Hvorfor er quartz ure så "dyre"
Jeg håber at få en fornuftig forklaring på dette spørgsmål, da jeg gennem de sidste mange år har haft svært ved at forstå at, pris forskellen på 2 ens modeller, hvor et har quartz værk og det andet et mekanisk.
Lad tage udgangspunkt i Breitling, som de fleste kan forholde sig til. Jeg husker ikke helt pris forskellen, men mener at det er +/- en "tusse" eller 2, ved f.eks. en Colt.
Jeg har altid haft den indstilling at et quartz urværk er "billigt" at fremstille, da det vel bare er et stykke fuldautomatiseret arbejde med relativ billige komponenter.... måske er der her at jeg har misforstået noget?!?
De fleste ursamlere vælger at interessere sig for enten quartz eller mekanisk. Jeg selv har det faktisk meget svært ved tanken om at der skulle ligge et mekanisk ur i mit hjem.
Da jeg for et par mdr. siden købte et lettere brugt Breitling Chrono Avenger i M1 modellen, viste der sig at være en defekt i elektronikken, så selve Yacht timeren ikke virkede. Dette ville koste spidsen af en jet jager, så jeg valgte at forære uret væk og aldrig mere købe noget som hed quartz.
At de er meget mere præcise er klart, men jeg har ikke fattet den relativ lave prisdifference. Samme gør sig vel gældende i Omega og Tag Heuer regi?!?
Den eneste forklaring jeg kan komme frem til er at, man i mellemklassen som jeg har brugt eksempler på, bruger gode, men stadig ret billige ETA mekaniske urværker og at quartzværkerne ikke produceres i samme mængder.
Jeg hører meget gerne jere synspunkter og ser frem til evt. at få en holdningsændring.

Philip
P.S: Breitlings quarzværk må i øvrigt være lidt speciel, da de reklamerer med at det er ca. 10 gange så præcist som alm. quartz ure.
Svar
Jeg ved ikke om jeg kan bidrage så meget til diskussionen, men fx kan man tage sammenligningen mellem Omega Seamaster Automatic (co-axial værket) og quartz. Her er priserne vist henholdsvis 18.600 og 11.400 kr. Så der er alligevel en væsentlig forskel.

Hvad man så får for de 11.400 kr, ja der får man jo en flot udarbejdet kasse, pæn lynette, skive og visere, med detaljer der er langt pænere end et ur til 1000 kr. fra Seiko. Desuden også en fornuftig lænke og lås.
Derudover bruger Omega også mange penge på at brande sig selv osv., dette betaler man også for.

Men jeg må dog melde pas omkring hvorfor Breitling har så lav difference på mekanisk og quartz.

I øvrigt så kan der være stor forskel i præcisionen af quartz ure. Man kan endda få COSC quartz værker, men disse skal overholde nogle ret ekstreme præcisionskrav sammenlignet med mekaniske. Rolex Oysterquartz mener jeg er COSC..? Så alle quartz værker er ikke ligefrem identiske, lidt teknisk arbejde ligger der formentlig i dem.

Mvh. Martin
Svar
Alle Breitling (inkl. QUARTZ) er C.O.S.C.
Svar
Hej Philip,

Blot en lille note til dit PS. Superquartz ER så vidt jeg ved speciel, idet det kompenserer for temperaturudsving i modsætning til alm. quartz. Udsvinget på et SQ ur skulle ligge på 3-4 sekunder pr. år, og det kan et alm. Q ur ikke klare!

Icon_smil Sogge
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)