Test af gang-nøjagtighed
Med efterhånden flere ure i samlingen, har jeg jo selvfølgelig indset, at de ikke alle går lige nøjagtigt. Så jeg har derfor overvejet at benytte juletiden til bl.a. at tjekke dette. Jeg er udmærket klar over, at der findes helt præcise metoder, til at kontollere det, men hvordan kan jeg gøre det i praksis? Jeg er jo reelt blot interesseret i, at når jeg taget et ur på og stiller det, så går det så præcist som praktisk muligt.

Er det tilstrækkeligt, at jeg bare trækker op en gang i døgnet og kontrollerer døgn for døgn med uret liggende. Jeg er godt klar over, at der kan være små afvigelser alt efter position.

Bør jeg tage et ur ad gangen og gå med i nogle døgn, og så tjekke f.eks. 2 gange i døgnet?

Over hvor mange døgn bør jeg tjekke?

De ure jeg vil tjekke ligger mindst i luksus klassen efter en af de lister, vi har diskuteret jævnligt - ingen har ETA eller andre standard værker. Skal jeg være tilfreds med 5 sek afvigelse per døgn?

/Bjørn.
Svar
der er mange måder du kan lave tests på. Hvis du virkelig vil gå amok vil jeg først og fremmest råde dig til at benytte <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.timeticker.com">www.timeticker.com</a><!-- w -->. det er mere overskueligt. der kan du stille uret efter. Efter et døgn kan du så tage et elektronisk stopur og måle afvigelsen det er mere præcist end at sammenligne pr. øjenmål.
Der er så flere måder du kan måle på, du kan måle urets nøjagtighed under brug, med skiven opad, nedaf, på siden, på den anden side, bunden i vejret osv. Alle disse test vil angiveligt give forskellige resultater da modstanden i værket vil være forskellig alt efter tyngdekraften.

Jeg har lige lavet en tråd igår med en test af powerreserven som ligger et par linier nede i oversigten, tjek den ud eller bliv inspireret og giv en comment hvis du vil

"Er det tilstrækkeligt, at jeg bare trækker op en gang i døgnet og kontrollerer døgn for døgn med uret liggende. Jeg er godt klar over, at der kan være små afvigelser alt efter position."

-ja det syntes jeg, og så kan du lave flere test i forskellige positioner hvis du vil.

"Bør jeg tage et ur ad gangen og gå med i nogle døgn, og så tjekke f.eks. 2 gange i døgnet? "

-ikke nødvendigvis, du kan gå med det ene ur og måle det, mens de andre "ligger" stille og bliver testet og dermed udnytte tiden bedre.

"Over hvor mange døgn bør jeg tjekke? "

-Så mange du finder nødvendige, men jeg vil mene at flere en en test vil være på sin plads, men nu er det jo op til en selv hvad man gider at investere af tid og energi.

"De ure jeg vil tjekke ligger mindst i luksus klassen efter en af de lister, vi har diskuteret jævnligt - ingen har ETA eller andre standard værker. Skal jeg være tilfreds med 5 sek afvigelse per døgn? "

-det kan jeg ikke give et kvalificeret bud på men jeg kan give et bud på hvor tilfreds jeg ville være og ja jeg ville ret tilfreds. 5 sek er inden for cosc standarden.

God fornøjelse med det!

mvh

JOE Icon_e_biggrin [/quote]
Svar
Hej

Det svar Joe kom med er helt korrekt, men hvis du tror at ETA værker går dårligere er du helt forkert på den de fleste går indenfor cosc normen når de bare er en lille smule forfinet.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)