Breitling Navitimer vs. Navitimer Cosmonaute
guru13 Skrev:Tja.. trods det at det er et fantastisk ur, tror jeg desværre ikke at de bliver interessante, set med samler øjne ,de næste mange mange år... hvis overhovedet.
Jeg have for for kort tid siden en Old Navitimer, en af de første efter Breitling begyndte at producere dem igen i slut 80'erne. Det var fra 1990, med de gamle serienummere og visere fra de "rigtige" Navitimere fra 60érne. Komplet med kasser og papirer. Glad var jeg for denne klassikker ( hvilket den ikke må kaldes ifølge experterne Icon_rolleyes ), indtil en absolut expert på området, Kurt Brøndum "skød" den i sænk. Ifølge ham, er de moderne Navitimere en kopi og uden nogen form for interesse, rent samlermæssigt. Hans argumenter var faktisk forståelige og jeg tror han har ret, vurderet ud fra en Navitimer som et invisterings og samler objekt.

MEN... lækkert og fantastisk smukt ur, der for mig stadig er en klassikker, og jeg er sikker på. at det befinder sig højt på de fleste ur freaks favorit liste, de næste mange årtier.
Det tror jeg også, og der er nok to slags samlere. De der er glade for nye ting i moderat pris og gerne vil have mange så det er en samling, og de som vil have noget meget mere specielt - som i nyt = koster mange penge - eller i brugt - er svært at få fat i, kræver lidt ekspertviden og ofte er meget ringere end det manden med den nye samling har, holdbarhedsmæssigt.

Når Kurt Brøndum dømmer de nyere Navitimere ude, uden jeg husker tråden helt, mon så ikke det er på grund af værket først og fremmest. De gamle var jo horologisk finere kolonnehjulsværker, men om de kan siges at være mere holdbare osv, er jo nok ikke sandsynligt. De opfylder den type (min type) samleres krav om det specielle og jagten.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:[Når Kurt Brøndum dømmer de nyere Navitimere ude, uden jeg husker tråden helt, mon så ikke det er på grund af værket først og fremmest. De gamle var jo horologisk finere kolonnehjulsværker, men om de kan siges at være mere holdbare osv, er jo nok ikke sandsynligt. De opfylder den type (min type) samleres krav om det specielle og jagten.
vh

Jeg husker tråden krystalklart og for mig understreger den blot, at man skal vide "meget mere" om de enkelte mærker og ure før samleriet får konsistens.

Det bliver spredt fægtning - sjov og balede - og det kan være ok for nogen, men seriøs samleri giver andre dimentioner. Man må ind bagved mærkerne og forstå sammenhænge og historie på en anden måde.

Den ene måde at samle på kan være fin for nogen, men for andre (mig fx) er selve fordybelsen en så vigtig del at at andet ville virke overfladisk!

Det er lidt som om den tradiotionelle måde at forstå begrebet "en samlng" eller "en samler" på, ikke dækker samme gruppe (af samlere), når vi taler om ure.

vh Baun
Svar
Måske vi skulle komme tilbage på sporet igen.

Jeg skal prøve at formulere spørgsmålet anderledes... Hvilket af disse 2 Navitimere har det bedste værk. Er det manuelle at foretrække? Ser ud til at det kan fås billigere end det automatiske.......

Det skal bruges, ikke samles.....
Svar
ClausT Skrev:Måske vi skulle komme tilbage på sporet igen.

Jeg skal prøve at formulere spørgsmålet anderledes... Hvilket af disse 2 Navitimere har det bedste værk. Er det manuelle at foretrække? Ser ud til at det kan fås billigere end det automatiske.......
Det bliver nok ganske meget en smagssag. Det automatiske er Valjoux 7750 - her i 17 jewels udgaven - som jo ikke er specilt luxus, men et godt og gennemprøvet værk - ingen tvivl om det. Lidt woblen fornemmelse fra rotoren generer nogen.

Den manuelle er Lemania 1873 = Omega 861 - og igen godt og gennemprøvet, De fleste vil finde det over valjoux 7750 tror jeg, jeg ville ha dem ret meget på siden af hinanden, i alle fald hvis det var 7750 i 25 juvel udgaven - jeg synes ikke tit man ser 17 j mere. Samlet ville jeg tage det manuelle

Til gengæld kan jeg være lidt klarere i det subjektive, hvor jeg synes subdial opsætningen er flottere i tricompax opsætning som den manuelle mod Valjoux maskinens 12 18 21 opsætning - men det er jo subjektivt.

Begge er som du ved kam styring mod de originales kolonne.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)