ETA/Valjoux 7750 chrono
Hej

Har for kort tid siden købt et ur, med et ETA værk - der dog er lagt væk indtil det bliver jul Icon_e_smile

Forleden tog jeg det frem for at betragte min investering. Jeg bevægede håndledet ganske let hvorefter sekundviseren begyndte at tikke Jeg vill lige se hvordan chronografen ville køre, men der var ikke meget liv i den - den bevægede sig ganske lidt før den stoppede (Man kunne faktisk kun se at den havde bevæget sig, når chronografen blev nulsillet).

Efterfølgende trak jeg kronen ud og trak det ganske lidt op (det skulle jo alligevel gemmes væk igen), men lige lidt hjalp det. Sekundviseren stansede efter 5 sekunder eller mindre.

Mit spørgsmål er:
1. Fejler uret noget, eller er det ganske normalt, at dek kræver lidt mere "aktivitet" før ETA 7750 chronografen fungerer.
2. Hvor meget / lidt aktivitet skal der til før chronografen og uret kører ipåklageligt.

På forhånd tak

Charlie K
Mvh
Charlie Kilo
Svar
Man siger normalt, at cirka 15 omgange (manuelt optræk af automatisk værk) er nok til at starte uret, hvis de så efterfølgende bliver båret i løbet af dagen.

Hvad mener du med "at trække lidt op"? 2 omgange, 10 omgange?

Ved 10-15 omgange bør det kunne gå noget tid, selvom du ikke bevæger det.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Det dér sjat optræk kan man ikke bruge til noget. Træk det ordenligt op og få gang i maskineriet. Hvis der stadig er problemer, så gå en tur forbi urmageren. Icon_e_biggrin
Svar
Hvis uret "kun" er trukket så meget op at sekundviseren lige nøjagtig kan starte, er der ikke noget forkert i at den stopper når du så vil bruge mere kraft fra fjederen ved at starte chronografen. Du forsøger simpelthen at bruge noget kraft der ikke er til rådighed.

Som nævnt ovenfor bør du trække uret fornuftigt op inden du tester det. Som hovedregel bør uret gå normalt inden du trykker på knapper eller justerer tiden.

Hvad mener du i øvrigt med at du trak kronen ud for at trække det op ? Med mindre du har skruekrone, ligger optrækket med kronen helt inde på en 7750. Så måske har du slet ikke trukket det op ? Icon_e_biggrin
/Jens
Svar
Jeg har for nylig købt en IWC Flieger Chronograph 3706, som har et ETA 7750-værk - har jeg læst. Men jeg har også læst, at uret har et 7750 Valjoux-værk.

Er de to værker ens, eller hur?

Venligst

Stefan Garvig
Svar
Stefan Garvig Skrev:Jeg har for nylig købt en IWC Flieger Chronograph 3706, som har et ETA 7750-værk - har jeg læst. Men jeg har også læst, at uret har et 7750 Valjoux-værk.

Er de to værker ens, eller hur?

Venligst

Stefan Garvig

Same, same - ETA har købt Valjoux (husker ikke hvornår). Derfor bruger nogle forhandlere navnene i flæng.

Hvordan firmaet forholder sig rent strategisk til opgaven, ved jeg ikke.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Hej

Tak for svarene alle sammen. Lidt feedback:

1. Jeg trak uret op en 5-10 omgange, hvilket jeg kan forstå måske har været for lidt til at starte chronografen..
2. Det er en skrue krone der er på uret, idet der er tale om et FORTIS B-42 Cosmonaut.
Mvh
Charlie Kilo
Svar
Charlie Kilo Skrev:Hej

Tak for svarene alle sammen. Lidt feedback:

1. Jeg trak uret op en 5-10 omgange, hvilket jeg kan forstå måske har været for lidt til at starte chronografen..
2. Det er en skrue krone der er på uret, idet der er tale om et FORTIS B-42 Cosmonaut.

Ja, 5-10 omgange er helt klart for lidt til hvis du virkeligt skal lege med uret.

Jeg vil foreslå dig at trække det 20 omgange op, evt. sidde og ryste det 2 min. i hånden. Så burde du have trukket fjederen væsentligt op. Men regn ikke med at kunne sidde og lege med kronograf-funktion i evigheder hvis uret slet ikke bevæges.
Du bør ikke frygte noget for urets kronograffunktion før du har forsøgt at få uret trukket ordentligt op. Hvis der dog stadig er problemer når du er helt sikker på at uret er trukket op, ja så må du selvfølgelig tale med forhandleren, men lad os krydse fingre for, at det ikke bliver nødvendigt.

Mvh. Martin
Svar
At få urmagernes bud på dette.

Jeg har da aldrig trukket mit Automatiske Chronografur op mere end 5-10 omgange og så taget det på. Herefter virker det upåklageligt.

Nu er det jo så ikke ETA 7750... men Omega 1138 (i min Omage Dynamic Chronograf)- altså en billigere lagkage Chronograf.

Kan det virkelig passe at ETA 7750 ikke bare går og virker efter 5-10 omdrejninger? Det lyder ikke rigtigt i mine øre!

vh Baun
Svar
Mine 7750 + mine 5 zenith bliver aldrig trukket op mere end 5 runder max, så går de, kommer på armen og bliver der, og ved dagens slutning har de fået rigelig reserve til at gå fint næste dag også

Jeg starter dog ikke kronograf delen lige med samme normalt, så det kan da godt være hvis den skal gå med, så er det smart med lidt mere end de 5 runder.
Der er ingen af de nævnte som er igenetlig nyservicerede (alle mellem 2 og 6 år siden) og jeg vil påstå at de også alle ville kunne holde sig igang bare ved at jeg rystede dem lidt inden jeg tog dem på (de starter alle at gå når ejg tager dem frem og vipper et par gange), men da jeg jo alligvel skal stille tid og dato hvis det er et ur skifte, så giver jeg dem lige de der 5 ture nu jeg har fat i kronen

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)