder i din Zodiac kan Peter vel som tidl ejer hjælpe - det var sjovt at vide?

Nyd også hvor flydende sekundviseren er med sine 10 hak per sekund mod de almindelige 21000 6 hak per sekund
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Rolex Daytona som jo kørte Zeniths kaliber 400 modificerede datoen væk og satte svingningerne ned til 28000 mener jeg - tøsedrenge

Hell yeah! Icon_twisted
Svar
Min favorit af højsvingnings ure er hekt klart Longines Ultrachron. Flot værk og meget præcist. Da man lancerede uret reklamerede man med at uret kunne sendes tilbage til fabrikken, hvis det vandt eller tabte 60 sek på en måned.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)