Nøjagtighed ?
Hej.

Jeg er lidt nysgerrig, hvad er "acceptabelt" for et automatisk ur, at gå for hurtigt/langsomt før man skal have det kalibreres? Et minut på et døgn, 30 sekunder på et døgn?

Mvh Loft
Svar
Det er meget forskelligt, hvad de enkelte producenter sætter som tolerance for deres værker. Jeg har det bedste med ure som vinder lidt, frem for nogle, som taber. COSC specifikationerne på +6/-4 er acceptable for mig, og skal tingene sættes lidt på spidsen, vil jeg hellere have et ur, der vinder 10 sekunder i døgnet, end et, der taber 6 Icon_e_wink Icon_redface

Jeg kan se på din liste, at du har både en Sinn U1 og et Seiko Monster. Monster uret kan du selv regulere til at gå ret nøjagtigt. Prøv at søge her på siden, så dukker der måske en lille "guide" op af en eller anden tosse Icon_e_wink Icon_razz Sinn U1 drives af et ETA 2824, som din urmager ret let kan få til at gå rimelig nøjagtigt. Husk lige at få trykprøvet urene efter regulering, så du undgår dårlige overraskelser i vandet Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Det er Sinn uret som jeg synes går for hurtigt. Jeg har lige købt det brugt af en urmager og pga. det gik meget galt til at starte med, lavede han et fuldt service på det. Jeg fik det igen i går, og det har ca. vundet 30 sekunder på det første døgn. Personligt synes jeg det er ret meget, men jeg er ny inde for urverdenen og ved ikke om jeg tager fejl?
Ellers så smutter jeg lige forbi ham på mandag =)
Svar
Mine egne tolerencer er nok omkring max 30 sek vinding og 5 sek tab for et vintageur, inden det bliver serviceret. Jeg justerer lysting selv og vil altså helere ha det vinder end det taber. Jo mere præcist jo bedre, men jeg begynder ikke at åbne og rode med det før det ryger ud over de der grænser.
Et nyere ur med ETA eller et rolex - omega osv kan generelt justeres ind for - 5 sek + 10 sek uden problem. Min ploprof med inhouse co-axial 8500 der har siddet på armen siden 1/7 har vundet ca 5 sekunder IALT på de 44 dage - det er vel ret OK Icon_e_biggrin
Dit Sinn skal bestemt ikke vinde 30 sek på et døgn - det må han kunne justere bedre
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Sinn U1 er udstyret med Top Grade versionen af et ETA 2824-2 værk. Fra fabrikken er uret justeret i 4 positioner, så ligesom John mener jeg også, at uret burde gå langt bedre. Urmageren kan med garanti (ved hjælp af en vibrograf) få uret til at gå inden for ca. +2 til +6 sekunder pr. døgn Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
Det er rart at vide, personligt ville jeg også synes +/- 5 sekunder er fornuftigt.

Tak for hjælpen =)

Mvh Loft
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)