At fremstille en ur-skive
Der er så meget spændende håndværk der forsvinder og vi får kun et kort glimt, når en film som denne kommer forbi.

Så bliver man nysgerrig på mere og man søger og finder noget om hvor kompleks en ur-skive er med alle de mange processer og dele en skive består af....det er i sandhed et lille kunstværk.

Ofte er det også muligt at få et kig ind i de steder hvor man fremstiller ur-kassen og her finder man flere mærker blandet sammen og denne lille video er rigtig dårlig, men giver et anderledes kig bag kulissen og man fornemmer alligevel lidt omkring hvordan de gør tingene og ikke mindst så minder det lidt om de gange man selv har været på et besøg i en virksomhed og møder den travle hverdag hos dem der laver vores ure.

Nu handler det om ur-skiver og slutter af med mit ynglings-mærke - Breitling, som laver nogle fantastiske lækre ur-skiver.

Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Denne kanal på youtube kunne måske være af interesse for de af jer der ønsker at få et kig ind i det gamle håndværk omkring urmager-kunsten.

https://www.youtube.com/channel/UCMX5ykc...pkJwB5DBBA

Blot en af de videoer man kan finde på denne kanal

Svar
Spændende emne!

Et af mine yndlingsure er Chronometre Bleu (CB) fra F. P. Journe. Jeg var så heldig at møde ham engang i en af hans butikker.

Da jeg var en af de få, der talte fransk i lokalet fik jeg en audiens med ham, da hans engelske er relativt dårligt. Vi snakkede så netop om CB, hvor han havde sat sig selv to udfordringer mht. hhv. kassen og skiven. Kassen skulle laves i tantalium - et metal, der er så hårdt at det er meget svært at arbejde med. Skiven skulle være en særlog blå, der kræver en så omhyggelig finish, at de kasserer 6 ud af 10 skiver de laver. Og han var stolt af det!

Læs her - der er et afsnit om skiven et stykke inde i artiklen

https://monochrome-watches.com/fp-journe...tos-price/

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • bonvivant_cph
Svar
I sandhed en stor mester og lucky you Icon_Up

Tak for linket og man forstår jo godt at folk med stor indsigt i denne horologiske verden værdsætter de smukke ure og helt retfærdig giver dem kredit for deres store arbejde. Vi har så tit talt omkring priserne på ure og ikke fordi jeg skal starte en tråd med forsøg på retfærdiggørelse af de beløb ure kan koste, men er blot forelsket i det gamle håndværk og har en fascination af disse gamle maskiner Icon_not

Jeg har vendt tanken flere gange, skulle man arve et af disse mesterværker der lå langt over hvad jeg ville råde over af penge, så ville nogle sikkert vælge at sælge, men jeg ville faktisk gå og nyde uret ved særlige lejligheder og få indfriet min kærlighed til denne verden af de små vidundere.

Det er så aldrig noget jeg kommer til at opleve og har da også kæmpe glæde i min lille ur-rejse der er endt med det mærke som giver mig super tilfredsstillelse og daglig glæde. Mine Breitlinger er med masser af modeller noget jeg kan samle på resten af min rejse i denne verden og variationerne er også et parameter jeg kan ændre på, hvor det lige nu er Avenger, så kunne det sagtens blive til Navitimer senere.

Svar
(07-10-2017, 05:01 PM)Miwes Skrev: I sandhed en stor mester og lucky you Icon_Up

Tak for linket og man forstår jo godt at folk med stor indsigt i denne horologiske verden værdsætter de smukke ure og helt retfærdig giver dem kredit for deres store arbejde. Vi har så tit talt omkring priserne på ure og ikke fordi jeg skal starte en tråd med forsøg på retfærdiggørelse af de beløb ure kan koste, men er blot forelsket i det gamle håndværk og har en fascination af disse gamle maskiner Icon_not

Jeg har vendt tanken flere gange, skulle man arve et af disse mesterværker der lå langt over hvad jeg ville råde over af penge, så ville nogle sikkert vælge at sælge, men jeg ville faktisk gå og nyde uret ved særlige lejligheder og få indfriet min kærlighed til denne verden af de små vidundere.

Det er så aldrig noget jeg kommer til at opleve og har da også kæmpe glæde i min lille ur-rejse der er endt med det mærke som giver mig super tilfredsstillelse og daglig glæde. Mine Breitlinger er med masser af modeller noget jeg kan samle på resten af min rejse i denne verden og variationerne er også et parameter jeg kan ændre på, hvor det lige nu er Avenger, så kunne det sagtens blive til Navitimer senere.

Din rejse har da indtil nu været meget fin og meget speciel, i mine øjne. Der har været en rød tråd hele vejen.

Og netop håndværket og tankerne bag fx. skiverne er jo det der gør, at jeg (vi?) er villige til at betale indgangsbilletten.

Jeg synes det er fascinerende at der er tænkt over alle de enkelte dele i de ure vi går med. Det tiltaler min indre hvid-kitlede ur-nørd.

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Jens
Svar
Og tilbage on topic.

Her er nogle sider fra Hodinkee Magazine, hvor forskellige samlere er blevet spurgt om netop skiver - eller rettere den bedste urskive de kender.

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Enjoy,

Claus

------
Claus har været ur-interesseret i efterhånden mange år - det hele startede med at han fik lov til at låne sin fars Jaeger-LeCoultre ur som dreng - siden er det gået ned ad bakke. Kan følges på Instagram under navnet @cfnissen.

Svar
Spændende og du har ret angående vores nysgerrighed, som vel er noget vi har fået med fra tidlig i vores liv og da det hele har tiden som omdrejnings-punkt, er vi vel stadig fascineret ind i vores alderdom.

Du kommer meget rundt Claus og jeg har som det vildeste været lidt rundt i Schweitz og kigge ure og ellers har jeg holdt mig trofast til min faste ur-mand Claus fra CT--Watches, som trods alt har en stor del af æren for den rejse jeg har været på. Icon_Up

Var det ikke for hans tålmodighed og varierede program af ure der passede til min pengepung, var jeg aldrig kommet meget videre end det Panerai jeg købte af Peter Halse for en del år siden. Icon_Up

Men som sagt så tilbage til bolden Icon_blink

Jeg tænker tit på de moderne materialer der udvikles og som også bliver anvendt til ur-kasser og derfor også til skiverne, men det er stadig en base af messing der er mest anvendt og så er det mere eller mindre efterbehandlingen der koster og skiller sig ud. Når man ser de mange skiver der ligger i forretningsvinduerne, så har de et meget markant look, som f.eks. ved Omega speedmaster eller Rolex og de mange andre mærker....se det er temmelig spændende at de trods alt har den forskellighed, indenfor så lille en cirkel Icon_not

Så er der jo også tankerne de har gjort omkring deres design, hvor f.eks. F.P. Journe har en skive hvor der er taget hensyn til at det lille tidsvindue er rykket frem på skiven, så man diskret kan læse tiden når uret kigger halvt ud under skjortekanten og værten ikke opdager at man lige tjekker tiden.

De skiver der blot ser ud som om der er trykt på et stykke pap, har jeg det skidt med og er mere til de skiver der består af rigtig mange dele, hvis det altså drejer sig om kvalitet....også når man tjekker gennem luppen. Jeg kan slet ikke tåle...er nærmest allergisk overfor dårlige skiver der er sjusket lavet og markeringerne ikke sidder skarpt på rette plads.

Så er der jo skiver med masser af alder, hvor de er smukke med deres patina...ældet med ynde, se det kan også være lækkert og er da spændt på hvordan de ure vi har i dag, ser ud om 10 20 år.

[-]
  • cfnissen
Svar
Tak for linkene. Jeg elsker at kigge på fremstilling af skiver. Man tror, det er så simplet, når man kigger på dem, men alle de processer der indgår, også selvom det 'bare' er en blå skive med trykte tal. Jeg har været I FP. Journe shoppen I Paris flere gange for at prøve en CB, og det er nok mit drømmeur stadigvæk, selvom jeg ikke er klar til at lægge de penge, der skal til. Jeg er stadig dybt misundelig, Claus Icon_drool

Rainer Nienaber er knap så avanceret, men processen er stadig lige fantastisk at følge:

https://www.youtube.com/watch?v=trSuiDzrl7I
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)