Auktionskøb - og billeder
jeg tror at de fleste der køber ure på auktioner er lidt forbeholdne mht. fotos. Hvad viser de og - ikke mindst - hvad skjuler de?

Man kan få ret grimme overraskelser. En kasse, der så fin ud på billedet er meget ridset - en skive kan være betydeligt mørkere eller lysere end billedet viser. Også betydelig "patina" kan skjules.

Men, man kan også være heldig. Jeg købte denne 1953 1385xxx cal 266 36 mm Omega på auktion på baggrund af dette billede. Jeg håbede på en pæn og original skive på en skøn, passende stor kasse fra før 1955.

Jeg anså billedet for godt nok - og kunne trygt byde lidt op!

İmage

Billedet var for så vidt også godt nok - det viste bare ikke at uret faktisk har en af de eftertragtede Two Tone skiver - i en for alderen meget fin stand...... Denne gang gjorde det ikke noget at billedet skjulte virkeligheden!

Se mit eget billede af samme ur efter polering af glas, rengøring af kasse samt i en bedre belysning, som gør at skiven kommer til sin ret.

İmage

vh Baun
Svar
Forudsat prisen var rimelig - så er det da et flot ud med over 50 år på bagen.
Har dog nogle gange f.eks. kigget på ure på Lauritz - men har altid kørt ud til Kratholm (Lauritz på fyn) før jeg har budt.
De har det med at omgås sandheden lidt kretivt nogle gange med andre ting - har jeg selv oplevet og klaget over - så hvorfor ikke med ure også Icon_e_sad
Og så er Lauritz kendt af alle, så de gode handler er der længere mellem end for 2-3 år siden

v/ET
Svar
PS
Kiggede lige ind på Lauritz - de viser altså også billeder der er meget ærlige - se lige dette mishandlede AP som er til salg lige nu
İmage
Svar
De der positive overraskelser er ofte i mindretal - men hvor er det dog en flot two tone dial
Lækkert det havnede hos dig
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:De der positive overraskelser er ofte i mindretal - men hvor er det dog en flot two tone dial
Lækkert det havnede hos dig
vh

Jeg er helt enig - de positive overraskelser er ikke så mange, men jeg synes lige jeg ville vise en enkelt - det kan altså lade sig gøre.

ET's billede vi ser jo også at der ganske ofte er "ærlige" billeder og det er jo også det korrekte. Jeg har bare selt ofte omtalt auktioner som farefuldt farvand (hvad det også er) men man kan altså også godt være lidt heldig!

Uret sidder på armen nu og jeg glædes hele tiden over den smukke skive - og spekulerer så på hvilket af mine 30 mm'tere den så skal skubbe ud af samlingen! Jeg havde en plan (om hvad den skulle skubbe ud) da jeg købte, men nu viste det sig jo at være et lidt andet ur!

vh Baun

vh Baun
Svar
Hmm det AP ser ret giftigt ud. Nyere boks, overpoleret kasse og lynette. Nyere spænde samt uoriginal krone. Uret er fra først i 80´erne og ser ud til at have været brugt siden Icon_rolleyes

Et service på uret vil koste 10-15 k hvis det eller skal gøres pænt igen. Kassen er umulig at polere pænt og skal en tur ned til AP. Det koster sammen med en ny lynette Icon_e_confused

/Mads
Svar
JA - og så er den alledere budt op til 25.000kr incl. gebyr - og der er tid endnu

Så er der noget andet på Lauritz der ser mere interessant ud :

İmage

Men ser ikke mange der kigger i Vacheron Constantins retning!? Det er da et kanon lækkert ur........
Svar
ET Skrev:JA - og så er den alledere budt op til 25.000kr incl. gebyr - og der er tid endnu

Så er der noget andet på Lauritz der ser mere interessant ud :

İmage

Men ser ikke mange der kigger i Vacheron Constantins retning!? Det er da et kanon lækkert ur........

Det er det bestemt, var selv "med i starten", men spørgsmålet er stadig, hvordan det ser ud irl.... Det er i øvrigt ikke kun på auktions siderne at man kan blive "snydt" af et billed. I ganske alm kateloger, kan uret også se ud på en måde, og noget anderledes når man står med det irl.... Det synes jeg selv at jeg oplevede med min nyerhvervelse, omend jeg bestemt er glad for det alligevel. Synes bare, at man skal have sig for øje, at billeder ofte "snyder", om det er bevist eller ej. *S*
Svar
Heh... alle de velkendte klichéer og frygt blomstrer op, når man taler om urkøb fra netauktioner.
Problemet er slet ikke at "nogen prøver at sminke billederne og en uheldig slitage etc". Det er der ikke tid til i et auktionshus. Der, hvor den strammer, er oftest upræcise beskrivelser pga. manglende specialviden og - nogen gang - uklare billeder.
På eBay skal man helst være sikker på sin sag; der er jo ingen fortrydelsesret. Det er der ( fortrydelsesret, altså ) hos Lauritz.com. Som loven siger, kan fjernkøb fortrydes indenfor 14 dag hvis varen ikke lever op til køberens forventninger. Og betragt dem så bare som bad eller good guys, men de er nødt til at følge reglerne - som de så også gør. Hos Gauguin gjorde de det ikke ( derfor gik jeg glip af den skønne WG Daytona fra 1998, de havde på for ca. 2 måneder siden, turde simpelthen ikke at byde; havde ikke mulighed selv at inspicere og afhente varen ).
Noget helt andet er så at man ikke gør et kup hos Lauritz - alle de velkendte mærker bliver budt så højt op at det begynder at ligne en joke.
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tio Malo Skrev:Noget helt andet er så at man ikke gør et kup hos Lauritz - alle de velkendte mærker bliver budt så højt op at det begynder at ligne en joke.

Uhh så enig i det!! Hørt Hørt Hørt Hørt!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)