Svar: 3
Tråde: 2
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hejsa,
Jeg har lige købt mig et fint Seiko chronograph automatik model 6139-6005 fra 1974. Der var desværre ingen instruktionsmanual med. JEg kan sætte tiden og datoen. Men jeg kan ikke sætte dagen.
På nettet jeg flere steder fundet, at der står, at dagen og datoen justeres ved at trykke kronen (crown) ind, men det er kun datoen der skifter ikke dagen.
Håber der er nogen, som kan hjælpe:.)
Rune
•
Svar: 188
Tråde: 12
Det kan godt være at jeg er på dybt vand nu. Men har et gammelt 70'er Citizen (nu blander vi igen Seiko og Citizen sammen igen hehe) hvor man skal vende uret "på hovedet" og trykke kronen ind for at skifte ugedagen, og vende det "normalt" og trykke kronen ind for at skifte dato. Sindrigt system opnået via en temmelig enkel anordning - som ikke må smøres, for så "klistrer" det og kan ikke bevæge sig... kan huske at der står "do not oil" i uret
Det er da et forsøg værd. Prøv, ellers er der måske andre freaks som sig under fanerne med et tip
---
Tommy
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Kender ikke uret, men det er meget almindeligt at dagen kun kan skiftes ved at dreje rundt 24 timer x antal dage. Det blir jo normalt ikke så mange gange rundt som hvis man skal stille dato, som så oftere har quick skift.
Nogen kan du skifte ved at køre frem og tilbage mellem kl 21 og kl 01:30 når du har fundet det kl 12 (midnat) som skifter dagen, andre skal hele vejen rundt 24 timer. Prøv helst 24 timer rundt, det andet kan være farligt for maskinen
Du har naturligvis prøvet om kronen har flere stilling når du trækker den ud, eller om den skal ha et lille ryk/nyk ud for at skifte dagen, men som sagt, en del kan kun ved 24 timer rundt. Håber andre kan det ur bedre så du kan få bedre svar, men nu kan du da i det mindste få det stillet indtil da
vh
•
Svar: 188
Tråde: 12
Du har jo ret Hannover, hvis man bruger uret skal ugedagen jo kun indstilles 1 gang for alle. Datoen vil forfølge én i alle korte måneder... Faldt over et ur på et tidspunkt, kan ikke huske hvilket, men quickset til ugedagen, men intet til datoen
---
Tommy
•
Svar: 2,535
Tråde: 210
Modtaget Likes: 2 i 1 svar
På et af mine vintage Seikoer skal kronen trykkes ind. Så springer dato'en en dag frem. Mener ikke det er dagen, men det er måske en mulighed. Lækker sag du har købt!
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Du skal bare trykke meget hårdere på kronen for så skifter ugedagen og bagefter trykke knapt så hårdt så skifter kun datoen.
MVH Peter
•