Bjørn H._phpbb3_import15705
Unregistered
hvad er gængs "urmagerlatin" for den dims der griber ind i nedstikket på optræksakslen
og styrer optræk/viserstilling
Og er der nogen der har prøvet at skære en kærv i skruen (gevindenden) så den kan løsnes fra den "forkerte" side ??
nu er det heldigvis ikke et værk til et dameur der skal under kniven, men en ganske ordinært Eta 6497-2 - -
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Har ikke lige det danske navn i hovedet... På engelsk hedder den set lever.
Men hvorfor vil du ændre den til at skrue fra skivesiden? Ideen med det andet, er jo at man tager værket ud før man tager skiven af, derfor skal skruen, der holder optræksvellen, kunne løsnes fra værksiden?
•
Unregistered
bitter nødvendighed - - min kampsvømmer-kasse er med fast bagkasse - - og jeg har ikke lyst
til at bruge Omega split-stem system - - -
Så planen er at simpelthen at løsne tiretten/rekylen gennem hullet ( Ø1) i skiven hver gang kronen skal af
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Hedder det ikke tirette skrue?
vh
•
hannover_dk Skrev:Hedder det ikke tirette skrue?
vh
Jo, men han taler om den del som den skruer ned i...
Set lever, på understående billede:
Og Bjørn, det kan jeg godt se giver problemer, men skal du ikke have værket ud for at kunne afmontere skiven, for at komme ned til skruen
Men bliver du så ikke nødt til at skære gevind i holdet i bro/platine, og så skruer en skrue, med krave, i. Sådan så den kan bevæge sig?
•
Svar: 336
Tråde: 20
•
Unregistered
Tak for svaret
•
Tommy Munk Skrev:Det hedder en tirette
/Tommy
Her kommer nogle indscannede sider fra lærebogen på urmagerskolen, så kan I bare øve jer på navnene på de forskellige dele, der findes i simple ure.
Det var der den gik galt! Bestiller jo bunkevis af tirette
fjedre, men huskede dem som tiretter... Så går det hele ligesom i hårdknude!
Eksamener roder rundt i mit ur-hovede!
•