Boganmeldelse
Da jeg havde mit indlæg færdigt, og gennemgik det – måtte jeg med beskæmmelse(?) konstatere, at det ikke var i overensstemmelse med overskriften.

Resultatet af mine anstrengelser var jo(?) ikke blevet en ”Anmeldelse”, der tørt, faktuelt og objektivt beskriver godt og skidt.
… næh – det var i stedet blevet et begejstringsbrøl, en lovsang og højprisning, der tilsidesatte selv det mindste tilløb til objektivitet.
Lad mig i stedet indskyde forklaringen på denne overvældende henrykkelse.

Billedet nedenfor, danner en del af forklaringen.

İmage
Det viser et lille udsnit af bøger, om hvilke jeg kan sige, at de hver for sig er bogen indenfor deres emne.
Det drejer sig om:
# Handbook of applied Hydrology
# Bronstein Semendjajev, Taschenbuch der mathematik
# Dietrich’s, Algemeine Meereskunde
# Principles of River engineering.
Alle de nævnte, er værker –som jeg har oplevet som: “Bogen om det pågældende emne.
Det er værker, der i kraft af deres disposition, omfang og klarhed altid giver fyldestgørende svar, når man står i situationen:
”Hvordan er det nu lige man beregner dette eller hint? – eller hvordan er det det hænger sammen?”
Der er tale om værker, der ikke lader en i stikken, og som man hurtigt føler sig hjemme i og tryg ved.

Den samme oplevelse har jeg fået af:

İmage
Det er en vidunderlig knastør, faktuel, præcis, grundig og meget omfattende bog, der ikke på noget sted har bare den mindste smule humor eller munterhed.
Det er helt klart en bog, der er skrevet ”for alvor” – men du fredsens en guldgrube af facts og information.

İmage
Der er ikke overladt noget til tilfældighederne, og der begyndes fra bunden, således overhovedet i bogens indledning om hvad ”tid er”.
På illustrationen ses himmellegemernes årlige gang, som det definitoriske grundlag for fænomenet, tid.

Hvilke dele består uret af?

İmage
Der er ingen tvivl om svaret på det spørgsmål. – Her er en parts- og funktionsbeskrivelse af løbeværkets funktion og opgaver.
Bogen er gennemillustreret, med hyppige ”exploded views” af værkets forskellige afdelinger.

İmage
Her gøres der nøjere rede for energi transmissionen gennem løbeværket.
Man kan næsten forestille sig funktionen af et af JLC’s søjleure, hvor værket nærmest er ”strakt ud langs en lineal”.

İmage
Her er en (svimlende detaljeret) gennemgang af urets forskellige vinkler.

İmage
Her er en beskrivelse af hvordan man måler på ure, med akustiske måleinstrumenter.
Dejligt med en forklaring på, hvad det er for karakteristisk og regelmæssig ”støj”, som instrumentet opfanger.

İmage
Sådan er en kolonnehjuls kronograf opbygget. Holder man ørerne stive, er det en fantastisk rejse.

Bogen bærer præg af, netop at være lærebogen for schweiziske urmagere.
Den er gennemarbejdet over flere generationer, men har alligevel et forfriskende informativt afsnit om quartz ure.

De klassiske discipliner som kalender, ugedag, månefase og repetition er naturligvis også repræsenteret på smukkeste måde.
Alt er forklaret med matematiske formler og regneeksempler, herunder beregning af såvel cykloide som evolvente tænder.
Tilsvarende indeholder bogen til overflod(?) en omfattende opgavesamling, der nemt kan drive et ellers habilt regneark til hysteriets rand.

Bogen indgår i værkstedsgruppens håndbogsbibliotek. Man kan hjemtage den for ca. 1.500 kr.
… enkelte(?) medlemmer på forum, vil måske mene, at bogen mest henvender sig til ”de nørdede”. Det kan ikke blankt afvises.

Nå ikke flere snurrigheder for denne gang. Jeg har en aftale med kapitlet om knaststyrede kronografer.
Det kan nok være, at det er et kapitel, der får ”bukseknapperne til at springe”.
Selvom kapitlet indeholder detaljerede beskrivelser af hjertestykker, kan jeg garantere, at der er ingen kærlighedshistorier  Icon_study

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Fin indlæg.

Og når emnet er kollonechronograph, så er der her et helt super detaljeret tegning af NE88 værket fra Seiko:

Download Calber NE 88 efter klik på dette link.

https://www.google.dk/search?q=ne88%20-%20tg&rct=j
Svar
Sådan Geodoc,

Min indre nørd er ikke langt fra at bestille den bog.

Godt indlæg, der igen minder mig om hvorfor ure er fascinerende. Den mekanik og de forudgående tankespin er bare fantastiske.

Hvordan får man fingre i den bog?

Claus

---
Claus har været ur-interesseret i efterhånden mange år - det hele startede med at han fik lov til at låne sin fars Jaeger-LeCoultre ur som dreng - og siden er det gået ned ad bakke. Kan følges på Instagram under navnet @cfnissen.

Svar
SÅ nørdet, Torben Icon_Up På den gode måde, altså Icon_blink
De venligste hilsner, John
[-]
  • cfnissen
Svar
Fornemt indlæg! Jeg lærer af bare at studere de sider fra bogen, du har klippet ind.
Det lykkes nu ikke dig at styre helt uden om humor og munterhed - og tak for det!

Mange hilsener,
Jens

Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)